Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 02:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Självklart kommer skatten på elbilar shockhöjas inom kort.. En av regeringens största skatteintäkter ju.
Ja, den dag det finns fler elbilar än bensin/dieselbilar (gasbilar som var så braaaa, var är alla dom? ) så ska ju ändå skattekronorna in till finansiering av en massa annat än vägar och annat trafikrelaterat.
Citera
Idag, 02:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tycker det dras lite mycket halmstrån nu.
Självklart är det inga fullutrustade bilar i basversionen i småbilar..
Har det nånsin varit så?
Nej, naturligtvis inte.

Så jag förstår inte kritiken.

Här har vi ett gäng moderna, trevliga småbilar som vi länge väntat på.
Har man behov av en större bil, så får man väl köpa en sådan då.
Men denna tråden handlar om de nya intressanta småbilarna som nu äntligen kommer ut på marknaden på bred front.

Säljer du små elbilar, eller???
Senast redigerad av sykkelpump Idag kl. 02:49.
Citera
Idag, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja, den dag det finns fler elbilar än bensin/dieselbilar (gasbilar som var så braaaa, var är alla dom? ) så ska ju ändå skattekronorna in till finansiering av en massa annat än vägar och annat trafikrelaterat.
Bilismen är en bra kassako.. Det kallas nått specielt å tror det är endemisk skatt alltså en skatt bara för att det går att ta ut.
Citera
Idag, 02:28
Medlem
Ja vi förstår, men priset är för högt. för 300000kr får du en nästan ny bra utrustad V 90.
Citera
Idag, 04:42
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Creds till TS som ORKAR argumentera när så många okunniga/arga gaggar sin skit.

Jag är 95% nöjd med den elbil jag köpte 2016, den har betalat sig själv 2X.
Skulle gärna köpa en ny elbil som har dragkrok, och kostar det runt 300K så är jag väldigt sugen !
Citera
Idag, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Vem har råd att lägga 300.000kr på ett transportmedel?

Har man inte råd att köpa en Toyota Yaris, så borde man inte få trafikera svenska vägar. Polisen borde få rätt att plocka bort sådana skräpbilar
Citera
Idag, 06:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Observera att dyrare versionerna med större batteri/ längre räckvidd kommer lanseras först, basmodellerna därefter.
Undantaget är Citron e-c3 som redan finns i basversionen.

Diskutera ämnet.
Hur tänker ni kring ert nästa bilköp?
2025/2026 kan bli elbilens år.
Vi har sett det där förut med dessa "billiga" elbilar. Teslas Cybertruck skulle ju kosta 40K$ men hamnade i verkligheten på 100K. Basmodellen justerades till 61K men den har ingen sett nått av och kommer inte att göra det heller.

Det tycks alltid vara nästa år med dessa "billiga" elbilar.
Citera
Idag, 07:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Skulle tro att vi får se familjebilar närma sig 300K också. Elroq ligger på ett listpris med bra spec på motsvarande 360K SEK inkl moms i Norge. Det priset kommer att pressas ..

Det er ikke moms på elbiler i Norge.
Citera
Idag, 07:30
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Alltså.
Man måste vara lite realistisk.
Du kan inte få en ny elbil med 50 mil räckvidd och laddtid på 20 min, 250 hk och en massa utrustning för 300.000 kronor.
Det är helt orealistiskt och bidrar inte till en seriös diskussion.

Självklart får du acceptera vissa kompromisser när bilarna stoltserar med ett attraktivt pris.
Och självklart har du mer än 10 mil räckvidd på dessa bilar.
Snarare talar vi om 25-30 mil sommartid och 15-25 mil vintertid, verklig körning.
Laddningen går också hyfsat snabbt, en halvtimme till 80% på en snabbladdare.

Längre resor gör man kanske 3, 4 gånger om året, så det är inga större problem.

Köra till en stad 10-20 mil bort och sen tillbaka är ingen längre resa och det gör jag hela tiden. Om du hittar något på blocket som du vill köpa så räknas det som ganska nära. Vem orkar sitta och ladda då för att man ska hämta en möbel eller en lövblåsare.
Citera
Idag, 07:34
Medlem
Kloges avatar
Hyundai Inster har inga svenska priser än men billigaste varianten ska hamna på 300 000 sträcket.
Sett provkörningar och den får beröm för baksätet som rymmer två vuxna.
Renault 5 har trängre baksäte
Citera
Idag, 07:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Vem har råd att lägga 300.000kr på ett transportmedel?

Jag som trodde alla Flashbackare tjänade över 50k i månaden.

Jag la omkring 300k ink moms för min Isuzu-pickup för 9 år sen, vilket är 383k SEK i dagens valuta.
Citera
Idag, 08:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
2025 kommer äntligen de europeiska sk. "25.000 euros" elbilarna på bred front.

Små bilar med mycket begränsad lastmöjlighet och saknar det viktiga, säkerhet. Det är vad jag hittar i din fantastiska lista.

Jag skulle aldrig sätta mig i en liten skitbil och köra på vägar utanför staden där det är gott om älg och vildsvin och risk att krocka med en riktig bil.

Har man eget hus så behöver man ha lastutrymme som funkar vilket dessa småbilar saknar.
Jag har haft flera Volvo V70 och nu XC60 och ingen av dessa småbilar i din lista kommer ens i närheten av vad sådana bilar har.

Dessa små bilar duger enbart till att åka till jobbet om jobbet är inom staden och till att handla mat enligt min åsikt.

Erfarenhet. Jag hyrde för ett tag sedan en liten Toyota på Cirkle K då frugan behövde vår riktiga bil för resa under några dagar. Jo visst den funkade att åka till och från jobbet inom staden och att åka och handla men skulle aldrig i livet ut på vägarna där 90-100 km/h är det man förväntas i att köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in