Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-27, 16:15
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Helt fel.

Det är genetik som avgör.

Enligt ditt felaktiga resonemang så skulle alla barn som vuxit upp i samma familjemiljö bli kriminella, eftersom det beror på hemmet. Så är aldrig fallet. Däremot kan enstaka syskon i en syskonskara bli kriminella trots att familjemiljön var utmärkt, just pga syskon har olika gener. Paolo Roberto är ett exempel på en sådan person. Finns även en svensk kriminell som tillverkar bomber åt gängkriminella just nu....

Vart har jag nämnt att alla blir kriminella och hur tusan gör du den kopplingen?

En utåtagerande barn beror oftast på hemmiljön och hur du uppfostrar barnet, om det nu skulle vara genetiskt vilket det är i vissa fall så går det också hjälpa barnet att hitta rätt hjälpmedel och väg att fungera i vardagen, man kan ju inte sitta och rycka på axlarna och skylla på genetik, schysst värld vi hade levt i då..
Barnet är 7.

Sen är det knappast så att en orosanmälan görs direkt bara för att barnet är utåtagerande, i detta fall så misstänker jag att det hänt något riktigt jävligt.
TS erkänner själv att hen agar sina barn dessutom.
Senast redigerad av PappaTribe 2024-11-27 kl. 16:23.
Citera
2024-11-27, 16:28
Medlem
Daska i rumpan då har man gått över gränsen, idag får man inte ens ta barnen i armen för att tillrättavisa
Citera
2024-11-27, 18:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Du har inte barn själv va? Idiot.
Är du också barnmisshandlare?
Citera
2024-11-27, 18:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelos
Jag fick ett samtal från socialtjänsten där de vill ha ett möte så snart som möjligt angående mitt barn. De bad mig att komma dit tillsammans med barnet och nämnde att de även vill bjuda in barnets mamma efteråt.

De ville inte gå in på detaljer om vad saken gäller, men berättade att en anmälan har kommit in från skolan. Under samtalet frågade jag om de tänker omhänderta mitt barn, eftersom jag har sett liknande fall på Uppdrag granskning. De försäkrade mig att det inte är fallet, utan att det handlar om att prata och eventuellt erbjuda stöd.

Jag känner mig väldigt orolig. Det är ofta bråk hemma mellan mina två barn, och ibland händer det att vi ger dem en klapp på rumpan för att få uppmärksamhet under konflikt, eller sätter dem i "time-out" i deras rum för att lugna ner situationen.

Det är dock speciellt svårt med det ena barnet, som är väldigt trotsigt och säger emot nästan hela tiden, och getta är barnet orosanmälan gäller.

Så undrar egentligen. var går gränsen för att man agar sitt barn?

> Editerad för förtydligande
Otroligt att du undrar detta. Trodde alla visste att man inte begår våld mot barn. Om du vill veta; inget som gör ont.
Citera
2024-11-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Eftersom jag är emot all form av våld mot barn så hade det blivit några väl utvalda ord.

reprimander måste man kunna ge barnen. Dvs uteblivna veckopeng, utegångsförbud, inget lördagsgodis etc.
Citera
2024-11-27, 19:22
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Jag fick ett samtal från socialtjänsten där de vill ha ett möte så snart som möjligt angående mitt barn. De bad mig att komma dit tillsammans med barnet och nämnde att de även vill bjuda in barnets mamma efteråt.

De ville inte gå in på detaljer om vad saken gäller, men berättade att en anmälan har kommit in från skolan. Under samtalet frågade jag om de tänker omhänderta mitt barn, eftersom jag har sett liknande fall på Uppdrag granskning. De försäkrade mig att det inte är fallet, utan att det handlar om att prata och eventuellt erbjuda stöd.

Jag känner mig väldigt orolig. Det är ofta bråk hemma mellan mina två barn, och ibland händer det att vi ger dem en klapp på rumpan för att få uppmärksamhet under konflikt, eller sätter dem i "time-out" i deras rum för att lugna ner situationen.

Det är dock speciellt svårt med det ena barnet, som är väldigt trotsigt och säger emot nästan hela tiden, och getta är barnet orosanmälan gäller.

Hej

Socialtjänsten kommer inte ta dina barn. Inte i ett första läge. Mer troligt är att de vill prata om hemsituationen och föreslå en föräldrakurs eller andra lämpliga insatser.

Det vore det bästa för alla inblandade om du lyssnar på det de har att säga, accepterar de eventuella förslag de har för att komma tillrätta med problemet och agera därefter så gott du kan.

Behåll lugnet och ställ inte till med trubbel. Det är inte till din fördel. Se Soc som ett erbjudande om hjälp och stöttning i ditt föräldraskap.

Hoppas det löser sig för din familj!
Citera
2024-11-27, 20:59
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attentatsmannen
reprimander måste man kunna ge barnen. Dvs uteblivna veckopeng, utegångsförbud, inget lördagsgodis etc.

Ja, men det är väl inte våld ellerhur!?
Citera
2024-11-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Du har inte barn själv va? Idiot.

Jag har två barn, den äldsta ar 16, varken jag eller mamman har någonsin använt sådana metoder. Hoja rösten, vara tydlig, peka med hela handen hölja,.men att daska/klappa/slå
Är helt uteslutet.
Citera
2024-11-27, 21:36
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Gränsen går när man daskar till sitt barn.

Man ska kunna uppfostra barn utan någon som helst typ av våld.

