Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Det r en tidningsanka, som sprids i propagandasyfte.

Det klippet jag s bankar han hger och nosen ker ner p lg hjd.

Normalt flyger man manuellt p den hjden.

Min gissningar, hjrtattack hos piloten, rodren funkar inte normalt isbilding eller trimfel.

Men att redan nu skrika rysk bomb ombord r fnigt.
Vi fr vnta och se.

Sjlv r jag en lat jvel, s jag brukar koppla ur precis innan trskeln, om det inte r vldigt blsigt och kyttigt, d tycker jag att det kan vara bttre att ta ver lite tidigare.
Citera
Igår, 20:45
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Mycket illustrativ video ver hndelsefrloppet:

https://www.youtube.com/watch?v=uaDYV9IxJLo
Lter han inte vldigt sl sista kontakten?
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Lter han inte vldigt sl sista kontakten?

Tycker han lter som en frvirrad spanjack mest hela tiden.
Det r mitt i natten, de r nog trtta.
Citera
Igår, 20:49
Medlem
Citat:
Sjlv r jag en lat jvel, s jag brukar koppla ur precis innan trskeln, om det inte r vldigt blsigt och kyttigt, d tycker jag att det kan vara bttre att ta ver lite tidigare.

Har du kopplat ut, nr det varit vldigt feltrimmat?

Det klipp jag sg, ca 25bank samtidigt som nosen trycks ner p ett 150ft.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Inte hunnit lsa igenom trden.

Det hr r uppenbart en crew som hamnar efter sitt flygplan.
Inte beredda p att f en ILS, motlser fel tryck, fel hjd och fel frekvens.
De skt ver grundlinjen och brjade sjunka fre de var etablerade, fre Final Approach Fix. Det r en big No-No.
mest troligt blev de inte kopplade p autopilot p Glidbanan utan lg under den hela tiden.

Det ser ut som de var ett par hundra fot fr lgt ungefr dr noshjningen kom = upptcker visuellt att de r fr lgt - > abrupt noshjning - stall - backen.

De motlste aldrig Clear to land, trots att det verkar ha lsts ut p bde tornfrekvensen och Approachen.

De kom efter flygplanet, hann inte med och frskte trixa till det p ett stt som r helt totalt oacceptabelt.
Det finns flera tillfllen dr de borde ha insett att de var efter:
-Nr de sjlva sger till Approachen att de inte var beredda p en ILS.
-Nr de skjuter ver glidbanan, samtidigt har 1700 fot per minut och nstan r p initialhjden (3000 fot).
-Alla tillfllen efter det.

Principerna bakom detta r klassiska haveriorsaker som mnga gjort frr.
De har i vart fall skapat ett nytt bra exempel till CRM/MCC-utbildningarna.
Att det skedde i Graveyard shift r ocks lite klassiskt.

Man ska aldrig frska sig p fulingar/genvgar men om man dessutom gr det under graveyard shift s fr man nog rkna med att d p kuppen.
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Har du kopplat ut, nr det varit vldigt feltrimmat?

Det klipp jag sg, ca 25bank samtidigt som nosen trycks ner p ett 150ft.

Om jag frstr din pong rtt s sger du att det skulle vara vldigt feltrimmat bde p hjd och skevtrim samtidigt? Tv helt separata system? Dessutom s skall autopiloten koppla ur sjlv om det uppstr ett sdan problem lngt innan det blir s tungt att det inte gr att med handkraft klara ut det.
Sedan r det ju hydraulik som du styr med s kraften i spaken borde inte bli vermktig nd.

Men fr att svara p din frga:

Jag drabbades av en "run away trim" en gng nr jag skulle till en stor flygflygplats i Norra Sverige, d kopplade autopiloten ur fr att kraften p autopiloten versteg det programmerade vrdet.
Men det hjlpte ju fga fr trimmen fortsatte tills vi drog skringen (du skall alltid veta var skringen till hjdrodertrimmen sitter). Sedan fick vi frska kompensera s gott det gick med stby-trimmen, men det blir ju lite lustiga flygegenskaper nr trimmen p det ena hjdrodret pekar ned och den andra upp, d fr man ven ett visst roll/girmoment nr man justerar hjden.
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Tratten52s avatar
Jag sg filmen p nyheterna nyss. Han ligger fel - fr lgt p glidbanan och inser det frsent och drar i hjdrodret som resulterar i stall. Troligtvis en rookie i hgerstet som spakar. Det kommer visa sig nr dom laddar ur svarta ldan 😎 mnskliga faktorn som vanligt. Det kan vara s att dom fick tillstnd att gra en visuell inflygning, d tittar dom inte p ILS:n
Senast redigerad av Tratten52 Igår kl. 21:25.
Citera
Igår, 21:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Eller s har det kanske intrffat en tekniskt fel, eller en lastfrskjutning?

