Citat:
Ursprungligen postat av
HundenHansson
Min bank sade för ett tag sedan upp mitt bankfack. Bankerna pysslar tydligen inte med värdeförvaring längre.
Det jag hade i facket var väl inte så stöldbegärligt, förutom ett par guldmynt. Var gömmer man dem i lägenheten så inga tjyvar hittar dem?
Rolig tråd!
Jag kan kanske bidra med några erfarenheter som ett långt liv har gett mig.
Själv har jag tillgång till ett rejält vapenskåp som också fungerar som kassaskåp. Där förvaras förutom vapen alla mindre värdesaker, t.ex. smycken. Men en gång gömde jag, av någon orsak som jag nu inte kommer ihåg, ett ganska dyrbart smycke i ett annat av familjens hus där det inte fanns något kassaskåp. Sen kom jag naturligtvis inte ihåg var jag gömt det. Först långt senare hittade jag det.
Sensmoralen är alltså att anteckna någonstans var man gömt grejerna.
Att gömma guldmynt bland godsaker är inte särskilt smart. En förpackning med godis tar tjuven naturligtvis lätt med sig, utan att veta att där finns något dyrbart gömt.
Och att gömma dyrbarheter bland annat ätbart är inte heller säkert. Våra grannar på landet hade inbrott för ett par år sedan. Där tog tjuvarna allt som inte var rejält fastskruvat. Möbler, husgeråd, linne, kläder. Också allt som fanns i frysen, i kylen och i skåpen. Mjöl, socker ... ja allt ätbart. Man kan lätt gissa vad det var för sorts tjuvar den gången.
Det beror alltså på vad det är för tjuvar som man får besök av, vad som riskerar att försvinna. Att gömma värdefulla saker i möbler som kan stjälas är alltså inte alls någon bra idé.
Mitt råd är att du inte berättar för någon att du äger värdesaker. Att ingen vet vad du har är faktiskt den bästa säkerheten.
Tänk sedan ut ett gömställe som inte är litet och enkelt att ta med sig för en tjuv.
Och gör en anteckning som bara du själv begriper, på ett säkert ställe. Och krångla inte till anteckningen så att du inte själv förstår den efter ett tag.