2024-10-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jossanjosse
Jag fick iväg en egenremiss men ej fått återkoppling på den ännu. Hoppas att de är villiga att utreda.

De var inte villiga att utreda detta nu utan hänvisades till vårdcentralen, så tröttsamt.
Citera
2024-10-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Du kan inte ringa direkt till sjukhuset och boka en tid till endo, du behöver gå via vc som måste träffa dig innan eventuell remiss skickad till länssjukhuset. ?

De var inte villiga att utreda detta nu utan hänvisades till vårdcentralen, så tröttsamt.
Citera
2024-10-02, 13:41
Medlem
zombie-nations avatar
Har du kollat i din journal att struman är botad? De brukar ha väldigt stora spann vad de tror är normalt, och om bara TSH eller bara T4 eller T3 är abnormt räknar de en som frisk.
Citera
2024-10-02, 13:45
Medlem
zombie-nations avatar
Om man bestämmer sig för medicin får man kämpa. Tror jag testade 25 olika mediciner innan jag fick något som funkade.
Citera
2024-10-04, 01:09
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Tack, är det lätt att få igenom att utföra detta? Eller får man strida?

Tyvärr sistnämnda, men är man ett klurigt patientfall som får mycket biverkningar på normala terapeutiska doser kan det vara fördelaktigt att kontrollera.

Citat:
Jag har bett om Buspiron nu men får vänta till nästa vecka innan jag får besked om hur jag ska göra. Mirtazapinet gjorde mig bara tröttare och än mer utmattad så nu har jag gått ner till 3,75 mg.

Härligt! Du kan med fördel slänga in 3 mg melatonin mot kvällen i samband med att du medicinerar på buspiron. Agerar antidepressivt när dessa två preparat kombineras med varandra. Finns ett par relativt nya studier som pekar på god effekt vilket är högst intressant.

Om du är ute efter en H1-hämmare och vill prova något annat än Mirtazapin kan lågdos Atarax vara intressant. Kortare halveringstid. Dock antikolinergika biverkningar och viss blockad av dopaminerga receptorer (kan dock agera ångestdämpande). Svårt att komma runt dagen efter-dåsighet från Mirtazapin, även i doserna 3,5 mg. Den är extremt potent i att blockera H1-receptorn, även i lägre doser.
Citera
2024-10-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Tyvärr sistnämnda, men är man ett klurigt patientfall som får mycket biverkningar på normala terapeutiska doser kan det vara fördelaktigt att kontrollera.

Härligt! Du kan med fördel slänga in 3 mg melatonin mot kvällen i samband med att du medicinerar på buspiron. Agerar antidepressivt när dessa två preparat kombineras med varandra. Finns ett par relativt nya studier som pekar på god effekt vilket är högst intressant.

Om du är ute efter en H1-hämmare och vill prova något annat än Mirtazapin kan lågdos Atarax vara intressant. Kortare halveringstid. Dock antikolinergika biverkningar och viss blockad av dopaminerga receptorer (kan dock agera ångestdämpande). Svårt att komma runt dagen efter-dåsighet från Mirtazapin, även i doserna 3,5 mg. Den är extremt potent i att blockera H1-receptorn, även i lägre doser.

Tack för svar, jag har läkarmöte imorgon så får se vad de kommer fram till att jag ska sätta in för medicin. Om inte Buspiron skrivs ut så är väl typ det enda jag inte provat Venlafaxin eller Fluexetin (osäker på namnet).
Så mirtazapin och atarax "biter" alltså på samma receptor? Därav tröttetsbiverkningen?
Citera
2024-10-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har du kollat i din journal att struman är botad? De brukar ha väldigt stora spann vad de tror är normalt, och om bara TSH eller bara T4 eller T3 är abnormt räknar de en som frisk.

Ja överläkaren säger att alla prover är bra. Jag har tagit prover en gång om året, både TSH, T4 och T3. Någon gång har även TRAK tagits men inte i år.
Citera
2024-11-17, 00:53
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Tack för svar, jag har läkarmöte imorgon så får se vad de kommer fram till att jag ska sätta in för medicin. Om inte Buspiron skrivs ut så är väl typ det enda jag inte provat Venlafaxin eller Fluexetin (osäker på namnet).
Så mirtazapin och atarax "biter" alltså på samma receptor? Därav tröttetsbiverkningen?

Ursäkta för sent svar.

Ja, dessa blockerar en receptor som heter Histamin H1-receptorn. Blockeringen är starkare för Mirtazapin, samt Mirtazapin har längre halveringstid. Att kalla det biverkning är felaktigt, då man egentligen är ute efter effekten som ses när receptorn blockeras.
Citera
2024-11-17, 09:07
Avstängd
Citat:
Jag insjuknade i utmattning för 3 år sedan. Sedan dess har jag inte blivit återställd och dessutom utvecklat både GAD och medelsvår depression.
Jag önskar lite tips på hur jag kan gå vidare med medicinering, vad som har hjälpt dig osv. Givetvis är detta något jag kommer att ta med min läkare i slutändan.

Dessa har jag provat:
Brintellix - ingen effekt, utlöste panikattacker.
Escitalopram - Ingen effekt, utlöste panikattacker.
Voxra - Mer energi men också högre ångest.
Mirtazapin - 15 mg. Sov bra på den, något ångestlindrande, men extremt trött på morgonen samt viktuppgång och efter 8 veckor kom panikattacker.
Sertralin - 50 mg. Ingen effekt på ångest men kände mig lite gladare. Fick dock avsluta pga svåra nattsvettningar och överdrivet spända muskler.
Valdoxan - Insomnia.
Quetiapin - Sover bra på den, men högre ångest samt yrsel.

Jag har gått KBT 2 omgångar samt Traumabehandling.

Vad är mitt nästa steg? Önskar inget hellre än att få må bra igen och återgå till mitt älskade jobb.

Lyrica är det som funkat bäst för mig mot GAD det och mirtazapin 45 mg mot depression har gjort mig relativt stabil efter lång tid av deppighet och extrem ångest
Citera
2024-11-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Lyrica är det som funkat bäst för mig mot GAD det och mirtazapin 45 mg mot depression har gjort mig relativt stabil efter lång tid av deppighet och extrem ångest

Jag har funderat lite på Lyrica, men är det inte så att man kan behöva höja den då och då pga tolerans?
Citera
2024-11-24, 19:25
Avstängd
Citat:
Jag har funderat lite på Lyrica, men är det inte så att man kan behöva höja den då och då pga tolerans?

Jo det är ju det som är problemet men jag hade 600 per dag i 6 år, efter ca 2 år på 600 märkte jag att effekten på GAD började bli dåligt, jag gjorde helt enkelt så att jag minskade till 300 ett tag, mådde inte bra då kan säga men sen när jag efter några veckor ökade till 600 igen så funka det bra igen.
Citera
2024-11-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Ursäkta för sent svar.

Ja, dessa blockerar en receptor som heter Histamin H1-receptorn. Blockeringen är starkare för Mirtazapin, samt Mirtazapin har längre halveringstid. Att kalla det biverkning är felaktigt, då man egentligen är ute efter effekten som ses när receptorn blockeras.

Vet du om Venlafaxin påverkar androgener? Jag har redan högt testosteron och tycker mig få ännu högre sedan jag började med Venlafaxin. Jag är på 112,5 mg och började med Venlafaxin för 6 veckor sedan. Märker ingen som helst effekt varken på nedstämdhet eller ångest. Däremot ökad behåring (som jag redan hade problem med innan pga högt testosteron) samt ilsken och menstruationsrubbningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in