De har säkert kollat på nån film på skolan ang barnmisshandel i hem och barnet sa så gör pappa mot mig, därav anmälan din jävel!

Ja, idag ska man sätta sig ner och resonera med sitt lilla barn. I hundrafemtiotusen år har uppfostran varit både verbal och fysisk men det är nya tider nu.

TS, kanske kan du ordna samtalsterapi mellan dig och ditt barn? Glöm heller inte att göra en anmälan om din sjuåring varit fysisk mot dig. Ungen måste lära sig tidigt att tvister löses vid samhällets institutioner och du har inget annat ansvar än att agera passiv fodervärd.
Citera
2024-11-27, 22:16
Medlem
Daska till dom är ju ingen höjdarteknik.
Tänk att dom daskar till dig sen när du är gammal o svag eller nån annan som är mindre än dom för det är det du lär dom. Inte lika fett då va?
Att fysiskt avleda dom kan ibland vara nödvändigt om dom gör något farligt eller försöker ta saker eller förstör grejer eller börjar slåss vad de nu är men ta det då jäkligt försiktigt.
Allt man ger barn ger dom vidare. På gott och ont. Om man kramas mycket och säger fina saker till barnen blir de oftast bättre. Menar inte att du ska göra det när "en situation" uppstår men ha det som rutin så blir bråken färre men att bråka kommer ju såklart ändå ske men för mig har de gjort märkbar skillnad även över tid. Även att göra saker enskilt med barnen som är roligt hjälper även det.
Försök ordna lite avlastning och bjud hem folk barn brukar bli mindre bråkiga då också.
Behåll humöret coolt så absolut mycket och så ofta du kan. Varje gång dom ser dig tappa ditt humör 4 gånger oftare kommer dom tappa sitt. Barn 3-4 dubblar de flesta reaktioner som kommer ifrån föräldrar. De du ser är oftast de du är. Men somliga barn är säkert hopplösa också. Var i kontakt med en person från nån barn hjälp en gång hon sa en klok sak. "den enda du kan kontrollera är du själv"
Barnen lär sig med tiden hur dom ska agera när du själv kan kontrollera dig. Men de tar tid och det är tidvis väldigt kämpigt.
Lycka till.
Citera
2024-11-27, 22:31
Medlem
Citat:

Du slår dina barn och sen blir du förvånad när socialtjänsten vill prata med dig? Vad sägs om att söka hjälp istället för att använda våld.
Citera
2024-11-27, 22:58
Medlem
Fiercefuls avatar
Hej. Vi har använt noll fysisk bestraffning på våra barn. Det har resulterat i att de aldrig slagits fysiskt i syskonbråk, ändå 3 söner. De har aldrig slagits i skolan, däremot särat klasskamrater som slagits, helt enkelt för att våld är inte nyckeln. Våld är när man fysiskt rör en annans människas kropp som kränker, skadar, orsakar vanmakt. Jag fick smisk själv 2 gånger som barn av min far, samt blev luggad av min mor och farmor vid ngt tillfälle. Jag är dock född på 70 talet och lärde mej bättre än generationer före mej.Vet ett barn hur våld fungerar är chansen rätt stor att barnet utövar våld på andra barn, för de vet hur man kränker med ngt som gör ont. Jag har använt mej av lågaffektivt bemötande innan det ordet uppfanns dvs när ngt är upphetsad stämning om barnet inte är mottaglig för tillsägelse, inte kan be om ursäkt, osv tar vi time out på rummet tills det lugnat sig, sen pratar vi om varför man inte ska bete sig på ett visst sätt, försöka få dom att förstå att ngn blev ledsen och gör ngn så mot dej blir du ledsen så gör det inte, lite sådär ungefär. Så ja, du har själv fått din uppväxt och den har format dej och trots att du fått barn och vet att aga är ett lagbrott så har du inte följt det och det ger konsekvenser som du får ta nu. Troligen blir det utredningshem där ni får bo med barnen under övervakning i bästa fall och i sämsta försvinner dina barn. Socialtjänsten i min kommun skulle ta bsrnen direkt du erkännt att du daskar barnen, så allt beror på hur du bemöter dina utredare.Håll en ödmjuk ton, de kommer fråga om ni vill ha insats och i nästa mening underförstått säga OR ELSE, dvs annars LVUar vi barnen, så då får ni skriva på att gå med på det, vilket blir betydande speingande av familjebehandlingspersonal i ert hem, som ska övervaka er relation med barn och se hur ni löser konflikter, misstänks diagnos kommer de hjälpa er till BUP och få hjälpmedel att lära er hantera barnen. Är ni skilda föräldrar och bara en förälder gör ngt kan det bli så att du får bara träffa barnen 1 timme i veckan med personal från socialen. Tills dess de är säkra på att du kan hantera din frustration. Att slå handlar om att man själv inte har förmågan att prata, sansa sig, stress osv, då kanske man behöver hjälp i att hantera detta. Mina barn har varit genomsnälla så det har aldrig varit jobbigt, bråkigt osv. Tror man skapar den familj och relation man önskar genom att vara schysst själv. Är du schysst när du daskar? Har själv sett en förälder dadka samt göra tusen nålar på armen på sin 4:a åring. Konfronterade direkt pappans beteende. Du har all anledning att vara orolig inför detta möte. Du har bara det mötet att också "be om hjälp i din föräldraroll". Jag önskar dej lycka till i att utvecklas till det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in