Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Varför inte bara gräva ner guldet någonstans? Det fungerade för 1000 år sen och det fungerar nog även idag. Åtminstone så länge du inte har en granne med metalldetektor...

Sälj guldet och köp bitcoin istället, man ska inte äga fysiska tillgångar som värdeföremål, det ska vara digitalt. För. stora risker att hantera fysiska föremål.
Citera
2024-11-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Min bank sade för ett tag sedan upp mitt bankfack. Bankerna pysslar tydligen inte med värdeförvaring längre.

Det jag hade i facket var väl inte så stöldbegärligt, förutom ett par guldmynt. Var gömmer man dem i lägenheten så inga tjyvar hittar dem?

Rolig tråd!

Jag kan kanske bidra med några erfarenheter som ett långt liv har gett mig.

Själv har jag tillgång till ett rejält vapenskåp som också fungerar som kassaskåp. Där förvaras förutom vapen alla mindre värdesaker, t.ex. smycken. Men en gång gömde jag, av någon orsak som jag nu inte kommer ihåg, ett ganska dyrbart smycke i ett annat av familjens hus där det inte fanns något kassaskåp. Sen kom jag naturligtvis inte ihåg var jag gömt det. Först långt senare hittade jag det.

Sensmoralen är alltså att anteckna någonstans var man gömt grejerna.

Att gömma guldmynt bland godsaker är inte särskilt smart. En förpackning med godis tar tjuven naturligtvis lätt med sig, utan att veta att där finns något dyrbart gömt.

Och att gömma dyrbarheter bland annat ätbart är inte heller säkert. Våra grannar på landet hade inbrott för ett par år sedan. Där tog tjuvarna allt som inte var rejält fastskruvat. Möbler, husgeråd, linne, kläder. Också allt som fanns i frysen, i kylen och i skåpen. Mjöl, socker ... ja allt ätbart. Man kan lätt gissa vad det var för sorts tjuvar den gången.

Det beror alltså på vad det är för tjuvar som man får besök av, vad som riskerar att försvinna. Att gömma värdefulla saker i möbler som kan stjälas är alltså inte alls någon bra idé.

Mitt råd är att du inte berättar för någon att du äger värdesaker. Att ingen vet vad du har är faktiskt den bästa säkerheten.
Tänk sedan ut ett gömställe som inte är litet och enkelt att ta med sig för en tjuv.
Och gör en anteckning som bara du själv begriper, på ett säkert ställe. Och krångla inte till anteckningen så att du inte själv förstår den efter ett tag.
Citera
2024-11-22, 16:52
Medlem
Har en valutareserv i en i husgrund (krypgrund) nedgrävd bensindunk. Omöjlig att hittas.
Har även en mindre reserv i ihåliga dörrfoder.
Citera
2024-11-22, 16:59
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Toatanken! Den klassiska knarkgömman ingen tjuv kollar.

Gömma i elektronik går fetbort. Minns en snubbe som blev av med två hekto röka när ett bilslutsteg fick fötter.
Byt ut en golvlist mot en ihålig som används som kabelkanal.
Senast redigerad av dragan-shitfucker 2024-11-22 kl. 17:02.
Citera
2024-11-22, 17:38
Medlem
JoeDoughs avatar
Mynten grävs ner i en burk märkt Zyklon B, på ett avstånd av 81 decimeter från den SSV knutbrädan, 33 centimeter under mark. Det är vattentätt.
Citera
2024-11-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Min bank sade för ett tag sedan upp mitt bankfack. Bankerna pysslar tydligen inte med värdeförvaring längre.

Det jag hade i facket var väl inte så stöldbegärligt, förutom ett par guldmynt. Var gömmer man dem i lägenheten så inga tjyvar hittar dem?
samma ställe som fronten till bilstereon... i röven.
Det finns inga gömställen som inte tjuvarna känner till. Ett tungt jävlas säkerhetsskåp, bultat i golvet är rätt väg att gå.
Citera
2024-11-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Rolig tråd!

Jag kan kanske bidra med några erfarenheter som ett långt liv har gett mig.

