Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-27, 23:33
Medlem
Idiotiskt. Förbjud allt nikotin rakt av istället.
Citera
2024-11-28, 02:16
Medlem
otellos avatar
Rimligt ändå om man förbjudit andra droger, I Sverige är det okej att knarka sålänge man inte har roligt.
Citera
2024-11-28, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Tror du på riktigt människor, som drabbas av detta förbudet (15 år eller yngre), kommer börja bunkra cigaretter nu?
Ta på dig glasögonen, den skrev bruka inte bunkra.
För övrigt är det ett idiotiskt förbjud. Och säger jag som inte röker längre.
Citera
2024-11-28, 06:34
Medlem
Blaskas avatar
Fan vad nice! Ännu en kassako för de kriminella gängen!
Citera
2024-11-28, 07:10
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Absolut. Nya generationer kommer att se cigaretter som droger och en svart marknad för det kommer att växa.

Folk har inte lärt sig än att förbud inte hjälper, det skapar bara mer problem.

Eftersom cigaretter inte ger något nämnvärt rus, så kommer de förpassas till historiens dammiga hylla av dåliga idéer.

Jag har svårt att se hur en svart marknad skulle byggas upp runt något som egentligen inte har någon effekt alls. De potentiella rökarna skulle ju inte vilja krångla med smuggel och olagliga säljare bara för att få en cigg.
En flaska sprit kan jag första. Eller cannabis. Men cigaretter?
Nej.

Tycker förbudet är bra.
Citera
2024-11-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
På nedgång var? Jag har aldrig sett så många rökare tidigare år som jag ser just nu.
Ja, Storbritannien bland annat. År 2018 rökte 5% av den minderåriga befolkningen, och år 2021 hade det nästan halverats till 3%. Ska få tillägga att över 20% av ungdomarna rökte under 90-talet.
Citera
2024-11-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Eftersom cigaretter inte ger något nämnvärt rus, så kommer de förpassas till historiens dammiga hylla av dåliga idéer.

Jag har svårt att se hur en svart marknad skulle byggas upp runt något som egentligen inte har någon effekt alls. De potentiella rökarna skulle ju inte vilja krångla med smuggel och olagliga säljare bara för att få en cigg.
En flaska sprit kan jag första. Eller cannabis. Men cigaretter?
Nej.

Tycker förbudet är bra.

Haha du tror inte butiker kommer fortsätta att sälja till minderåriga som många ”blatte livs” redan gör i UK.

Lagen är ett statement, men kommer inte fungera i praktiken och det är politikerna medvetna om.
Citera
2024-11-28, 08:40
Medlem
diseuses avatar
Citat:
På nedgång var? Jag har aldrig sett så många rökare tidigare år som jag ser just nu.
Jag vet inte var du bor någonstans, men här i Sverige är rökandet på nedgång. Se exempelvis nedanstående rapport:

https://www.can.se/publikationer/sja...nor-2003-2023/
Citera
2024-11-28, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Fan vad nice! Ännu en kassako för de kriminella gängen!

Eller köpa av en kompis, det är ingen drog.. du kommer fortsätta kunna köpa cigg. Tror du Mr mohammed på hörnet inte vill tjäna pengar?
Citera
2024-11-28, 08:43
Medlem
Citat:

Ingen röker i Sverige längre bara WT och utlänningar.

Om man vill röka så åker man till Danmark och sätter sig och tar en tuborg och en cigg på krogen.

I övriga Norden/Uk så är man en apa i bur när man röker.
Citera
2024-11-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det brittiska parlamentet beslutade på tisdagskvällen att för alltid förbjuda försäljning av tobakscigaretter till alla som är födda 2009 eller senare. Lagen träder i kraft 2027.

https://sverigesradio.se/artikel/sto...tter-till-unga

Lagen utarbetades av Tories, men implementeras av Labour
Alla dessa förordningar/pekpinnar som mynnar ut till regler och direkta lagar föder kriminella på löpande band.

Låt folk själva bestämma vad de vill stoppa i sig.
Citera
2024-11-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hurra vad bra. Gör man så här så drabbas ingen rökare.

Men varför vänta tills 2027 med att dra igång det? Då hinner de som är födda 2009 bli 18 år och helt plötsligt så kommer det sannolikt att drabba ett antal som hunnit bli rökare. Så det låter som en bra sak fast de gör det korkat.

De borde införa det nu vid årsskiftet till 2025 och så gäller det alla som är födda 2015. Så har man lite marginal så det inte drabbar någon.

Eftersom att det redan är förbjudet att sälja till de under 18 gör det ingen skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in