2024-11-19, 06:55
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Ngot mste ha blivit tokigt nr jag citerade mina tidigare inlgg igr fr alla kom inte med. Fr den som r nyfiken gr dom att lsa i sin helhet hr: (FB) Bitcoin - trading och analys

Majsen lmnade styrkebesked under natten. Det fanns lite momentum nedt initialt men den senaste stngningen p 4H var allt annat n bearish. Grn diagonal togs ut i princip direkt. Det hr r inte bearish pa. Flippar med andra ord lng hr. Bearish igen strax under rd horisontell.

Graf 4H: https://ibb.co/3SSk6pB

Citat:
Lyckades posta fel graf igen, suck.

Hr r den rtta grafen: https://ibb.co/HNmQqKW

Testade att skruva ner opaciteten p alla gra streck som r att betrakta som historia. Tror att det hr blev tydligare?

Citat:
Det var varken en range eller en triangel. Ny setup: Bra om nsta ljus stnger ver den nedre bla linjen. Konstruktivt om priset respekterar svart stigande diagonal. Fritt fram fr mer prisexpansion ver mrkbl horisontell. Klipper fortsatt strax under rd horisontell.

Graf 4H: https://ibb.co/jfXkVS0

Jag r den frsta att tillknnage att det har varit dribbligt den senaste tiden. Jag har gjort ett flertal frsk att positionera mig rtt i trendriktningen p 4H och har blivit slagen p fingrarna varje gng. Dock br tillggas att jag inte har gjort ngra frluster utan att det har handlat om att jag har tvingats ur mina positioner runt break even.
Jag har tagit fram ett nytt system fr att bttre illustrera min approach och det hr r mina nuvarande tankar kring prisutvecklingen:
Niverna r hmtade p 1D.
Bullish s lnge priset konsoliderar i den grna triangeln, - p undersidan definerad av svart diagonal. - prisexpansion ovanfr.
Ger den grna triangeln vika ppnar det upp fr konsolidering, - bekrftas av att priset inkappslas av det ljusbla omrdet. - neutral.
Dyker priset under rd horisontell ner i det oranga omrdet flippar jag bearish. - Mest intresserad av hur priset reagerar vid grnsen till det rda omrdet, - fr om det hller kan det vara tal om en betydligt strre range. Vldigt bearish vid en frlust av det oranga omrdet.

Den grna cirkeln markerar vart jag gick lng. Den rda vart jag stnger positionen samt flippar bearish.

Graf 4H: https://ibb.co/b6qCJB3
Citera
2024-11-19, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Okej, dags att skriva lite nu om mina tankar kring lget. Denna trd domineras av personer som utgr frn teknisk analys fr att gra prognoser fr framtiden. Sjlv anser jag att teknisk analys endast fungerar i den meningen att om tillrckligt mnga marknadsaktrer utgr frn teknisk analys s fr deras kollektiva agerande p denna data en pverkan p kursen.

Fundamentalt r dock det hela vldigt enkelt. Kursen p aktier eller bitcoin stiger, om efterfrgan r stark och utbudet svagt. Utbudet blir svagt i situationer dr folk frvntar sig stigande kurser och d r det svrt att mta efterfrgan. Kursen pressas upp. Det som ocks skett. Vi ser hur mer och mer pengar nu flyttas frn enskilda personer till institutioner. En sdan stor institutionell aktr r Microstrategy som lngsiktigt tror p vldigt mycket hgre kurs fr Bitcoin.

I vrigt har vi ETF:er som nu ger allt mer Bitcoins. Det samlade gandet i ETF:er uppgr i dagslget till 1,2 miljoner bitcoins (globalt). Drutver luftas nu tankar om att USA som stat ska skapa en Bitcoin-reserv. Vi vet inte vad det blir av det nnu, men RFK Jr drev detta, en senator driver det och Donald Trump agerande insmickrande p den stora Bitcoin-konferensen i Nashville.

