Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 14:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
För lite batteri och för dåliga bilar i uppräkningen ovan. I slutet av 20-talet kanske det kommer något man kan fundera närmare på som ren privatperson.

Till är begagnad dieselbrännare bäst.
Bilarna är helt nyutvecklade, moderna elbilar.
Batterierna är fullt tillräckliga, räckvidden är inget problem.
Och alla bilarna förfogar över snabbladdning.
De attraktiva priserna är pricken över i:et.

Vill man ha en modern mindre elbil, är tiden kommen nu.
Finns ingen anledning att vänta.
Dessa modeller kommer ha en livscykel på ca 10 år.
Citera
Idag, 14:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller
Vad händer med räckvidden på 30 mil om man håller sig inom rekomenderade området 10% - 80% när det blir 10 minus, eller i spöregn och/eller motvind? Jag gissar på max 10 mil, iaf om man vill ha lite värme på.
Jag kan garantera dig att du kommer minst 15-17 mil även vid worst case scenario vintertid.
Min ZOE är 7 år och har rullat 30.000 mil, och jag kommer kommer fortfarande nästan 15 mil på vintern.
Citera
Idag, 14:18
Medlem
HighTechJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Creds till TS som ORKAR argumentera när så många okunniga/arga gaggar sin skit.

Jag är 95% nöjd med den elbil jag köpte 2016, den har betalat sig själv 2X.
Skulle gärna köpa en ny elbil som har dragkrok, och kostar det runt 300K så är jag väldigt sugen !

Är det pga drivmedelskostnaden du menar att den betalat sig själv 2X?

Du behöver inte betala bensin/diesel?

Betalar du för elen du driver din bil med?

Hur många mil per år kör du?

Jag tänker att en elbil är som en tjänstebil. Du bör köra bra många mil per år för att det ska vara "ekonomiskt försvarbart" och att man "tjänar" på det.

Jag kommer inte ens i närheten av de mil som behövs för att tycka en elbil vore ett vettigt alternativ. Nästa bil blir en begagnad bensinare för ca 75'. Det räcker gott för mig.

Att elbilar skulle vara bra för miljön har jag svårt att köpa rakt av. Vi lär nog vänta och se vilka miljökatastrofer som kommer inträffa till följd av elbilarna om nu en boom skulle inträffa.
Citera
Idag, 14:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
30 mils räckvidd, har vi inte kommit längre än så än?
Stort batteri = dyr elbil.
Batteriet är den dyraste komponenten och står för 40% av kostnden på en elbil.

Större batterier innebär också högre vikt, större miljöpåverkan och det kräver mer utrymme .

Mindre och prisvärda elbilar kan därför inte ha större batterier.
Istället kan man erbjuda snabbare laddning, och arbeta för att bygga ut en heltäckande laddinfrastruktur.

Att släpa runt ett för stort batteri i vardagen är ingen hållbar lösning, varken för plånboken eller för miljön.

Därför är dessa elbilar utrustade med precis rätt batteristorlek, inte för lite och inte för mycket , utan precis lagom.
Därför kan också priserna hållas nere till attraktiva priser för dessa elbilar.
Citera
Idag, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Att handla för pengar man inte har alltså. Går ju att få en fullt funktionsduglig bil för 50k. Men då räddar man ju inte kLiMaTet!

Nån måste ju köpa nya bilar så att ni fattiglappar har något att handla begagnat. De flesta avgasbilar kostar betydligt mer än 300k och de säljer bra ändå.
Citera
Idag, 15:19
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Cirkle K saknar tex laddare.

Nej, de flesta större Cirkle K har numera snabbladdare. Dessutom med autocharge.
Utbyggnaden av infrastrukturen kring elbilar i Sverige har byggts ut snabbt.
Köer och krångel med appar och rfid taggar är snart borta.

Nu krävs att priserna på bilarna går ner.
Under 300 000 är bra. Fortarande mycket pengar. Men kan man ladda hemma och kör mycket så är det ett givet val med elbil.
Citera
Idag, 17:14
Medlem
TS måste sälja elbilar... ren följetång detta ju.
Citera
Idag, 17:23
Medlem
Vad är fördelen med en elbil?
Citera
Idag, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Nej, de flesta större Cirkle K har numera snabbladdare. Dessutom med autocharge.
Utbyggnaden av infrastrukturen kring elbilar i Sverige har byggts ut snabbt.
Köer och krångel med appar och rfid taggar är snart borta.

Nu krävs att priserna på bilarna går ner.
Under 300 000 är bra. Fortarande mycket pengar. Men kan man ladda hemma och kör mycket så är det ett givet val med elbil.

Vadå nej?
De tre närmsta Cirkle K hos mig (nu pratar vi 2mils radie) saknar helt laddstationer, oavsett om du pratar snabb eller långsam.
Det är inget som du kan argumentera bort.

Man bygger självklart ut laddning på större mackar där det passerar mkt fordon.
Citera
Idag, 17:37
Medlem
HighTechJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Nån måste ju köpa nya bilar så att ni fattiglappar har något att handla begagnat. De flesta avgasbilar kostar betydligt mer än 300k och de säljer bra ändå.

Det är bra att du får ekonomin att rulla. Hur är begagnatmarknaden för elbilar? Är det som för mobiler ungefär?

Har alltid tänkt att personer som måste skryta med hur mycket pengar de har genom bilköp fm saknar antingen något i huvudet eller något mellan benen, fm både och. För att inte tala om alla som vill bygga en fasad med lånade pengar. Är det inte mest är hjon som blir impade av andras bilar?
Citera
Idag, 17:47
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag tänker att bilar i det billiga segmentet behöver snabbare laddning snarare än stort batteri. Båda är naturligtvis bra men lång räckvidd kommer efter snabbladdning.

Även viktigt om folk som inte kan ha egen elstolpe.

Jag skulle välja hybrid idag. Och det är väl frågeställningen.
Citera
Idag, 18:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vad är fördelen med en elbil?
En hel del saker.
Komfort, som i att de är tysta och vibrationsfria och går att värma upp innan man ska iväg.
Trevliga att köra, delvis av anledningen komfort, det luktar aldrig avgaser, man har aldrig is på rutorna, transmissionen är sömlös även på enklare elbilar och man har direkt respons på inputen om man vill öka farten oavsett hastighet.
Driftskostnaderna, framförallt om man kör långt, jag har inte riktigt räknat exakt på öret, men på mina 4000 mil de senaste 14 månaderna har jag sparat i trakten av 40000:- på bränsle jämfört mot en bensinare som drar 0.7, jag har dessutom sparat ytterligare ca 10000:- i service.
För ett par år sen var ju värdeminskningen lägre, men nu är den nog i par med bensin och diesel.

Det finns förstås saker som ICE-bilar är bättre på, långkörning om man vill köra utan att ta rast kan jag komma på men det borde väl finnas nån mer egenskap. Att de är billigare i inköp har ju varit ett argument men jag tycker inte det stämmer längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in