Citat:
Ursprungligen postat av
seaworthy
Googla: "kan patientjournalen användas i domstol". Om du verkligen koncentrerar dig borde du klara det!
Varför skulle alla undantag var listade?
Partsinsyn och förbehåll
[K10]3 § Sekretess hindrar inte att en enskild eller en myndighet som är part i ett mål eller ärende hos domstol eller annan myndighet och som på grund av sin partsställning har rätt till insyn i handläggningen, tar del av en handling eller annat material i målet eller ärendet. En sådan handling eller ett sådant material får dock inte lämnas ut till parten i den utsträckning det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. I sådana fall ska myndigheten på annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller i den utsträckning det behövs för att parten ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada för det intresse som sekretessen ska skydda.
[S2]Sekretess hindrar aldrig att en part i ett mål eller ärende tar del av en dom eller ett beslut i målet eller ärendet. Inte heller innebär sekretess någon begränsning i en parts rätt enligt rättegångsbalken att få del av alla omständigheter som läggs till grund för avgörande i ett mål eller ärende.
Med andra ord är det möjligt för domstolar att begära ut patientjournaler om det är avgörande för ett domslut. Varje fall prövas enskilt. Det finns ingen färdig lista.
Om det exempelvis pågår en vårdnadstvist och den ene föräldern beskyller den andre för missbruk så kommer med största sannolikhet journalen begäras ut.
Ja du har absolut lyckats hitta bättre svar än vad jag lyckades med, så jag får lov att erkänna att du är bättre än mig på att hitta info.
Mitt problem är att jag inte begränsade frågan till just domstolar..
Men känns ju ändå ganska skumt. Hur vet man innan man fått tillgång till journalen om det faktiskt finns information kopplat till missbruket där? Det kan väl utnyttjas av den som vill då.
Dessutom blir man ju aldrig informerad när man söker vård om att journalen i vissa fall kan komma att öppnas upp vid behov. Testa gå till en läkare och fråga ”är det du skriver i journalen helt hemligt?” Du lär få ett basic ”ja” tillbaka.