Själv har jag tillgång till ett rejält vapenskåp som också fungerar som kassaskåp. Där förvaras förutom vapen alla mindre värdesaker, t.ex. smycken. Men en gång gömde jag, av någon orsak som jag nu inte kommer ihåg, ett ganska dyrbart smycke i ett annat av familjens hus där det inte fanns något kassaskåp. Sen kom jag naturligtvis inte ihåg var jag gömt det. Först långt senare hittade jag det.

Sensmoralen är alltså att anteckna någonstans var man gömt grejerna.

Att gömma guldmynt bland godsaker är inte särskilt smart. En förpackning med godis tar tjuven naturligtvis lätt med sig, utan att veta att där finns något dyrbart gömt.

Och att gömma dyrbarheter bland annat ätbart är inte heller säkert. Våra grannar på landet hade inbrott för ett par år sedan. Där tog tjuvarna allt som inte var rejält fastskruvat. Möbler, husgeråd, linne, kläder. Också allt som fanns i frysen, i kylen och i skåpen. Mjöl, socker ... ja allt ätbart. Man kan lätt gissa vad det var för sorts tjuvar den gången.

Det beror alltså på vad det är för tjuvar som man får besök av, vad som riskerar att försvinna. Att gömma värdefulla saker i möbler som kan stjälas är alltså inte alls någon bra idé.

Mitt råd är att du inte berättar för någon att du äger värdesaker. Att ingen vet vad du har är faktiskt den bästa säkerheten.
Tänk sedan ut ett gömställe som inte är litet och enkelt att ta med sig för en tjuv.
Och gör en anteckning som bara du själv begriper, på ett säkert ställe. Och krångla inte till anteckningen så att du inte själv förstår den efter ett tag.
vi hade inbrott i stugan - de tömde fan ut allt på golvet, flingor, pasta, knäckebröd - och sen slog de i sönder köksinredningen... Som om de visste hur korkade folk är som tror att det är säkra ställen. Vi hade inget av värde i huset - utom några motor- och röjsågar som försvann.
Citera
2024-11-22, 18:20
Medlem
Tilteds avatar
Bygg in alla dina guldtackor i väggen. Glöm bara inte nämna det i testamentet så att det inte tillfaller nån youtuber ifall lägenheten säljs av dina barn efter din död....
Citera
2024-11-22, 18:32
Medlem
pn222jws avatar
God som guld...Här fanns JLC-guldet (radio P4)

https://sverigesradio.se/artikel/gul...-jlc-duons-hus
Citera
2024-11-22, 18:36
Medlem
Rövahålet. Plocka ut dessa varje gång du ska skita bara
Citera
2024-11-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
vi hade inbrott i stugan - de tömde fan ut allt på golvet, flingor, pasta, knäckebröd - och sen slog de i sönder köksinredningen... Som om de visste hur korkade folk är som tror att det är säkra ställen. Vi hade inget av värde i huset - utom några motor- och röjsågar som försvann.

Man blir så förba..ad. Jag skulle kunna berätta massor av exempel på hur svinaktigt ligister av det här slaget bär sig åt. Och de vet mycket väl att folk gömmer värdesaker bland specerierna i köksskåpen, i kakburkar, mellan handdukar och lakan i skåpet, bakom och under möblerna etc. Det är omöjligt att gömma något för svin som går fram på detta sättet.

En polis med erfarenhet av många husrannsakningar hos "småtjuvar" berättade för mig att det kunde finnas hundratals elverktyg, motorsågar, borrmaskiner och andra liknande prylar i deras bostäder eller förråd. Ofta kan de inte ens bli av med det som de stjäl. Hälarna värderar grejerna till noll. Det måste vara det senaste för att det ska vara intressant. Det är så satans onödig förstörelse.
Citera
2024-11-22, 18:53
Medlem
Jag tänker spontant att jag har ju klarat mig undan bra trots flera inbrott. Jag har "några" guldmynt i en la costena-burk med massa småmynt. Ingen har brytt sig om den trots att den står öppet.

Några andra är också öppet gömda, de ser ut som små underlägg till små cocktailglas i bokhyllan. En del har jag längst bak under klädhyllan i garderoben.

Det har funkat bra, trots som sagt ett flertal oönskade besök som försökte göras "osynliga" av besökarna.

Eller så vill de bara göra en obekväm, men eftersom allt viktigt är kvar, trots att en hel del små skitsaker försvinner, så får det väl vara så. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in