Nr det gller ETF:er gs dessa dels av enskilda privatpersoner men ocks av andra fonder. En fond kan placera exempelvis 5-10% av sina tillgngar i en bitcoin ETF och i vrigt ga obligationer och aktier. P det viset sprids liksom risken i att ga Bitcoin ut p strre fondkolleltiv dr man inte lgger alla gg i samma korg, men nd vill ta del av lyftkraften i den lukrativa cryptohandeln.

De stigande priset p Bitcoin skapar ocks ekonomisk styrka. Det finns allt fler bitcoinmiljonrer och miljardrer i vrlden idag. Pengar och frmgenhet r makt. Detta r vad som gjort bitcoinentusiasterna till en alltmer potent lobby fr sina frgor. Den kraften r inte avtagande, utan den blir starkare fr var dag som gr. Drfr tror jag inte det r omjligt med en amerikansk bitcoinreserv och att ett sdant agerande sedan fljs av andra statsmakter.

Det finns allts mycket i det nu fundamentala som skiljer denna period och tid frn den situation som rdde fr 4 r sedan eller 8 r sedan. Att drfr fsta sin tro till att gamla cykliska mnster ska g igen och att frlita sig fr mycket p teknisk analys, det tror jag kan bli rejlt misslyckat.

Sjlv har kan jag inte med ngon data sga om eller nr Bitcoin troligen stiger ver 100 000 dollar eller om kursen kommer att krascha. Jag tror dock inte utifrn det jag skrivit ovan, att vi str infr en krasch. Det finns s mycket i det fundamentala nu som r positivt fr Bitcoin att jag hller hrt i mina och inte kommer slja.
T.A. utgr frn erfarenheter frn aktiemarknaden och hur marknaden agerar dr. Vilket i sin tur beror p T.A. i sig sjlvt som du skriver, men ocks andra delvis frutsgbara faktorer som trading botar, hur marknaden agererar periodiskt ver ret i samband med kvartalsrapporter. Inflationen, atbetslsheten, valutakurser pverkar ocks.

Men Bitcoin r ngot helt annat, det r ju som vi alla vet inte andelar i ett bolag. Bitcoin r hela tiden under uppbyggnad och spridning och vi gr igenom olika faser. Vi r nu i den tidiga fasen av att teknikfretag brjar kpa p sig bitcoin och kryptofonder. I nsta fas som kan starta 2025 kommer nationalstater kpa bitcoin. Vi kommer att se stor volatilitet baserat p slumpmssiga faktorer som nr vissa fretag eller lnder gr stora inkp. Eller nr ngon val vill casha ut fr att kpa en hotellkedja. De hndelserna gr inte att frutsp med T.A. eller p ngot annat stt. Det kommer att vara mycket riskfyllt att frska tjna pengar p swing-trades. Vi frekvent trading blir det som att singla slant. Eventuellt kan man tjna p att flja alla nyheter mycket noga.

Vi behver egentligen ingen djupare analys. Fler kommer att kpa bitcoin och priset kommer att ka p sikt. Frgan r egentligen bara hur mycket. Och hur mycket volatilitet vi ser p vgen upp.
Citera
2024-11-19, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
Fr ngon som r dligt insatt, vilka r start och slutdatum fr var 4 riga cykel?

Tnkte att jag sjlv skulle anaylsera prisfrndringen och se mnstret men mste veta perioderna fr var 4-riga cykel.
4 rs cyklerna bygger p halveringen av mining awards. Den senaste intrffade i vras och nsta sker om ca 3,5 r. Historiskt har varje halvering fljts av en enorm priskning. Vid varje halvering bromsas bitcoins inflation med 50%, det blir svrare och svrare att f tag p nya bitcoins.

