Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 01:15
Medlem
Småbilar med lyxbils försäkring å lyxbil värdeminskning.
Citera
Idag, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Vem har råd att lägga 300.000kr på ett transportmedel?

Citat:
Ursprungligen postat av chonard

De lär inte bli så dyra att försäkra med de motorerna, värdeminskning däremot kan säkert vara hög. Beror en del på hur soppa priset utvecklas. Börjar det gå upp mot 30 spänn börjar elbilarna bli intressanta för den som kan ladda hemma och nyttja bilar som i ts för pendling.
Citera
Idag, 01:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Är ett steg i rätt riktning att göra enklare elbilar utan monsterprestanda.
Tyvärr är priserna fortfarande för höga för att det ska vara lockande.

Sedan funderar jag över hur stor värdeminskning de kommer att ha,
och vad den faktiska kostnaden då blir.

Något som oroar när det gäller begagnade elbilar är höga reservdelspriser.
En några år gammal elbil som får fel på en av huvudkomponenterna kan
bli så dyr att reparera att det inte är lönsamt.
Vi kan ta Citroen e-C3 som exempel.
Den kan du köpa redan idag.
Du betalar 299.900 kronor.

Du får 8 år eller 16.000 mil (det som inträffar först) garanti på batteriet.
Du får 5 år eller 10.000 mil (det som inträffar först) nybilsgaranti.
Det innebär att "fullförsäkrad" under en ganska lång tid.
Bara tuta och köra!

Och på längre sikt, om du tänker andrahandsvärdet, då ska du också ha i åtanke vad du betalde för bilen.
Du betalade 300.000 kronor.
Hur som helst, så kommer värdeminskningen vara betydligt mindre än som du hade köpt en bil för 400-500.000 kronor.
I kronor räknat för du garanterat en bra affär på en e-c3 i grundutförande för 299.900 kronor!

Kan man då ladda hemma, så är bilen i princip betald efter några år om man kör mycket.
Citera
Idag, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
De lär inte bli så dyra att försäkra med de motorerna, värdeminskning däremot kan säkert vara hög. Beror en del på hur soppa priset utvecklas. Börjar det gå upp mot 30 spänn börjar elbilarna bli intressanta för den som kan ladda hemma och nyttja bilar som i ts för pendling.
Ja allt är ju relativt.. Min Audi A4 kostar 5700kr helår hel å min corvette 1800kr helår hel.
Citera
Idag, 01:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nja, inte så farligt.
Jag betalar ca 6.500 kronor per år för min ZOE, helförsäkring.
Sen har man ju vagnskada de tre första åren, så då blir det bara ca 3.500 kronor om året.
Sen är skatten låg, 360 kronor om året.
Servicekostnaden för små elbilar brukar vara human, räkna med 2.000 till max 3.000 kronor om året.
De har också mindre teknik och mindre grejer som kan gå sönder, jämfört med dyrare och motorstarkare elbilar.
Så en basic liten elbil är ett ekonomiskt tryggare köp på alla punkter.
Citera
Idag, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag har då fan aldrig köpt en bil för 300 000kr, har inga planer på att göra det heller.

För några år sedan talades det mycket om att kostnaderna (skatt) kommer att öka så snart tillräckligt många köpt elbil, ser inte så mycket av det pratet längre och antar att folk glömt den tanken nu när elbil börjar bli "normalt".
Men bilisterna har alltid varit en kassako för statskassan, så det har jag svårt att tro att någon kan, eller vill, ändra på.

Men ser med spänning på framtiden när det blir mer och mer konkurrens om den el som finns tillgänglig. Om laddstationer ska subventioners så blir det ju svindyrt att ladda hemma.
Så länge det inte är mycket dyrare att köra begagnad bensinbil så fortsätter jag nog med det...
Självklart kommer skatten på elbilar shockhöjas inom kort.. En av regeringens största skatteintäkter ju.
Citera
Idag, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Att handla för pengar man inte har alltså. Går ju att få en fullt funktionsduglig bil för 50k. Men då räddar man ju inte kLiMaTet!

