Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 19:30
Medlem
Löjligt att åtala, när det är totalt uppenbart för alla att det saknas uppsåt. Det skiter uppenbarligen polis och åklagare i. De sätter dit alla de kan sätta dit för skitsaker. De verkar onekligen ha missuppfattat sitt uppdrag.
Citera
Igår, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det stämmer garanterat att det inte är SMART att tjafsa.
Men är det bra och rättssäkert när en stat beivrar inte bara lagbrott utan också "tjafs"?

Nej, det är det inte. Och det är ju därför som vi skiljer på polis och rättsväsende.

Då kan rätten bortse från tjafset på ett annat sätt. Fast det är klart, en tjafsig människa är nog betydligt större risk med en kniv än en medgörlig. Så det sitter ihop.

Vet inget om hur doktorn i fråga är. Han kan ju har fått härdsmälta
Citera
Igår, 19:37
Medlem
Rimligt? Ja det är rimligt. Förväntar mig inte att flashback ska förstå konceptet dagsböter, men alla har råd med dagsböter ni får lita på mig där.

För vem fan tar med sig vapen till tingsrätten?
Om han hade råkat ta med sig en revolver hade det fortfarande varit okej då eller vad menar ni?
Citera
Igår, 19:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
Du vill förstås att fint folk ska gå fria från ansvar.
Jag vill förstås att man tillämpar lagar användandes sunt förnuft, inte med autistiskt regelrunkande.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
”Nu-sjukvårdens sjukhusdirektör Björn Järbur ska ha ertappats med en kniv i ett multiverktyg på tingsrätten i Vänersborg och åtalas nu.
– Det var obetänksamt och klantigt att inte tar ur det ur väskan, säger Björn Järbur

Det var den 24 oktober som Björn Järbur ertappades med en kniv i ett multiverktyg i samband med ett besök på Vänersborgs tingsrätt. Kniven ska ha legat i en väska som han hade med sig in i byggnaden.

Björn Järbur åtalas för brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål. Enligt åtalet vidgår han händelseförloppet men förnekar brott. Åklagaren yrkar på dagsböter på totalt 100 000 kronor.”

Rimligt ? Antalet vanliga svenskar som får rekordböter för konstiga saker ökar

https://www.ttela.se/nyheter/sjukhus...6-9de31a6cb383

Vad händer om man blir stoppad med en kofot i bilen?
Har alltid en där.
Citera
Igår, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Löjligt att åtala, när det är totalt uppenbart för alla att det saknas uppsåt. Det skiter uppenbarligen polis och åklagare i. De sätter dit alla de kan sätta dit för skitsaker. De verkar onekligen ha missuppfattat sitt uppdrag.
Åklagare går till åtal på fall dom tror sig ska vinna.
Citera
Igår, 19:47
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man tittar på lagen,
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
https://lagen.nu/1988:254

Så kanske man inte behöver fälla en person som troligen inte har en tanke på att använda kniven eller multiverktyget som "vapen vid brott mot liv eller hälsa".

Du verkar ha svårt att läsa lagen.
”OCH andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa”

Betyder att knivar alltid är förbjudna oavsett syfte enligt början av den meningen.
Citera
Igår, 19:47
Medlem
LosPadress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Vad händer om man blir stoppad med en kofot i bilen?
Har alltid en där.
Det är inga problem om den ligger i en verktygslåda eller liknande. Ligger den löst kan polisen börja tvivla på intentionen med att ha kofot i bilen.
Citera
Igår, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag vill förstås att man tillämpar lagar användandes sunt förnuft, inte med autistiskt regelrunkande.
Samma sak jag skrev.
Citera
Igår, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Enklare att klara upp ett sånt fall och därmed få bättre statistik.

Nej, det tror jag inte i detta fallet
Citera
Igår, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Det är inga problem om den ligger i en verktygslåda eller liknande. Ligger den löst kan polisen börja tvivla på intentionen med att ha kofot i bilen.

Jo, det kan det visst det bli. Det är nog därför som åklagaren söker guidning. Förmodligen.
Citera
Igår, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du verkar ha svårt att läsa lagen.
”OCH andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa”

Betyder att knivar alltid är förbjudna oavsett syfte enligt början av den meningen.
Så du tänker att min skalkniv är avsedd för att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa?

Jag tänker mig mer att den är avsedd för att skiva en morot eller för att hacka en lök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in