Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-25, 22:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Tack fr klippet! Hade inte sett det innan!

Man drar ej frbi pushern..

Nu r jag inte typeratead p 737, men gick en hel CBT-teknisk kurs en gng. Minns inte detaljerna. Men minns inget om en pusher, shaker finns s lngt minns jag (hade pusher funnits hade man nog inte behvt MCAS, och d hade inte det som hnde dr hnt).

Men det r ju verlag mest flygplan som riskerar att hamna i deep stall som har pushers, och det jag kommer ihg r att i vart fall fr ngon maskin s r kraften 50-70kg - vilket man troligen ltt drar om man precis ska till att d i en flygolycka.

Sen tnker jag att om det nu finns en pusher i 737 nd r den sannolikt inhibiterad under ngon viss hjd (500-300 R.Alt) fr att medge flare etc, och de var som det ser ut inte mycket ver trdtoppshjd nr noshjningen kommer.

Oavsett om de har en pusher eller ej, s fock de upp nosen abrupt/fort och mycket. Titta p videon jag lnkade till i den slowmotiondelen, innan vingen viker sig.
Den gr frvrigt uppskatta till ~ 10 grader p videon jag postade samtidigt som maskinen gortstter nedt med ~ 3 grader.
Dr har vi underlaget fr att stalla en vinge, helt klart.
Citera
2024-11-25, 22:42
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Man drar ej frbi pushern.. Drfr finns det knapp ganska ltttkomligt (bakom ett litet skyddsgaller eller lock) fr att snabbt kunna koppla ur den. Om du testar att hlla emot den utan skerhetsblte s sliter den dig ur stet. Sitter du fast i stolen s kommer antingen fingermusklerna eller bicepsen att ge efter, det r min erfarenhet, men nu r jag ju ingen body builder utan mer normalbyggd.
Inte fr att det har ngon betydelse hr egentligen, men har 737 Classic ens stick pusher? NG och framt har visserligen Elevator Feel Shift som delvis gr samma sak.

Minns inte, men jag tror du nmnt vilken maskin du flyger.
Citera
2024-11-25, 22:46
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
....
Enligt ngon uppgift tidigare s var sista uppmtta hastighet 277km/h det r 149-150kt d har man fortfarande bra marginal till stall med full klaff....

Fr att parafrasera youtubern blancolirio, "you can stall an airplane at any speed but only one critical angle of attack".
Den dr anfallsvinkeln ser definitivt stallmssig ut.
Citera
2024-11-25, 22:49
Medlem
Enligt notam skulle man inte anvnda ILS.

Men dom var ju visuella, s det borde inte vara anledningen.

Polish air navigation service PANSA appears to have undertaken checks of the navigation and guidance systems at Vilnius airport, following a fatal Boeing 737-400 accident during final approach.

PANSA has a flight-inspection arm, the fleet of which includes a Beechcraft King Air 350 which has been conducting multiple flights over the airport, concentrating particularly on the approach to runway 19.

The Swiftair 737 had been descending, in darkness, towards runway 19 when the accident occurred early on 25 November.

NOTAM information from the airport instructed aircraft not to use the ILS localiser, glideslope and DME navigation aids during the tests.
Citera
2024-11-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nu r jag inte typeratead p 737, men gick en hel CBT-teknisk kurs en gng. Minns inte detaljerna. Men minns inget om en pusher, shaker finns s lngt minns jag (hade pusher funnits hade man nog inte behvt MCAS, och d hade inte det som hnde dr hnt).

Men det r ju verlag mest flygplan som riskerar att hamna i deep stall som har pushers, och det jag kommer ihg r att i vart fall fr ngon maskin s r kraften 50-70kg - vilket man troligen ltt drar om man precis ska till att d i en flygolycka.

Sen tnker jag att om det nu finns en pusher i 737 nd r den sannolikt inhibiterad under ngon viss hjd (500-300 R.Alt) fr att medge flare etc, och de var som det ser ut inte mycket ver trdtoppshjd nr noshjningen kommer.

Oavsett om de har en pusher eller ej, s fock de upp nosen abrupt/fort och mycket. Titta p videon jag lnkade till i den slowmotiondelen, innan vingen viker sig.
Den gr frvrigt uppskatta till ~ 10 grader p videon jag postade samtidigt som maskinen gortstter nedt med ~ 3 grader.
Dr har vi underlaget fr att stalla en vinge, helt klart.

Jag skall villigt erknna att 737:an inte r min specialitet.
727 vet jag i mn de finns kvar har pusher, men Boeing kanske inte ansg att 737 behvde det d det inte r en T-tail? Men det verkar dumsnlt att inte montera det.
Men som du sger s opererar ju MCAS p hjdrodertrimmen.
Mm, nr jag tnker p det s har alla andra flygplan jag flugit som haft pusher vart just flygplan med T-tail, enda undantagen har varit SAAB familjen, de har pusher men ingen T-tail.

Ngonstans runt 50-70kg kan stmma, problemet r att kraften kommer p en gng, tnk dig att du lgger fingrarna runt en skivstng p 50-70kg och s lossnar den helt pltsligt frn sitt fste.
Jag hller ej emot den kraften precis nr det hnder men jag orkar vermanna den efter ngon sekund, tillrckligt lnge fr att den andre piloten skall kunna disarmera den.
Det stmmer att den automatiskt kopplas in och ut beroende p klafflge och hjd.