Kolla upp PlanB's stock to flow-model: https://www.tradingdigits.io/bitcoin-s2f-model
Citera
2024-11-19, 08:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Okej, dags att skriva lite nu om mina tankar kring lget. Denna trd domineras av personer som utgr frn teknisk analys fr att gra prognoser fr framtiden. Sjlv anser jag att teknisk analys endast fungerar i den meningen att om tillrckligt mnga marknadsaktrer utgr frn teknisk analys s fr deras kollektiva agerande p denna data en pverkan p kursen.

Fundamentalt r dock det hela vldigt enkelt. Kursen p aktier eller bitcoin stiger, om efterfrgan r stark och utbudet svagt. Utbudet blir svagt i situationer dr folk frvntar sig stigande kurser och d r det svrt att mta efterfrgan. Kursen pressas upp. Det som ocks skett. Vi ser hur mer och mer pengar nu flyttas frn enskilda personer till institutioner. En sdan stor institutionell aktr r Microstrategy som lngsiktigt tror p vldigt mycket hgre kurs fr Bitcoin.

I vrigt har vi ETF:er som nu ger allt mer Bitcoins. Det samlade gandet i ETF:er uppgr i dagslget till 1,2 miljoner bitcoins (globalt). Drutver luftas nu tankar om att USA som stat ska skapa en Bitcoin-reserv. Vi vet inte vad det blir av det nnu, men RFK Jr drev detta, en senator driver det och Donald Trump agerande insmickrande p den stora Bitcoin-konferensen i Nashville.

Nr det gller ETF:er gs dessa dels av enskilda privatpersoner men ocks av andra fonder. En fond kan placera exempelvis 5-10% av sina tillgngar i en bitcoin ETF och i vrigt ga obligationer och aktier. P det viset sprids liksom risken i att ga Bitcoin ut p strre fondkolleltiv dr man inte lgger alla gg i samma korg, men nd vill ta del av lyftkraften i den lukrativa cryptohandeln.

De stigande priset p Bitcoin skapar ocks ekonomisk styrka. Det finns allt fler bitcoinmiljonrer och miljardrer i vrlden idag. Pengar och frmgenhet r makt. Detta r vad som gjort bitcoinentusiasterna till en alltmer potent lobby fr sina frgor. Den kraften r inte avtagande, utan den blir starkare fr var dag som gr. Drfr tror jag inte det r omjligt med en amerikansk bitcoinreserv och att ett sdant agerande sedan fljs av andra statsmakter.

Det finns allts mycket i det nu fundamentala som skiljer denna period och tid frn den situation som rdde fr 4 r sedan eller 8 r sedan. Att drfr fsta sin tro till att gamla cykliska mnster ska g igen och att frlita sig fr mycket p teknisk analys, det tror jag kan bli rejlt misslyckat.

Sjlv har kan jag inte med ngon data sga om eller nr Bitcoin troligen stiger ver 100 000 dollar eller om kursen kommer att krascha. Jag tror dock inte utifrn det jag skrivit ovan, att vi str infr en krasch. Det finns s mycket i det fundamentala nu som r positivt fr Bitcoin att jag hller hrt i mina och inte kommer slja.

Bra inspel.
Ja TA r sjlvuppfyllande profetia och "funkar" endast fr att det "funkar". Sedan kan man ju diskutera hur vl det "funkar" med tanke p att 90% av alla plebs som frsker trejda gr minus...

Det vitala, iaf hos Bitcoin, r det fundamentala som trots allt varit det som drivit upp kursen de senaste 16 ren, och kommer vara det som trots allt driver upp kursen de kommande 16 ren.

Det enda vi kommer veta r att s mnga som mjligt kommer bli tagna med byxorna nere nr dippen och sedermera vndningen uppt vl kommer. Som jag sagt 100 gnger s r den verlgset bsta strategin att bara hlla och DCA:a i dippar. D kan du omjligtvis slla dig till de 90% som har frre Bitcoins vid nsta ATH.

