Citat:
Ursprungligen postat av
SuecoBrasileiro
Men om han varken mobbat eller varit våldsam?
Nu gällde frågan varför har människor olika värden. Så jag fick uttala mig principellt.
Men en människa har minst 3 måttstockar där värdet bestäms kristendomen endast två)
Människovärdet är inte vad ni tror att det är.
Människovärdet är det vi föds med, det som vi en gång ansågs ha fått ifrån Gud, för att vara hans avbild osv. Ett värde ingen kan ta ifrån oss.
Ta länder med tex döds-straff. De avrättar människor men även det måste ske på ett värdigt sätt. vi kan tex inte slakta dom som djur. Det där handlar om människovärdet vi alla anses ha.
Sedan har vi ett värde över det beroende på vår nytta, våra goda gärningar (som gud en dag skulle döma oss efter). Sedan har vi människor lagt till social status och annat.
Jag försöker hålla mig till två.
Men det är bara så det funkar. Både du och jag gillar folk som skriver längre intelligenta inlägg här på flashback än ryzztrollet som ständigt postar rubriker som "carola fann satan", "carl bildt överfallen av gurka".
Om folk vi gillar från flashback försvinner tycker vi det är synd, om folk vi ogillar försvinner tycker vi det är bra. Det är bara sådana vi människor är.