Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Kryptera sitt meddelande själv-sen använda nån av de stora chat-apparna -kommer inte de bara att blockera de som krypterar själv om de lovat eu hålla sig till "chat control"?
Hur ska de känna av det menar du? Förutom eventuellt en AI som skannar varenda meddelande då.
Citera
2024-10-05, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Kryptera sitt meddelande själv-sen använda nån av de stora chat-apparna -kommer inte de bara att blockera de som krypterar själv om de lovat eu hålla sig till "chat control"?
Lagen säger väl bara att dom ska skanna meddelandet? Om meddelandet bara är gibberish kommer skanningen inte att leda till något och allt är enligt lagen.

Det är omöjligt för dom att avgöra vad som är krypterat eller inte. Man kan kryptera och sen encoda det i något som ser ut som helt vanlig text om man vill.
Citera
2024-10-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedReed
Lagen säger väl bara att dom ska skanna meddelandet? Om meddelandet bara är gibberish kommer skanningen inte att leda till något och allt är enligt lagen.

Det är omöjligt för dom att avgöra vad som är krypterat eller inte. Man kan kryptera och sen encoda det i något som ser ut som helt vanlig text om man vill.
Tror kanske du tolkar "enligt lagen" lite naivt där. "Be olle koka blått32tt kaffe kl 9 imorgon" är ju t ex sån text som lär bli resultat av encoding och inget som lurar nåt program. Vipps blockad. Kanske inte lagligt att blocka då men ska du komma med advokat då och stämma chat-appen för det?
Citera
2024-10-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Så jävla sorgligt när man löser inlägg som säger sig stå bakom iden av chat control. Inser du inte vad du ger upp som en medborgare?

Varför frågar jag ens. Landet är fördärvat av hjärntvätteri, total jävla blindhet för verklig kritik av förslag som ges av EU och svenska staten.
"Chat control är bra", varsågod sätt upp kamera i ditt eget hem och börja streama, äckliga stalker.

Alternativet är att de gör det ändå utan medborgarnas vetskap. Kanske bättre. Då gråter inte ögat över det det inte ser och folk behöver inte bli upprörda. Klart att jag inte är en stor anhängare av totalövervakning. CC avsikt är inte totalövervakning men som de flesta antyder så är det så det kommer att användas och kanske är det så det blir. Att tro att bara för man förbjuder CC så är lugnt är det inte llite naivt? Tycker historien har visat så inte är fallet. Bättre med transparens än allt sker i dunkel.
Citera
2024-10-10, 23:19
Medlem
Pissmasters avatar
Jissess.. Intressanta upplägg här i tråden. Personligen kommer jag bara skapa ett eget nyckelpar med sin egna privata och publika nyckel så kan man ju använda apparna precis som vanligt. Bara ha en bra nyckelhanterare så är det inga problem. Lite omständigt kanske, men hellre det än att vara avlyssnad.

Annars kan man ju alltid låta bli att prata om olagliga/hemliga saker i textmeddelanden som lätt kan interceptas och dessutom sparas. Betydligt trevligare att ses och ta en kaffe och en promenad om man nu ska vara hemlig på riktigt.
Citera
2024-10-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Hur ska de känna av det menar du? Förutom eventuellt en AI som skannar varenda meddelande då.
Det hjälper inte. Man döljer informationen i bruset på en bild, audio eller film.
Citera
2024-10-28, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandalfgra
Alternativet är att de gör det ändå utan medborgarnas vetskap. Kanske bättre. Då gråter inte ögat över det det inte ser och folk behöver inte bli upprörda. Klart att jag inte är en stor anhängare av totalövervakning. CC avsikt är inte totalövervakning men som de flesta antyder så är det så det kommer att användas och kanske är det så det blir. Att tro att bara för man förbjuder CC så är lugnt är det inte llite naivt? Tycker historien har visat så inte är fallet. Bättre med transparens än allt sker i dunkel.
Få in bakdörrar i alla appar som existerar i hemlighet är i praktiken omöjligt. Därav att Chat Control och dylikt lobbas så hårt. De behöver att den går igenom.
Citera
2024-11-30, 00:37
Medlem
Jag är utsatt för det på Facebook. Jag vill dtt andra skaffar signal men de bara MÅSTE dela ked sig av allt. De är slltsåvinne i neddelabden där jag chattar med folk och när jag har skrivit "för mycket" så ser inte den andre det. Vissa saker tas bort direkt. Det är totalt sanslöst. Det räcker inte med den Nordkorea censur de har av det jag lägger öppet. Nu tss det bara bort direkt ogh man får inte ens ett meddelande om varför.

