2024-11-17, 22:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Skruva isär rören och plocka ut geggan. Kul att leka rörmokare ibland.

Ja jo gör det med.
Citera
2024-11-17, 22:45
Medlem
KjellSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Vad skulle poängen med ett sådant förbud vara menar du? Redan idag säljer man ren kaustiksoda från tex Nitor och skriver att det kan användas för att rensa avlopp. Svensken är nog inte så dum att han inte fattar det även om man förbjuder propplösare med kaustiksoda.

Sluta spekulera utan läs på varför beslutet togs istället. Jag blev själv först upprörd när jag hörde om det men när jag läste på så är det faktiskt rimligt.
Citera
2024-11-18, 00:24
Medlem
SwizzerNöts avatar
Om man skall lösa en fettpropp funkar väl diskmedel utmärkt?
Citera
2024-11-18, 16:07
Medlem
Vad e det bästa man kan köpa idag? Även om man blandar själv. Som även gör något åt hår.

Kört rensband som fastnar, såg nu att det va någon tillstymmelse till hår där nere.
Försökt hur mycket som helst, 5m ute i backen. totalstopp har det vart i 2mån, började sjunka väldigt sakta vattnet nu tillslut men väggarna i röret har flera millimeter med fett så samma när som igen. rädd att de fryser i dagarna å kanske inget kök i vinter.

Hoppas väl avloppet går till brunnen, som wc men tror mer nu det är en stenkista...
Troligen Betongrör hela vägen, värre än stopp kan det inte bli.
Citera
2024-11-19, 08:42
Medlem
Kanske dags att plocka fram den där slangen som han Soperent-göteborgaren sålde på TV Shop på 90-talet, den gjorde väl soperent ner i kröken

Det bästa var ju att han tyckte att man kunde använda den avloppsrensarslangen till att rengöra vinflaskor för sin hembryggda vin också, blir nog en fin bouquet på det vinet sen
Citera
2024-11-19, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocknroll50s
Vad e det bästa man kan köpa idag? Även om man blandar själv. Som även gör något åt

Hoppas väl avloppet går till brunnen, som wc men tror mer nu det är en stenkista...
Troligen Betongrör hela vägen, värre än stopp kan det inte bli.

Häll 5 - 6 matskedar bikarbonat i avloppet, häll i en deciliter ättika (12%), vänta tills det slutar brusa och skölj sedan med kokhett vatten.

Bättre för miljön och för rören.
Citera
2024-11-19, 11:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nåt svagt minne att jag har hört att propplösaren innehåller ytterligare en kemikalie (nåt järnsalt?), nån som kan bekräfta eller avfärda?
Järnfilspån var en populär ingrediens förr. Det kanske är det fortfarande. Då behövde man vara noga med vilket märke man köpte på propplösaren om man skulle koka GHB med den.
Citera
2024-11-19, 11:30
Medlem
glimmandes avatar
Viktig tråd. Gäller att bunkra upp för nästkommande åren.

Undrar vilka knäppisar som tvingat igenom det här förbudet?
Citera
2024-11-19, 16:52
Medlem
BalleAnkas avatar
Det fungerar med maskindiskmedel. Än så länge inte en förbjuden produkt.
Citera
2024-11-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är några år sedan apoteken slutade sälja koncentrerad natriumhydroxid i literflaskor med förklaringen att det kan användas vid bombtillverkning. Redan innan behövde man be om det för det fanns i bakre lager och bad man inte man inte "hydrogeum peroxidum" fick man bara småflaskor. Jag använde det för att bleka skallben på rådjurstroféer så nu får jag gå via en kompis som har kemiföretag.

Natriumhydroxid och väteperoxid är två helt olika saker.
Citera
2024-11-19, 22:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Natriumhydroxid och väteperoxid är två helt olika saker.

Naturligtvis har du helt rätt, sorry för att jag rörde ihop det.
Citera
2024-11-20, 07:33
Medlem
Jag kan tipsa om att toletten blir ren av att hälla gratis relativt ofarligt kokande vatten i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in