2024-11-26, 09:20
Tänker på det här med Anna Lindh.
Med all sannolikhet kommer Mijailovic sitta inne tills han dör.

Men om offret hade varit en vanlig medborgare istället för minister, så hade han förmodligen varit ute redan eller snart.

Varför får inte samtliga mördare sitta livet ut?
Varför är en ministers liv heligare än Ditt och Mitt?
Citera
2024-11-26, 09:22
*Varför är inte alla människoliv lika mycket värda?

(Vakna nyss. Vart ett "inte" för mycket.)
Citera
2024-11-26, 09:27
Medlem
Så när ansökte han om resning och hur är domen formulerad eller bygger din fråga på antaganden och gissningar?
Citera
2024-11-26, 09:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuecoBrasileiro
Tänker på det här med Anna Lindh.
Med all sannolikhet kommer Mijailovic sitta inne tills han dör.

Men om offret hade varit en vanlig medborgare istället för minister, så hade han förmodligen varit ute redan eller snart.

Varför får inte samtliga mördare sitta livet ut?
Varför är en ministers liv heligare än Ditt och Mitt?

I just det fallet beror det på att mord av en utrikesminister (med rätta) anses som långt mer samhällsfarligt än ett mord på en gängkriminell babbe i förorten. Ett angrepp på en utrikesminister är inte i huvudsak ett angreppen på personen Anna Lindh, utan ett angrepp på ämbetet, och då i förlängningen på Sverige och demokratin.
Citera
2024-11-26, 09:32
Medlem
Glorfindels avatar
En ministers liv är inte heligare, men mordet av Anna Lindh innebar förutom att han tog livet av en annan människa ett brott mot staten i sig, och då i förlängningen demokratin.

Straffet skall bestämmas utifrån brottets grovhet, inte människovärdet. Det är på samma sätt som man skiljer mellan vållande till annans död, dråp och mord. Brotten är olika grova, men brottsoffrets värde är det samma.
Citera
2024-11-26, 09:32
Avstängd
Klas-Vegass avatar
En parkbänksalkoholist som aldrig gjort ett vettigt handtag i hela sitt liv, aldrig en god handling, mobbat, stulit, hotat och våldfört sig på sina medmänniskor...

Varför har han inte samma värde som moder theresa eller en högproducerande människa som elon musk?

Tja kan någon gissa?

Människovärdet är inte vad ni tror att det är.

Människovärdet är det vi föds med, det som vi en gång ansågs ha fått ifrån Gud, för att vara hans avbild osv. Ett värde ingen kan ta ifrån oss.
Ta länder med tex döds-straff. De avrättar människor men även det måste ske på ett värdigt sätt. vi kan tex inte slakta dom som djur. Det där handlar om människovärdet vi alla anses ha.

Sedan har vi ett värde över det beroende på vår nytta, våra goda gärningar (som gud en dag skulle döma oss efter). Sedan har vi människor lagt till social status och annat.

Man kan bara "förstå" människovärde via kristendomen då det är bibeln som format hela iden om människovärde.

Jag betraktar sossar (som rev våra städer, införde högskattesamhället, flumskolan mm) som lågt värderade individer. Men det finns ju andra grupper som värderar dom högt. Tex alla ämbetsmän som tillsatts av de samma.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-11-26 kl. 09:43.
Citera
2024-11-26, 09:39
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
En parkbänksalkoholist som aldrig gjort ett vettigt handtag i hela sitt liv, aldrig en god handling, mobbat, stulit, hotat och våldfört sig på sina medmänniskor...

Varför har han inte samma värde som moder theresa eller en högproducerande människa som elon musk?

Tja kan någon gissa?

Men om han varken mobbat eller varit våldsam?
Citera
2024-11-26, 09:44
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

OM & KANSKE
Citera
2024-11-26, 09:46
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:
Nu gällde frågan varför har människor olika värden. Så jag fick uttala mig principellt.

Men en människa har minst 3 måttstockar där värdet bestäms kristendomen endast två)

Människovärdet är inte vad ni tror att det är.

Människovärdet är det vi föds med, det som vi en gång ansågs ha fått ifrån Gud, för att vara hans avbild osv. Ett värde ingen kan ta ifrån oss.
Ta länder med tex döds-straff. De avrättar människor men även det måste ske på ett värdigt sätt. vi kan tex inte slakta dom som djur. Det där handlar om människovärdet vi alla anses ha.

Sedan har vi ett värde över det beroende på vår nytta, våra goda gärningar (som gud en dag skulle döma oss efter). Sedan har vi människor lagt till social status och annat.

Jag försöker hålla mig till två.

Men det är bara så det funkar. Både du och jag gillar folk som skriver längre intelligenta inlägg här på flashback än ryzztrollet som ständigt postar rubriker som "carola fann satan", "carl bildt överfallen av gurka".

Om folk vi gillar från flashback försvinner tycker vi det är synd, om folk vi ogillar försvinner tycker vi det är bra. Det är bara sådana vi människor är.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-11-26 kl. 09:49.
Citera
2024-11-26, 09:49
Medlem
För att det politiker hävdar, allas lika värde, är bara trams.
Anna Lindhs död visar på det. Hon fick någonstans mellan 40-80 liter blod, tydligen.
Ingen vanlig människa hade fått så mycket då det är lönlöst att pumpa in så mycket.

Varför har politiker livvaktsskydd? Vi andra som måste röra sig i den verklighet politikerna skapar, vi har inga livvakter.

Är en pedofils liv lika mycket värd som dina barns liv?
Folk som står en nära är alltid värda mer än okända människor.

Malexandermördarna sitter väl fortfarande inne? Detta för att offren var poliser.
Citera
2024-11-26, 09:54
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Tja, Jimmy eller donald trump har ju en hotbild mot sig som jag inte har. Som motiverar ett livvaktsskydd.

Sedan kanske man kan tänka att det är allvarligare att "demokratin" hotas.

Men jag håller med dig. Det skall inte spela någon roll vem som dödas Politiker, bög, neger eller du och jag. Brottet är lika allvarligt. Och antagligen så allvarligt att hänsyn till förmildrande omständigheter inte är relevant.
Citera
2024-11-26, 09:54
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Svårt att fatta? Vi tar det igen. Han dömdes hårt för att ha angripit en nyckelperson i Sveriges regering. Det handlar inte om Anna Lindh, utan om den funktion hon representerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in