Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-27, 19:53
Medlem
Nihennas avatar
Jag har fram tills 2 veckor sen jobbar som projektledare på en översättningsfirma. Uppgifterna har främst bestått av koordination, administration, account managing och kundansvar. Jag har även jobbat som grafisk formgivare på samma plats, med fokus på layout och design i InDesign, men jag kan även Photoshop en hel del och lite granna Illustrator.

Hur som helst är jag uppsagd nu, och jag kollar igenom kursutbudet som TRR erbjuder sig att betala.

Först funderade jag på en intensiv grafisk formgivarkurs på ungefär 3 månader för att få på paper att jag faktiskt kan mycket av det, men också lära mig några nya program som vi inte har använt så mycket på vårat jobb. Dock vet jag inte om jag vågar mig på den kursen, då TRR bara betalar för en kurs som jag förstår det, och med AI:s entré så vet jag inte hur framtidsäker grafisk formgivning är om man inte är jätteentusiastisk inom det och även har det som hobby och håller på med det konstant på fritiden.

Därför funderar jag på om det skulle vara mer vettigt att nischa sig inom projektledning. Det här "scrum" har dykt upp på tal några gånger, och jag funderar på om detta skulle kunna vara något. Som jag förstår det är det en slags projektledare, men där man mer är något slags stöd för sitt team, där man ska peppa dem att göra ett bra jobb, hitta bra arbetssätt och så vidare.

Är det någon här som jobbar med det? Är det något vettigt att satsa på? TRR:s katalog har en kurs där man blir certifierad scrum master, så rent spontant känns det som något som eventuellt kan leda till jobb med min redan existerande erfarenhet inom "vanlig" projektledning?
Citera
2024-11-27, 20:16
Medlem
Övesättning ?
Citera
2024-11-27, 20:17
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Övesättning ?
Verkar vara agil projektledare. Förstår jag översättningen rätt så verkar det nästan vara någon slags coach som leder och stöttar ens team på rätt väg fram, och inte så mycket med teamets arbetsuppgifter i sig självt.
Citera
2024-11-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Verkar vara agil projektledare. Förstår jag översättningen rätt så verkar det nästan vara någon slags coach som leder och stöttar ens team på rätt väg fram, och inte så mycket med teamets arbetsuppgifter i sig självt.

Har aldrig träffat en SM som inte till viss del jobbat med arbetsuppgifter utöver rollen som SM.

Sen kan det väl inte vara någon lång kurs?
Tog en CSM 2008, då var det en tvådagars kurs.

Ingen kommer anställda dig bara pga det utan det du kan tillföra teamet i övrigt, SM certifikatet är bara plus.
Citera
2024-11-27, 20:28
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Jag har fram tills 2 veckor sen jobbar som projektledare på en översättningsfirma. Uppgifterna har främst bestått av koordination, administration, account managing och kundansvar. Jag har även jobbat som grafisk formgivare på samma plats, med fokus på layout och design i InDesign, men jag kan även Photoshop en hel del och lite granna Illustrator.

Hur som helst är jag uppsagd nu, och jag kollar igenom kursutbudet som TRR erbjuder sig att betala.

Först funderade jag på en intensiv grafisk formgivarkurs på ungefär 3 månader för att få på paper att jag faktiskt kan mycket av det, men också lära mig några nya program som vi inte har använt så mycket på vårat jobb. Dock vet jag inte om jag vågar mig på den kursen, då TRR bara betalar för en kurs som jag förstår det, och med AI:s entré så vet jag inte hur framtidsäker grafisk formgivning är om man inte är jätteentusiastisk inom det och även har det som hobby och håller på med det konstant på fritiden.

Därför funderar jag på om det skulle vara mer vettigt att nischa sig inom projektledning. Det här "scrum" har dykt upp på tal några gånger, och jag funderar på om detta skulle kunna vara något. Som jag förstår det är det en slags projektledare, men där man mer är något slags stöd för sitt team, där man ska peppa dem att göra ett bra jobb, hitta bra arbetssätt och så vidare.

Är det någon här som jobbar med det? Är det något vettigt att satsa på? TRR:s katalog har en kurs där man blir certifierad scrum master, så rent spontant känns det som något som eventuellt kan leda till jobb med min redan existerande erfarenhet inom "vanlig" projektledning?

