Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Nu r jag inte typeratead p 737, men gick en hel CBT-teknisk kurs en gng. Minns inte detaljerna. Men minns inget om en pusher, shaker finns s lngt minns jag (hade pusher funnits hade man nog inte behvt MCAS, och d hade inte det som hnde dr hnt).
Men det r ju verlag mest flygplan som riskerar att hamna i deep stall som har pushers, och det jag kommer ihg r att i vart fall fr ngon maskin s r kraften 50-70kg - vilket man troligen ltt drar om man precis ska till att d i en flygolycka.
Sen tnker jag att om det nu finns en pusher i 737 nd r den sannolikt inhibiterad under ngon viss hjd (500-300 R.Alt) fr att medge flare etc, och de var som det ser ut inte mycket ver trdtoppshjd nr noshjningen kommer.
Oavsett om de har en pusher eller ej, s fock de upp nosen abrupt/fort och mycket. Titta p videon jag lnkade till i den slowmotiondelen, innan vingen viker sig.
Den gr frvrigt uppskatta till ~ 10 grader p videon jag postade samtidigt som maskinen gortstter nedt med ~ 3 grader.
Dr har vi underlaget fr att stalla en vinge, helt klart.
Jag skall villigt erknna att 737:an inte r min specialitet.
727 vet jag i mn de finns kvar har pusher, men Boeing kanske inte ansg att 737 behvde det d det inte r en T-tail? Men det verkar dumsnlt att inte montera det.
Men som du sger s opererar ju MCAS p hjdrodertrimmen.
Mm, nr jag tnker p det s har alla andra flygplan jag flugit som haft pusher vart just flygplan med T-tail, enda undantagen har varit SAAB familjen, de har pusher men ingen T-tail.
Ngonstans runt 50-70kg kan stmma, problemet r att kraften kommer p en gng, tnk dig att du lgger fingrarna runt en skivstng p 50-70kg och s lossnar den helt pltsligt frn sitt fste.
Jag hller ej emot den kraften precis nr det hnder men jag orkar vermanna den efter ngon sekund, tillrckligt lnge fr att den andre piloten skall kunna disarmera den.
Det stmmer att den automatiskt kopplas in och ut beroende p klafflge och hjd.
Skall ta mig en ordentlig glutt p ditt klipp igen, men som sagt det r svrt att se.
Hur som haver s kan vi nog vara verens om att det var den mnskliga faktorn den hr gngen.