Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 07:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du är redo att offra ditt hem? Vad menar du med att det inte finns någon gräns?

Jag är redo att offra mina tillgångar så att Ryssland besegras ja. Jag vill se er förudmjukade och Putin fastkedjad vid Chernobylreaktorn.
Citera
Idag, 07:08
Medlem
AfghanMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Tror du seriöst att Sveriges inflation beror på kriget i Ukraina? Helvete vad korkade ni ryssråttor är🤦‍♂️

Den som låter dryg och är inte den person som ska vara det. Jag vet hur satsningarna finansieras. Du kan inte förstå. Ja det sker absolut inflationsvägen. Det är så 105 miljarder skrapades fram. Alla akuta politiska satsningar sker den vägen eftersom skattkistan inte existerar. "Skattkistan", det är svenska folkets köpkraft det. På längre sikt ska lånen betalas av. För att sätta av pengar till det dras det in på annat och det brukar ske i kombination med skattehöjningar.
Citera
Idag, 07:13
Medlem
AfghanMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Ännu en tråd på i princip samma tema.
”Skit i att Ryssland 2014-2022-till idag, mördar, våldtar det Ukrainska folket. Det är ju så långt bort”

Varje ryss i den ryska underrättelsetjänsten, måste asgarva åt folket i denna och andra trådar på samma tema, som kämpar för att ge Ryssland det de vill ha.

Demokrati, vår rätt att välja vår vardag i ett gemensamt samhälle. Stötta de utsatta. Ge de som vill mera än andra, chansen att lyckas och tjäna pengar.
Liberala värderingar är inte ondskan i världen. Den är garanten för att de flesta har någon del av ett hyfsat liv.
Extremiströrelser, som pekar finger och ska sätta sig på folk, är det äckligaste som finns i vår värld.

Vad ska/kan vi offra?
En lika korkad frågeställning, som den är omöjlig att besvara.
Sliding Doors.
A. Du offrar dig själv idag och dina barn får leva imorgon.
B. Du offrar andra och dina barn får ingen framtid.
Eller vad då???
Vem sitter på svaret om framtiden. Du?(eller vem som helst)

Hoppas att denna tråd stängs, då den är ytterligare en på samma tema som 10-tals andra.

Ryssland garvar som tusan över oss. Det är nog ganska säkert. Katten som jagar sin egen svans.

Du också! Hela tiden det här med demokrati. Ingår det här i den pågående svenska påverkanskampanjen att motivera Sveriges inblandning i NATOs krig mot Ryssland att det är Sveriges demokrati som ska framhållas hela tiden? Och Ukrainas diktatur att tonas ned, "det är ju krig".

Ja men offra dig då. För dina barn och för Sveriges demokrati, som du skriver om. Ryssland bryr sig inte om Sveriges statsskick. De har aldrig haft några invändningar beträffande den.
Citera
Idag, 07:28
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Så där tror vi att du skriver bara för att mitt mod och beslutsamhet skrämmer dig.

Ditt mod och beslutsamhet sträcker sig alltså inte längre än till ett anonymt forum. Slava Ukraina!
Citera
Idag, 07:29
Medlem
radarpars avatar
Personligen inte redo att offra något för Ukraina. Det är inte ens ett grannland, och jag är väldigt tveksam till att de skulle offra ngt för Sverige.
Citera
Idag, 07:43
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Den som låter dryg och är inte den person som ska vara det. Jag vet hur satsningarna finansieras. Du kan inte förstå. Ja det sker absolut inflationsvägen. Det är så 105 miljarder skrapades fram. Alla akuta politiska satsningar sker den vägen eftersom skattkistan inte existerar. "Skattkistan", det är svenska folkets köpkraft det. På längre sikt ska lånen betalas av. För att sätta av pengar till det dras det in på annat och det brukar ske i kombination med skattehöjningar.

Du som är expert har säkert en seriös källa till ditt efterblivna påstående att Sveriges inflation beror på kriget I Ukraina.

För du hittar väl inte på?
Citera
Idag, 07:44
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Du också! Hela tiden det här med demokrati. Ingår det här i den pågående svenska påverkanskampanjen att motivera Sveriges inblandning i NATOs krig mot Ryssland att det är Sveriges demokrati som ska framhållas hela tiden? Och Ukrainas diktatur att tonas ned, "det är ju krig".

Ja men offra dig då. För dina barn och för Sveriges demokrati, som du skriver om. Ryssland bryr sig inte om Sveriges statsskick. De har aldrig haft några invändningar beträffande den.

Jag offrar gärna rysshoror som du själv till Ukraina.
Citera
Idag, 07:46
Medlem
AfghanMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Du som är expert har säkert en seriös källa till ditt efterblivna påstående att Sveriges inflation beror på kriget I Ukraina.

För du hittar väl inte på?
'
Gå tillbaka och läs inlägget jag redan skrivit. Läs det flera gånger om tills du förstår. Att be mig om "en källa" visar ju att du fortfarande bara är totalt obildad. Spill inte min tid! Läs nu mitt inlägg om och om igen tills polletten trillar ned. Skriv ingenting! Läs!
Citera
Idag, 07:47
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
'
Gå tillbaka och läs inlägget jag redan skrivit. Läs det flera gånger om tills du förstår. Att be mig om "en källa" visar ju att du fortfarande bara är totalt obildad. Spill inte min tid! Läs nu mitt inlägg om och om igen tills polletten trillar ned. Skriv ingenting! Läs!