Har ingen superkoll. Men söker man på "scrum" på platsbankens annonser så får man många träffar. Så verkar vara hyfsat gångbart.

https://arbetsformedlingen.se/platsb...nonser?q=scrum
Citera
2024-11-27, 20:29
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har aldrig träffat en SM som inte till viss del jobbat med arbetsuppgifter utöver rollen som SM.

Sen kan det väl inte vara någon lång kurs?
Tog en CSM 2008, då var det en tvådagars kurs.

Ingen kommer anställda dig bara pga det utan det du kan tillföra teamet i övrigt, SM certifikatet är bara plus.
Ja, så kanske det är. Jag läser bara lite arbetsbeskrivningar online.

Jag har en gammal kollega som hoppade på scrum-spåret. Hon har, så vitt jag vet, ingen annan projektledarerfarenhet utöver samma som jag, plus att hon inte är särskilt teknisk som person (verkar som att många scrums är väldigt tekniska av sig, typ programmerare eller ingenjörer), så jag vet faktiskt inte hur det ligger till med rollen riktigt.

Läser man runt på Reddit verkar det vara en jätteteknisk roll där du måste kunna massa IT, men som sagt... min kollega som knappt visste hur man startade upp en dator jobbar som det idag, så ja...
Citera
2024-11-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ja, så kanske det är. Jag läser bara lite arbetsbeskrivningar online.

Jag har en gammal kollega som hoppade på scrum-spåret. Hon har, så vitt jag vet, ingen annan projektledarerfarenhet utöver samma som jag, plus att hon inte är särskilt teknisk som person (verkar som att många scrums är väldigt tekniska av sig, typ programmerare eller ingenjörer), så jag vet faktiskt inte hur det ligger till med rollen riktigt.

Läser man runt på Reddit verkar det vara en jätteteknisk roll där du måste kunna massa IT, men som sagt... min kollega som knappt visste hur man startade upp en dator jobbar som det idag, så ja...

Som sagt, du måste kunna området temet jobbar inom. Antar att din kollega leder något scrum team som jobbar med något icke-tekniskt.
Citera
2024-11-27, 20:40
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Som sagt, du måste kunna området temet jobbar inom. Antar att din kollega leder något scrum team som jobbar med något icke-tekniskt.
Ah, så det är inte BARA tekniskt, utan det kan vara lite allt möjligt? Bra. Det lät nämligen på Reddit som att det nästintill enbart var ett IT-tekniskt jobb, men det kanske är en grej mer i USA.

Ska försöka få tag på min gamla kollega och se vad hon har att säga. Jag vet att hon bara hade utbildning inom kommunikation och marketing samt, liksom jag, enbart jobbat med kundansvar innan. Hon verkar jobba på ett företag som utvecklar Android-appar nu för tiden.
Citera
2024-11-27, 21:02
Medlem
67arigGubbes avatar
Ska man gå en utbildning för att dra några lappar på en sketen scrum tavla!?

Man är iaf inte bara en scrum master det kan KNAPPAST vara ett heltidsjobb.
Citera
2024-11-27, 21:03
Medlem
supremanics avatar
Från mitt perspektiv som utvecklare inom IT så är scrum-mastern inte en teknisk person. Hon (det bör vara en kvinna) är utöver scrum sakerna även lite utav en samordnare av möten och aktiviteter. Ser till att folk har uppgifter och redskapen att utföra dem. Anordnar även lekar så att retron osv inte blir för tråkiga.
Det viktiga är nog att hon är glad och ler mycket så att hon tillför positiv energi till teamet. Lite som en mental fluffer
Citera
2024-11-27, 21:36
Medlem
Nihennas avatar
Verkar dessvärre vara en del tekniskt, och man bör kunnda en del kodning. Fick svar från min kollega, som skrev att hon är den enda på sitt jobb som inte kan det.

Kuken. Att det ska vara så svårt att hitta en ny nische med den erfarenhet man har
Citera
2024-11-27, 22:48
Medlem
Utbildad agil projektledare här, som dock aldrig sökt något jobb efter min utbildning ( inom yrket alltså)
Scrum master är projektledare, så gott som
Men en agil, alltså i föränderliga projekt istället för de sk traditionella projekten

Tror det finns bra framtidsutsikter , mina klasskamrater löste jobb i vart fall
Jag själv insåg snabbt att det inte var något för mig, men utbildning är ju aldrig fel så ja gjorde klart skola ändå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in