Så jag skiter I det nu. De dom vill hjärntvättas får ha det.
Senast redigerad av HajPaDig 2024-11-30 kl. 00:40.
Citera
2024-11-30, 04:59
Medlem
Nordamerikas avatar
Man köper en pixel för cash, installerar GrapheneOS, köper eSIM med monero, tar aldrig bilder och använder BARA Signal på telefonen
Citera
2024-11-30, 07:30
Medlem
Facebook övervakar och styr med AI. Om jag delar 4-5 hundar sim det söks rescue till eller foster så är det fishing for likes. Jag hamnar längst ner i feeden eller stängs av. Detta samtidigt som djurmisshandel och djurplågeri är tillåtet på Fb. Anmälningar mot det leder ingenstans. Det är vegan, incest, pedofili och trsns propaganda. Följer ma0n inte mallen och gillar det sp är det hat.

Tiny houses, husbilar mm. Allt belönas med att de syns på Fb. Agenda 30 är vad det handlar om. Alla tänkbara och otänkbara djur has som husdjur under stort jubel. Feeden är full med det hela tiden. Alla gör samma min och gapar när de gosar med djuret. Vaccinreklam med AI kommentarer i kommentarsfältet som förstör kritik. Betalda troll som gör detsamma etc. Folk stöps in i samma form samtidigt som det de skriver i dm kontrolleras och raderas.
Senast redigerad av HajPaDig 2024-11-30 kl. 07:37.
Citera
2024-11-30, 15:14
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HajPaDig
Facebook övervakar och styr med AI. Om jag delar 4-5 hundar sim det söks rescue till eller foster så är det fishing for likes. Jag hamnar längst ner i feeden eller stängs av. Detta samtidigt som djurmisshandel och djurplågeri är tillåtet på Fb. Anmälningar mot det leder ingenstans. Det är vegan, incest, pedofili och trsns propaganda. Följer ma0n inte mallen och gillar det sp är det hat.

Tiny houses, husbilar mm. Allt belönas med att de syns på Fb. Agenda 30 är vad det handlar om. Alla tänkbara och otänkbara djur has som husdjur under stort jubel. Feeden är full med det hela tiden. Alla gör samma min och gapar när de gosar med djuret. Vaccinreklam med AI kommentarer i kommentarsfältet som förstör kritik. Betalda troll som gör detsamma etc. Folk stöps in i samma form samtidigt som det de skriver i dm kontrolleras och raderas.
Du är på rätt spår, men det märks att du själv är en mångårig användare av sociala medier och har snurrat in dig i propagandan själv. Det finns ingen naturlig koppling vaccin>vegan>incest>pedofili, det där är bara algoritmerna som har stekt din hjärna. Lämna den sidan direkt, så får vi hoppas att det inte är försent för dig.

Dom här nya drakoniska lagarna som expanderar den elektroniska övervakningen ("chat control") är såklart bara ett sätt för staten att kasta sitt egna nät över alla chat-verktyg. Åsiktsregistrering att vänta.

Frågan är vem/vad som gör störst skada först? EU, på sina medborgare med hjälp av ytterligare inskränkningar, eller när någon av våra "utomeuropeiska intressenter" oundvikligen tar sig in i systemet.
Senast redigerad av 5549 2024-11-30 kl. 15:26.
Citera
2024-11-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Du är på rätt spår, men det märks att du själv är en mångårig användare av sociala medier och har snurrat in dig i propagandan själv. Det finns ingen naturlig koppling vaccin>vegan>incest>pedofili, det där är bara algoritmerna som har stekt din hjärna. Lämna den sidan direkt, så får vi hoppas att det inte är försent för dig.

Facebook är såklart en "chat control" i sig. Dom här nya drakoniska lagarna som expanderar den elektroniska övervakningen ("chat control") är såklart bara ett sätt för staten att kasta sitt egna nät över alla chat-verktyg. Åsiktsregistrering att vänta.

Första stycket. Det finns en solklar koppling även om duvtror det är konspirationer. Jag har i princip lämnat skiten genom att jag sedan länge intevinteragerar över huvud taget utan bara iakttar.

Ja Facebook är en chat control. Det är väldigt tydligt. Och censuren i DM är kopplat till reelsen och feeden. Det är övertydligt. Åsiktsregistrering pågår redan. Hade jag något bättre för mig att lägga tiden på då skulle jag inte titts åt det. Marketplace är dock bra att ha.
Senast redigerad av HajPaDig 2024-11-30 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in