Citat:
Ursprungligen postat av
Mino44
Nu har jag inte följt Laxton särskilt mycket men jag vill med en video visa hur många av de här så kallade spökjägarna använder sig utav icke tillförlitliga metoder och utrustning när de gör sina undersökningar.
Jag kan inte garantera att det är exakt samma utrustning som just Laxton använder eller att metoden är identiskt, utan det här är mest för att visa på hur många sätt det går att lura sig själv och andra, både medvetet och omedvetet om man inte har väldigt bra koll hur man undviker just detta.
Personen som har kanalen kan ha lite överdrivna reaktioner här och var men han har en hel del bra poänger som kan vara bra att ta med sig och ha i bakhuvudet om man nödvändigtvis ska titta på sådant här. Han har även fler filmer som avhandlar spöken, hemsökta hus och annat, men just denna fokuserar på ett gäng "spökjägare" och deras påstådda "evidens".
https://www.youtube.com/watch?v=ykY6...heMagicSkeptic
Nu har jag inte hunnit kolla hela videon ännu, men absolut intressanta poänger. Bra tips!
Har känt mig ganska så skeptisk till många verktyg som spökjägare använder, men en del grejer har jag funderat på. (Tex typen av ficklampa som används både i videon och i många andra program, visste jag inte att man kunde ”ställa in” så att den lyser oregelbundet.)
Överlag så tror jag att om man förväntar sig spöken, så hittar man tecken på spöken (dvs varenda litet knäppande ljud tolkas som kommunikation), även om man påstår sig vara skeptiskt inställd. Jag tycker dock ändå det finns ett underhållningsvärde i tex Ghost Hunters, Destination/Project Fear, Paranormal Lockdown, Spökjakt och liknande program.