2024-11-23, 01:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nåja, Scania uppger sig ha fått batterier. Om dessa har producerats av Northvolt som i "gjort allt", om de har gjorts med hjälp av kinesiska material, eller om det är hela kinesiska celler som satts ihop till batteripack och kallats svenska, det vet vi inte. Jag lutar just nu åt att de faktiskt har levererat något, eftersom Scania har sagt det.
Scania som är delägare påstår sig ha erhållit batterier från Northvolt. Men inga bilar med Northvoltbatterier har sålts. När Scania visade fabriken för pressen gick maskinerna tomma. Northvolt har ju haft fler kunder men det finns inga Northvoltbatterier på marknaden. Northvolt påstår sig ha producerat batterier I tre år. Var är batterierna?

Om kinesiska battericeller använts är det också bedrägeri. Northvolt påstår sig göra celler.

Men det är detaljer. Northvolt har inte betalt fabriken och försöker nu flytta utredningen till USA för att mörklägga alla oegentligheter.
Senast redigerad av wwr 2024-11-23 kl. 01:30.
Citera
2024-11-23, 01:26
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Produktionskapaciteten låg väl på 5% av förväntad? En 60-70% ökning av detta ger alltså att produktionen går upp till ~8% av förväntad. Fortfarande inget de kan göra vinst på med tanke på sitt bisarra cashflow (jag begriper fortfarande inte vart pengarna går).
Gör det inte för svårt för Ogunquit. Och dessutom är det elakt att rycka ifrån honom ett halmstrå han griper efter på det sättet.
Citera
2024-11-23, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Kruxet är att nästan ingen av dom här himmelsupplyfta "entreprenörerna" har satsat en krona av egna pengar i lekstugan. Dom har lekt bort sanslöst mycket skattepengar och pensionspengar tex 7 ap fonden 5,8 miljarder

De flesta fonder, utom rena obligations- eller räntefonder, är tvingade att satsa en viss del av kapitalet på riskprojekt. Du är helt säkert delägare i något riskprojekt och är därmed en riskentreprenör.

Varför boxar du således dig själv i ansiktet med ditt inlägg?
Citera
2024-11-23, 01:35
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
De flesta fonder, utom rena obligations- eller räntefonder, är tvingade att satsa en viss del av kapitalet på riskprojekt. Du är helt säkert delägare i något riskprojekt och är därmed en riskentreprenör.
Varför åker inte investeringscheferna på pensionsfonderna till Monaco och sätter pensionsmiljarderna på rött på roulettehjulen? Det är ett också ett riskprojekt med i alla fall 50% chans att lyckas och ge hög avkastning. (Betydligt högre än Northvolt för övrigt, ens på pappret från start.)

Citat:
Det här är så ironiskt för att komma från dig att klockorna stannar...
Citera
2024-11-23, 01:40
Medlem
Christopher.s avatar
Själv undrar jag inte om konkursen i USA är ett enda stort bedrägeri där Scania är involverade. De slaktar ut allt av värde och plundrar bolaget på sista kronan så fordringsägarna blir totalt barskrapade när bolaget i början av nästa år går i konkurs. Kanske därför VD'n avgår för att undvika fängelse... hoppas jag har fel.
Citera
2024-11-23, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Varför åker inte investeringscheferna på pensionsfonderna till Monaco och sätter pensionsmiljarderna på rött på roulettehjulen? Det är ett också ett riskprojekt med i alla fall 50% chans att lyckas och ge hög avkastning:

Av den enkla anledningen att de inte får göra det. Då skulle de verkligen hamna inför skranket som åtalade. Att göra dåliga affärer är inte än så länge förbjudet så vitt jag vet.
Jag har själv varit direkt delägare i många riskprojekt där jag förlorat allt kapital men också delägare i riskprojekt som har gått bra. Om livet vore så enkelt att allt bara skulle vara garanterat riskfritt så skulle det mesta stangera.

Jag kan ge dig ett tips i all välmening. Läs på om de olika fondtyperna.

Du och jag är indirekt skyldiga till våra egna fondplaceringarna om vi nu har vårt pensionskapital placerade i någon fond.