Precis som när folk köper hus
Citera
Idag, 02:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Går inte så bra för elbilar just nu så låter som att det kan floppar rejält.
Citera
Idag, 02:03
Medlem
Försäkringsbolaget sa en gång till mig att varje bilmodell skall betala sina egna kostnader gällande försäkring.. dyr att laga blir dyr försäkring mm.
Citera
Idag, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Går inte så bra för elbilar just nu så låter som att det kan floppar rejält.
Tror jag det, folk börjar fatta vad det kostar.
Citera
Idag, 02:13
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nja, inte så farligt.
Jag betalar ca 6.500 kronor per år för min ZOE, helförsäkring.
Sen har man ju vagnskada de tre första åren, så då blir det bara ca 3.500 kronor om året.
Sen är skatten låg, 360 kronor om året.
Servicekostnaden för små elbilar brukar vara human, räkna med 2.000 till max 3.000 kronor om året.
De har också mindre teknik och mindre grejer som kan gå sönder, jämfört med dyrare och motorstarkare elbilar.
Så en basic liten elbil är ett ekonomiskt tryggare köp på alla punkter.

Var det inte du som fick byta motorn och batterierna i din basic elbil? Hela drivlinan åt helvete efter ett par 1000 mil, finns inte någon frisk människa som investerar 300k i den här skiten.
Citera
Idag, 02:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nu handlar inte tråden om bilar som man "drar släpvagn " med..
Det är sånt som kanske är relevant om man kör en gammal skitig V70 och bor i glesbygd.. men då förstår man nog inte vad jag pratar om..
Jag har för övrigt aldrig kört med släpvagn, och har inte avsikt att göra det heller.

Du får se detta med lite mer öppna ögon.
Precis detta står i din trådstart:
Diskutera ämnet.
Hur tänker ni kring ert nästa bilköp?

Och det är precis vad jag svarat på, jag tänker varken lägga ut 300 000kr eller köpa något som närmast kan liknas vid en mopedbil med lite större fartresurser.
Citat:
Här har vi ett gäng moderna, attraktiva och snygga små elbilar som passar de flesta i vardagen.
Trendsättande elbilar för folk med urbant tänk, perfekta bilar för all vardagskörning, och funkar även på långtur.
De kommer locka en stor köpgrupp och garanterat vara storsäljande modeller under de kommande 10 åren.
Det där är bara DINA ÅSIKTER som du vill pracka på folk.
Det är helt OK att du gillar dom där, men du kan inte förvänta dig att alla andra tycker lika eller har liknande behov.

Att du aldrig kört med släpvagn är inte speciellt intressant heller och det är otroligt naivt eller ignorant att tro att man behöver bo på landsbygden och köra en gammal Volvo V70, som dessutom måste vara "skitig", för att köra med släpvagn.
Att du vill nedvärdera mig (som inte har någon V70) bara för att jag inte delar ditt intresse för små elbilar blir bara löjligt.

Massor med folk som bor i villa äger en släpvagn, eller hyr en vid behov som kan relateras till flytt, husets skötsel eller trädgårdsarbete. Villor finns även i tätorter och städer.
Folk har husvagn, fritidshus, båt eller kör motocross eller snöskoter, eller har andra intressen där en släpvagn är nödvändig eller i alla fall en tillgång.
Många svenskar är också vana vid en kombibil och har ett par ungar och eventuellt en hund, det tar nog tid innan alla dom är beredda att byta ner sig till dom där småbilarna du är så förtjust i.

Så tugga i dig bara, att dom där små elbilarna säkert passar vissa men långt ifrån alla.
Hamnarna i Europa är överfulla av kinesiska skitbilar som ingen vill köpa, så rusningen efter dom du föreslår gissar jag kommer att utebli.
Men den som lever får se, en stor batteritillverkare har uppenbara problem inte bara med tillverkning utan också med finansiärer...

Mitt tips är att många som vill ha en elbil redan har köpt sig en, oftast större än dom du har på förslag. Många andra väntar till konceptet är mera utprovat, laddinfrastrukturen blivit bättre och andrahandsvärdet stabiliserat sig.
Företag (och kommunala verksamheter) är nog dom största kunderna ännu ett tag framöver. Gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in