Skall ta mig en ordentlig glutt p ditt klipp igen, men som sagt det r svrt att se.
Hur som haver s kan vi nog vara verens om att det var den mnskliga faktorn den hr gngen.
Citera
2024-11-25, 22:59
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Enligt notam skulle man inte anvnda ILS.
Det var nog dr de brjade g fel.
De lt frvnade och frgade igen nr ATC meddelade att de skulle f ILZ Z 19 och undrade om det var via punkten MIZOP. De hade frmodligen frberett sig p en annan approach och inte riktigt hunnt med att ndra rutten i FMC:n.
tminstone verkar det s eftersom de skt ver grundlinjen nr de svngde final och sedan brjade sjunka innan de var etablerade. Det, samt alla felterlsningar till ATC, tyder p att arbetsbelastningen vid det laget var hg.
Det ser ut som att vertical speed varierat rtt mycket under final, som att de jagat glidbanan. Det har tidigare i trden freslagits att de PF kanske handflg redan dr, vilket kan vara troligt om de haft FMC:n programmerad p ngot annat. Att de sedan skruvade bort sig p frekvensen lr ha kat arbetsbelastningen nnu mer och gjort att PM inte lngre kunde assistera PF:s frsk att stabilisera dem p ILS:en.
Citera
2024-11-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Inte fr att det har ngon betydelse hr egentligen, men har 737 Classic ens stick pusher? NG och framt har visserligen Elevator Feel Shift som delvis gr samma sak.

Minns inte, men jag tror du nmnt vilken maskin du flyger.

Som jag skrev till Omedelbar, s har aldrig 737 varit min typ.
Vet ej om de har pusher, som sagt s kanske man "snlade in p det" d de ej har T-tail.
Citera
2024-11-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Fr att parafrasera youtubern blancolirio, "you can stall an airplane at any speed but only one critical angle of attack".
Den dr anfallsvinkeln ser definitivt stallmssig ut.

Du har helt rtt!
Det finns inget som heter stallfart! Du anar ej hur glad du gr mig!
Dock r ej heller flygplanets vinkel mot marken detsamma som anfallsvinkel..
Citera
2024-11-25, 23:07
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Jag skall villigt erknna att 737:an inte r min specialitet.
727 vet jag i mn de finns kvar har pusher, men Boeing kanske inte ansg att 737 behvde det d det inte r en T-tail? Men det verkar dumsnlt att inte montera det.
Men som du sger s opererar ju MCAS p hjdrodertrimmen.
Mm, nr jag tnker p det s har alla andra flygplan jag flugit som haft pusher vart just flygplan med T-tail, enda undantagen har varit SAAB familjen, de har pusher men ingen T-tail.

Ngonstans runt 50-70kg kan stmma, problemet r att kraften kommer p en gng, tnk dig att du lgger fingrarna runt en skivstng p 50-70kg och s lossnar den helt pltsligt frn sitt fste.
Jag hller ej emot den kraften precis nr det hnder men jag orkar vermanna den efter ngon sekund, tillrckligt lnge fr att den andre piloten skall kunna disarmera den.
Det stmmer att den automatiskt kopplas in och ut beroende p klafflge och hjd.

Skall ta mig en ordentlig glutt p ditt klipp igen, men som sagt det r svrt att se.
Hur som haver s kan vi nog vara verens om att det var den mnskliga faktorn den hr gngen.
Frst och frmst tack fr alla info du och andra kunnig gett om detta. ntligen kunde man byga p sina MS Fligt Simulator-kunskaper;-)

Vad det gller Boeing frn 90-talet fick jag detta frn AI:
The Boeing 737 aircraft from the early 1990s, specifically the 737 Classic series (which includes the 737-300, 737-400, and 737-500), do not have a pusher. The 737 Classics are powered by CFM International CFM56 high-bypass turbofan engines mounted under the wings, similar to earlier models
Citera
2024-11-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det var nog dr de brjade g fel.
De lt frvnade och frgade igen nr ATC meddelade att de skulle f ILZ Z 19 och undrade om det var via punkten MIZOP. De hade frmodligen frberett sig p en annan approach och inte riktigt hunnt med att ndra rutten i FMC:n.
tminstone verkar det s eftersom de skt ver grundlinjen nr de svngde final och sedan brjade sjunka innan de var etablerade. Det, samt alla felterlsningar till ATC, tyder p att arbetsbelastningen vid det laget var hg.
Det ser ut som att vertical speed varierat rtt mycket under final, som att de jagat glidbanan. Det har tidigare i trden freslagits att de PF kanske handflg redan dr, vilket kan vara troligt om de haft FMC:n programmerad p ngot annat. Att de sedan skruvade bort sig p frekvensen lr ha kat arbetsbelastningen nnu mer och gjort att PM inte lngre kunde assistera PF:s frsk att stabilisera dem p ILS:en.

Srskilt om dom haft varningar skrikande.
Typ terrain, terrain glide slope.
Det har nog varit stress p jobbet.

Men att banka p s lg hjd r hgst onormalt.

Jag fr lite vibbar frn Flydubai's crash

"This caused the nose to pitch up significantly, and the captain (who was flying the airplane) attempted to counter the force with considerable effort on the control column.[1]: 148  The captain pressed the nose-down trim switch, but continued to push the control column as well. This caused the aircraft to pitch down and enter a 45-degree"
Citera
2024-11-25, 23:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Flygplanet totalt exploderar vid markkontakt. Hur kunde de tre ens verleva detta eldinferno?
Verkar 2 dda hittills.
Citera
2024-11-25, 23:24
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
31 r r vl ingen lder fr ett plan?
Nej man underhller ju planet och uppdaterar elektroniken lpande s att allt ska fungera skert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in