Det faktumet kan du inte trolla eller tänka bort. Det är ren fakta. Det är alltid bekvämt att skylla på någon annan
Citera
2024-11-23, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han...ää..ää...ää...pratar...ää...ää...i Studio Ett nu, Peter: "jobbat dygnet runt i åtta år"

Skrämmande hur en sådan person tillåtits ansvara för investeringar på 200 miljarder
Citera
2024-11-23, 03:03
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Blir alltid en överetablering när något nytt kommer. Vinnarna bland padelhallar vann, de andra förlorade. Såg likadant ut över hela Sverige.

Vilken överaskning: Vinnarna vann.

Dom som satsade på nordvolt vann inte iaf.. en samling loosers är dom. Med långa läsor.

Verkar som den gröna satsningen kommer av sej.
Men vad har dom mer lurat på oss.. Värdelösa vindkraftsnurror och annat klimatflum.. Det här landet är så jävla rökt. Eller ska vi satsa på mer padelhallar ist? Framtiden ser ljus ut... INTE!
Citera
2024-11-23, 03:16
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Av den enkla anledningen att de inte får göra det. Då skulle de verkligen hamna inför skranket som åtalade. Att göra dåliga affärer är inte än så länge förbjudet så vitt jag vet.
Jag har själv varit direkt delägare i många riskprojekt där jag förlorat allt kapital men också delägare i riskprojekt som har gått bra. Om livet vore så enkelt att allt bara skulle vara garanterat riskfritt så skulle det mesta stangera.

Jag kan ge dig ett tips i all välmening. Läs på om de olika fondtyperna.

Du och jag är indirekt skyldiga till våra egna fondplaceringarna om vi nu har vårt pensionskapital placerade i någon fond.

Det faktumet kan du inte trolla eller tänka bort. Det är ren fakta. Det är alltid bekvämt att skylla på någon annan

Din korkade idiot.
Det är knappast någon av fondbolagen som informerar att dom satsat alla våra pensionspengar i nordvolt. Har dom skickat ut information om det eller?
Pensionskapital är för fan inte riskkapital som ska kastas på först bästa lycksökare.

Vad du gör med ditt kapital har inte med saken att göra. Däremot har fondförvaltare av andras Pensionskapital ansvaret att förvalta dom på ett sunt och tyggt sät enligt avtalet.

. Om dom inte gör det har dom ljugit och bedragit för sin uppdragsgivare och har därmed begått kriminella handlingar som dom ska straffas för.

Behåll dina förnumstiga tips för dej själv. Ingen behöver dom eller har frågat efter dom heller.
Senast redigerad av jori9900 2024-11-23 kl. 03:20.
Citera
2024-11-23, 03:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Din korkade idiot.
Det är knappast någon av fondbolagen som informerar att dom satsat alla våra pensionspengar i nordvolt. Har dom skickat ut information om det eller?
Pensionskapital är för fan inte riskkapital som ska kastas på först bästa lycksökare.

Vad du gör med ditt kapital har inte med saken att göra. Däremot har fondförvaltare av andras Pensionskapital ansvaret att förvalta dom på ett sunt och tyggt sät enligt avtalet.

. Om dom inte gör det har dom ljugit och bedragit för sin uppdragsgivare och har därmed begått kriminella handlingar som dom ska straffas för.

Behåll dina förnumstiga tips för dej själv. Ingen behöver dom eller har frågat efter dom heller.
6 miljarder mindre i pension. Hoppas du gillar falukorv.
Citat:
In the event of a Northvolt reconstruction, as much as SEK 6.6bn (EUR 580.6m) of AMF’s, Folksam’s and the AP funds’ investments could potentially be lost.

https://amwatch.com/article17526105.ece
Senast redigerad av wwr 2024-11-23 kl. 03:34.
Citera
2024-11-23, 03:32
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Tvingade? Vem tvingar dom till det och varför?

Har du några konkreta siffror på hur stor del dom är tvingade att satsa på riskprojekt?
Och hur stor del dom verkligen har satsat?

Låt säga att dom är tvingade att satsa 5% på galna riskprojekt men i verkligheten satsar 98%, vad kallar du det?
Det kallas trolöshet mot huvudman och är bedrägeri.
Citera
2024-11-23, 03:38
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
6 miljarder mindre i pension. Hoppas du gillar falukorv.

https://amwatch.com/article17526105.ece

Falukorv är en delikatess. Stekt falukorv med kokta makaroner och lite senap är ju lyx.

Men 6 miljarder är väl inte så farligt. Vi får öppna några fler padelhallar så drar vi snabbt in dom stålarna. 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in