Källa tack eller håll käft din vidriga ryssråtta.
Citera
Idag, 08:03
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Sverige göder ett krig. Resurser försvinner. Det kallar du för investeringar.
Ryssland bryr sig inte om Sveriges statsskick. Din yttrandefrihet har förresten senast blivit beskuren, av Sverige. Att kriminalisera förintelsen är numera förbjudet.
Du är ju bara en av de hjärntvättade papegojorna.

Håller med dig!
En ryss liksom en svensk kan skaffa VPN-tjänst på sin dator, och sedan läsa allting som är censurerat.
Citera
Idag, 08:21
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag har inte märkt någon skillnad i min vardag. Även om gränsen skulle vara låg, så är den inte nådd på långa vägar. Jag ser en vinst för Ukraina som en vinst för Europa.
Exakt varje svensk jag pratat med IRL om Ukraina tycker samma. Den här tråden är en uppvisning i rysstroll, vatniks och påverkansoperatörer som diskuterar med varandra i syfte att bryta ner motståndet mot Putler.

Det är roande på ett sätt, då vi vet att den här typen av aktivitet alltid ökar när det går dåligt för för Ryssland.

Motståndet mot Putin är kompakt i Sverige, liksom stödet för Ukraina. Alla vet att om man backar för hot och utpressning, så kommer mobbaren att fortsätta. Ukraina idag, Baltikum imorgon etc.

Man måste kunna se saker på längre sikt och i störte perspektiv. Ingen vill egentligen lägga pengar på försvaret i den bästa av världar, pengarna skulle kunna göra nytta på annat håll. Men nu lever vi inte i den bästa av världar, då vi har dvärgar med mindervärdeskomplex som maktfullkomliga diktatorer i exempelvis Ryssland och Nordkorea.

Att förbereda sig för krig är vad som håller freden vid liv. Eller i det här fallet; att stötta Ukraina är vad som skyddar Europa och Sverige på lång sikt.
Citera
Idag, 08:30
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, vi vill ändå inte leva i en värld utan demokrati och frihet. Vilket är vad diktaturer som Ryssland och Kina strävar efter att uppnå. Ger vi dem fingret så tar de hela armen.

Det kommer inte spela någon roll vad Ryssland hotar med. Väst kommer ändå fortsätta att förse Ukraina med vapen och utrustning tills de har segrat. Hur lång tid det än tar, hur mycket det än kostar och hur desperata ryssarna än blir.

Desto snabbare Putin och ni rysstroll fattar detta desto bättre.

Vilken frihet är det du syftar på? Är det friheterna vi såg västerlänningar njuta av under covid? Friheten att tvingas vaccineras med obeprövade, nya preparat mot en sjukdom som redan från början var väldigt hanterbar för de allra flesta?

Eller menar du friheten att få yttra sig om svåra frågor? Att få dela en satirbild utan att polisanmälas och dras till rättegång?

Eller kanske syftar du på friheten att få leva i trygghet i sina egna hemländer utan att bli påtvingade massinvandring och brutal, eskalerande brottslighet, enorma kostnader med mera?

Kanske syftar du på friheten att inte kunnat fatta beslut ens på lokal nivå utan att hela tiden titta på vad EU bestämt att man måste göra? Friheten att slippa självbestämmande då all makt flyttas över till Bryssel?

Friheten att som befolkning hela tiden behöva stå åt sidan då det alltid måste tas hänsyn till vad globala organisationer som WHO, FN osv säger oavsett hur det påverkar den egna befolkningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Finns ingen gräns. Stoppas inte Ryssland nu vid Ukrainas gränser så kommer skiten bara fortsätta. Pesten Ryssland kommer breda ut sig ännu mer, och till slut blir de fria folken tvugna att slåss ändå om man vill finnas kvar. Så Ukrainas sak är vår.

Förstår inte det här riktigt. Att man får det till att Sverige står på tur efter Ukraina. Jag kan såklart ha helt fel nu men om jag mot all förmodan råkat förstå det rätt så har Ryssland och Ukraina en helt annan relation till varandra än exempelvis Sverige, EU och Ryssland har. Det ska tydligen vara stora grupper ryssar boendes i Ukraina och Ukraina ska tydligen i princip vara en familjemedlem till Ryssland.

Man kan tycka vad man vill om Rysslands anledning att kriga i Ukraina men oavsett vad man tycker om det så har de trots allt en anledning och då också en anledning som inte riktigt går att applicera på Sverige (nåja, innan NATO åtminstone). Det blir så märkligt när folk försöker få det till att Putin bara vaknade en morgon och bestämde sig för att bomba Ukraina och mörda ukrainare helt oprovocerat och helt utan anledning. Även om man anser att anledningen är urusel och att Ukraina själva ska få bestämma om de vill tillhöra väst eller Ryssland så kan man inte bara bortse från vad som ledde hit där vi är idag.

Ryssland är i mångt och mycket ett tredje världenland och jag lever hellre under västmakter än under ryskinfluerade, alla dagar i veckan. Västerländska samhällen är överlägsna det ryska samhället även om man räknar med dagens alla problem som med woke, massinvandring osv. Jag tror att de allra flesta av oss och även ryssar trivs bättre i väst än i Ryssland men det förändrar inte det faktumet att Ryssland krigar i Ukraina av en anledning och att den anledningen inte går att applicera på Sverige..

Ungefär som att Danmark skulle starta krig mot Sverige för att ta tillbaka Skåne och så skulle Italien där nere på kontinenten börja oroa sig och intala sin befolkning att om inte Danmark stoppas från att ta Skåne så kommer Italien stå näst på tur. Visst är Danmark ena förbannade svin och Skåne ska själva få bestämma om de vill tillhöra Danmark eller Sverige men Italien har ju inget med det här att göra. Italien står inte på tur efter Skåne utan det här har ju med broderfolken i Skandinavien att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in