Tror inte eller att cyklerna kommer upprepa sig s tillvida att dom liknar varandra. Det sg vi vid 2021 d vi pltsligt fick 2st (!!) ATH:er med ngra mnader mellan rum. Helt olikt alla andra cykler.

Men personligen tycker jag det kan vara kul att frska frutsp marknaden nd. Iom att jag inte trade:ar s har jag inget att frlora p det.
Citera
2024-11-19, 08:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag r den frsta att tillknnage att det har varit dribbligt den senaste tiden.
Hller inte med att det varit dribbligt.
Som jag sade tidigare s r det sidledes chop som gller tills annat hnder. https://ibb.co/WFL8mr2

Att frska trade:a p 4h inom denna range r inte att rekommendera.
Citera
2024-11-19, 09:07
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hller inte med att det varit dribbligt.
Som jag sade tidigare s r det sidledes chop som gller tills annat hnder. https://ibb.co/WFL8mr2

Att frska trade:a p 4h inom denna range r inte att rekommendera.

Nej det har bara varit dribbligt p 4H och LT egentligen.
En fundering: Om du nu vljer att se det hr som en range (vilket r hgst legitimt efter grdagens pa) Varfr definerar du den inte p HT istllet fr att f bort nnu mer av dribblandet? Som jag skrev har jag hmtat mina niver ifrn 1D i det hr fallet.

Och du har rtt, 1D och upp r betydligt enklare. Men jag testar mitt system lpande och jag fr mer data att jobba med p 4H.
Citera
2024-11-19, 09:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej det har bara varit dribbligt p 4H och LT egentligen.
En fundering: Om du nu vljer att se det hr som en range (vilket r hgst legitimt efter grdagens pa) Varfr definerar du den inte p HT istllet fr att f bort nnu mer av dribblandet? Som jag skrev har jag hmtat mina niver ifrn 1D i det hr fallet.

Och du har rtt, 1D och upp r betydligt enklare. Men jag testar mitt system lpande och jag fr mer data att jobba med p 4H.

Frst och frmst.
4H R low time frame som jag ser det. Rangen r relevant p allt frn 15M till 4h s lnge den fortstter att vara intakt. High time frame brjar p 1D.

Vi har liksom gtt sidledes i ver en vecka oavsett om vi tittar p 15M eller 8H. Det har inte gtt att trade:a baserat p 4H ljusen ver huvudtaget d volatiliteten inte funnits fr det.

Hade jag trade:at p low time frame s hade jag haft en long ppen sedan ppen sedan utbrottet vid ca 74k fr 2 veckor sedan. Mjligtvis att jag hade tagit 1/3 -del profit p dessa niver (om jag skitit i det fundamentala dvs).
Jag hade ridit dom andra 2/3 delarna vidare, och kpt in mig p nytt vid ett ter test av 74k nivn.

Att gra som du och hitta ett antal trades de senaste dagarna nr vi rr oss minimalt i pris r frenat med att bli uppten av courtage och stopploss.
Citera
2024-11-19, 09:31
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Frst och frmst.
4H R low time frame som jag ser det. Rangen r relevant p allt frn 15M till 4h s lnge den fortstter att vara intakt. High time frame brjar p 1D.

Vi har liksom gtt sidledes i ver en vecka oavsett om vi tittar p 15M eller 8H. Det har inte gtt att trade:a baserat p 4H ljusen ver huvudtaget d volatiliteten inte funnits fr det.

Hade jag trade:at p low time frame s hade jag haft en long ppen sedan ppen sedan utbrottet vid ca 74k fr 2 veckor sedan. Mjligtvis att jag hade tagit 1/3 -del profit p dessa niver (om jag skitit i det fundamentala dvs).
Jag hade ridit dom andra 2/3 delarna vidare, och kpt in mig p nytt vid ett ter test av 74k nivn.

Att gra som du och hitta ett antal trades de senaste dagarna nr vi rr oss minimalt i pris r frenat med att bli uppten av courtage och stopploss.