Vad tror du oddsen r att detta r ett gammalt plan som aldrig ftt roderfelet som vissa 737or drabbades av p nittiotalet tgrdat? Och att det dykt upp frst nu? Osannolikt kanske?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boei..._rudder_issues
Citera
Igår, 21:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Om jag frstr din pong rtt s sger du att det skulle vara vldigt feltrimmat bde p hjd och skevtrim samtidigt? Tv helt separata system? Dessutom s skall autopiloten koppla ur sjlv om det uppstr ett sdan problem lngt innan det blir s tungt att det inte gr att med handkraft klara ut det.

Jag skulle tro att man aldrig fick G/S kopplad och handflg (tminstone) glidbanan eftersom man brjade sjunka innan man var etablerad efter att ha skjutit ver grundlinjen och nr man sjnk hamnade man vl under glidbanan som det ser ut (utan att ha kollat speciellt noga).

Man lg under glidbanan, kom ut och blev visuell och insg att man hll p flyga i backen.
Den abrupta noshjningen stallade ena vingen, sen var det frdigfluget.
Citera
Igår, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vad tror du oddsen r att detta r ett gammalt plan som aldrig ftt roderfelet som vissa 737or drabbades av p nittiotalet tgrdat? Och att det dykt upp frst nu? Osannolikt kanske?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boei..._rudder_issues

Jag vet inte...
Det jag sger r att jag just inte vet.
Men mste jag gissa, s stter jag nog mina gg p att det tyvrr var handhavande fel.
Det r s jkla ondigt och tragiskt.
Hamnar man efter i loopen s gr man alltid bst i att gra en go-around, g till ett vntlge eller begra vektorer med man jobbar sig tillbaka p banan igen tills man r redo fr en ny approach.
Citera
Igår, 21:30
Medlem
Citat:
Sedan r det ju hydraulik som du styr med s kraften i spaken borde inte bli vermktig nd.

Men fr att svara p din frga:

Jag drabbades av en "run away trim" en gng nr jag skulle till en stor flygflygplats i Norra Sverige, d kopplade autopiloten ur fr att kraften p autopiloten versteg det programmerade vrdet.
Men det hjlpte ju fga fr trimmen fortsatte tills vi drog skringen (du skall alltid veta var skringen till hjdrodertrimmen sitter). Sedan fick vi frska kompensera s gott det gick med stby-trimmen, men det blir ju lite lustiga flygegenskaper nr trimmen p det ena hjdrodret pekar ned och den andra upp, d fr man ven ett visst roll/girmoment nr man justerar hjden.

Titta p klippet
https://youtu.be/CLH1nO-HoSM?si=hsTqWOwvhCO8VFj3

Han ser ut att ligga lgt under g/s pltsligt bankar han och snker nosen.

Min frsta gissning r incapacitated pilot.

Dom lste tillbaka qnh fel och checkade inte in p tornfrekvensen.

Min andra gissning runaway trim eller is.
Citera
Igår, 21:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag vet inte...
Det jag sger r att jag just inte vet.
Men mste jag gissa, s stter jag nog mina gg p att det tyvrr var handhavande fel.
Det r s jkla ondigt och tragiskt.
Hamnar man efter i loopen s gr man alltid bst i att gra en go-around, g till ett vntlge eller begra vektorer med man jobbar sig tillbaka p banan igen tills man r redo fr en ny approach.

Hller med.

Man har fulat ut sig gravt och r vldigt efter sin flygmaskin.
Det r inte alls en stabiliserad approach utan mer en berg och dalbana till approach.

Sannolikheten att det blir ett tekniskt fel p krran samtidigt som man har stllt till det totalt fr sig r rtt lg. I detta fall behvs inga tekniska fel fr att haverera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in