Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag har en fråga här.

Någon måste väll blivit dömd för laserpekare tidigare?

Om så är fallet, kan den dömda yrka skadestånd?

Ja du... Saken hör iaf till att det är lagligt att inneha en stark laserpekare, då det inte finns en definition på svenska. Att bära laserpekare på allmän plats utgör inte brott mot knivskyddslagen.

Men definitionsfrågan måste ju strålsäkerhetsmyndigheten fixa. Det tar ju bara någon månad att föreskriva en sådan föreskrift. Att de inte ens har gjort det efter den första HD-domen är ju en gåta.
Citera
2024-11-29, 18:07
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja du... Saken hör iaf till att det är lagligt att inneha en stark laserpekare, då det inte finns en definition på svenska. Att bära laserpekare på allmän plats utgör inte brott mot knivskyddslagen.

Men definitionsfrågan måste ju strålsäkerhetsmyndigheten fixa. Det tar ju bara någon månad att föreskriva en sådan föreskrift. Att de inte ens har gjort det efter den första HD-domen är ju en gåta.

Vet vi vilket år första domen kom?
Citera
2024-11-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vet vi vilket år första domen kom?
”Laserpekaren III” NJA 2019 s. 577
Citera
2024-11-29, 18:56
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
https://www.domstol.se/nyheter/2024/...vforbudslagen/

Rimligt?
Det är rimligt att göra den tolkningen.
Däremot finns det ju andra aspekter t.ex. hur den är klassad och vilka ämnen som används.
Det krävs nog en ordentlig juridisk genomgång av detta.
Själv använder jag bara riktade ficklampor på sin höjd så starka laserpekare har jag svårt att gemena man behöver tillgång til.
Citera
2024-11-29, 19:12
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
”Laserpekaren III” NJA 2019 s. 577

Hon som var chefen då.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nina_Cromnier
Citera
2024-11-29, 19:58
Medlem
Citat:
Jepp. Det är enligt nu två HD-domar helt lagligt att ha superstarka laserpekare då Sverige saknar en teknisk definierad standard på svenska. Knäppt med så är det. Att HD ens tog upp detta för prövning är väldigt knäppt då det redan finns ett prejudikat som HR kunde använda.

Anar en viss förvirring här. HD påpekade att något fällande enligt Strålskyddslagen inte var möjligt p.g.a. tidigare prejudikat, men det var nog mer en sidokommentar då det här åtalet gällde misstänkt brott enligt knivförbudslagen (som egentligen heter "Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål"). På den punkten kan man väl tänka sig att HD tyckte ett prejudikat var lämpligt, eftersom en stark laser mycket väl skulle kunna räknas som ett farligt föremål oavsett bristerna i Strålskyddslagen.
Senast redigerad av vgebler 2024-11-29 kl. 20:00.
Citera
2024-11-29, 20:00
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Man tar sig för pannan. Vart tog sunt förnuft vägen? Inte verkar den finnas hos vare sig högsta domstolen eller skitungar på gatan eller deras föräldrar.
Jag tar mig för pannan när jag läser ditt inlägg. Att vi har en HD som inte baserar sina domar på "sunt förnuft" ska vi vara väldigt tacksamma för.
Citera
2024-11-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Anar en viss förvirring här. HD påpekade att något fällande enligt Strålskyddslagen inte var möjligt p.g.a. tidigare prejudikat, men det var nog mer en sidokommentar då det här åtalet gällde misstänkt brott enligt knivförbudslagen (som egentligen heter "Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål"). På den punkten kan man väl tänka sig att HD tyckte ett prejudikat var lämpligt, eftersom en stark laser mycket väl skulle kunna räknas som ett farligt föremål oavsett bristerna i Strålskyddslagen.

Nej, det eftersom att strålskyddslagen har en straffsats, vilket renderar knivskydslagen olämplig. Sedan skriver HD, liksom HR och tinget att en laserpekare inte utgör ett föremål som knivskyddslagen syftar på. HD höll således med tinget och HR och fastställde HRs friande dom.
Citera
2024-11-29, 21:17
Medlem
Jag hängde inte riktigt med.
Finns det inte definierat på svenska vad en stark laserpekare är för något? Är det i lagtexten det handlar om?
Har man alltså inte översatt detta till svenska? Hur kan man ha missat detta?
Citera
2024-11-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag tar mig för pannan när jag läser ditt inlägg. Att vi har en HD som inte baserar sina domar på "sunt förnuft" ska vi vara väldigt tacksamma för.

Absolut, HD följer lagen. Men mitt otydliga inlägg var mer om sunt förnuft ang lagar och regler.
Citera
2024-11-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag hängde inte riktigt med.
Finns det inte definierat på svenska vad en stark laserpekare är för något? Är det i lagtexten det handlar om?
Har man alltså inte översatt detta till svenska? Hur kan man ha missat detta?
Lagen hänvisar till en teknisk standarddefinition som inte finns tillgänglig på svenska. Högsta domstolen menade att detta inte är tillåtet eftersom straffrättslig lagstiftning måste vara tillgänglig på svenska. https://www.domstol.se/globalassets/.../b-6130-18.pdf
Senast redigerad av derfilo999 2024-11-30 kl. 00:12.
Citera
2024-11-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Lagen hänvisar till en teknisk standarddefinition som inte finns tillgänglig på svenska. Högsta domstolen menade att detta inte är tillåtet eftersom straffrättslig lagstiftning måste vara tillgänglig på svenska. https://www.domstol.se/globalassets/.../b-6130-18.pdf

Detta är alltså skrivet av jurister o andra lagkunniga som tar ut en saftig månadslön?
Hur har de missat detta?
Helt galet ju.

Så alla som blivit fällda för detta tidigare kommer få sina domar omprövade/ogiltigförklarade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in