Absolut, men ju hgre HT desto hgre relevans. Det r drfr jag inte frstr varfr du definerar den p typ 15min om du nu vill bli kvitt bruset och kunna zooma ut? Blir ven betydligt mera wicks och lurigheter p LT. Fr mig r allt sder om 4H LT och allt ver 1D HT, men det kan man ju definera som man vill baserat p hur man trade:ar.

Visst, men som sagt s r det nd vrt det som jag ser det, och jag kr ingen verdrivet stor positionsstorlek p 4H. r av uppfattningen att eventuella frluster samt avgifter r ett pris jag grna betalar fr att f mer erfarenhet samt kunna stresstesta mitt system i praktiken.
Senast redigerad av hazenectar 2024-11-19 kl. 09:33.
Citera
2024-11-19, 09:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Absolut, men ju hgre HT desto hgre relevans.
Absolut. 1D sger oss att vi r i en clear blue break out, och att det inte r lge att slja.

Ju hgre timeframe, desto mer price action (volatilitet) behver du fr att kunna dra slutsatser. Vi har inte haft mycket av den varan den senaste veckan.

Citat:
Det r drfr jag inte frstr varfr du definerar den p typ 15min om du nu vill bli kvitt bruset och kunna zooma ut?
Det var som ett svar fr att stta till dina myrstackar till grafer i relation till vad som faktiskt kan vara intressant att hlla koll p just nu. Jag kan inte hitta ngot p 4h grafen som fr mig att gra s mnga trades du gjort de senaste dagarna.

Tittar jag p 4H s ser jag en long som borde ppnats fr 2 veckor sedan. Inte mycket mer (utver en potensiell vinsthemtagning p en del av det).
Citera
2024-11-19, 09:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Absolut. 1D sger oss att vi r i en clear blue break out, och att det inte r lge att slja.

Ju hgre timeframe, desto mer price action (volatilitet) behver du fr att kunna dra slutsatser. Vi har inte haft mycket av den varan den senaste veckan.

Det var som ett svar fr att stta till dina myrstackar till grafer i relation till vad som faktiskt kan vara intressant att hlla koll p just nu. Jag kan inte hitta ngot p 4h grafen som fr mig att gra s mnga trades du gjort de senaste dagarna.

Tittar jag p 4H s ser jag en long som borde ppnats fr 2 veckor sedan. Inte mycket mer (utver en potensiell vinsthemtagning p en del av det).

Med det sagt s har jag lagt till en linje som r intressant att kolla p fr att f en hint om eventuell styrka eller fortsatt konsolidering.
https://ibb.co/Vm95BnS

MEN missta inte dessa linjer fr att det r ngot som gr att jag kper och sljer beroende p om priset korsar dom. Min fiktiva long sedan 74k r ppen oavsett.
Citera
2024-11-19, 09:59
Medlem
hazenectars avatar
Citat:

Ledsen Leaston men det finns inte mycket till edge i att definera en range p ca 10k som du gjorde i det hr fallet om man har fr avsikt att trade:a p 4H-grafen. Det frsegr massor med saker inom range:en eller myrstacken om du s vill som definitivt r av intresse.

Jag lg lng fr tv veckor sedan. Det r dokumenterat lngre bak i trden.
Citera
2024-11-19, 10:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ledsen Leaston men det finns inte mycket till edge i att definera en range p ca 10k som du gjorde i det hr fallet om man har fr avsikt att trade:a p 4H-grafen.
Jag nr inte fram till dig. Det r precis det jag frsker sga. Det gr inte att trade:a denna range OAVSETT hur mnga linjer du drar (svida du inte sitter p 5 minutersgrafen).

Citat:
MEN missta inte dessa linjer fr att det r ngot som gr att jag kper och sljer beroende p om priset korsar dom.

Vi gr vidare.
Senast redigerad av Leaston 2024-11-19 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in