Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Flertalet av er kanske aldrig hrt talas om termen. Drfr anser jag att det vore en bra id ifall vi frn frsta brjan definerar termen - och vad r bttre n frsta bsta google-resultatet som kommer upp?

http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism

Jag har understundom vilat tankar p dessa frgor, har under den senaste perioden tagit ett steg lngre och snuddat vid argumenten nrmare. Det fick bli flera sidor frn David Benaters bok (jag har inte lst hela) - David Benatar bcker r knda fr att argumentera fr antinatalism, de r en uttmmande avhandling, och jag har inte fr avsikt att ta skalpellen frn varje filosofisk fin-punkt, han framfr. Min avsikt r att ge er en liten smak av grddet, och lmnar dig fr att skaffa en egen pudding.

Fr att underltta oss i hans argument om att existensen alltid r en skada, ppnar Mr Benatar boken med frgan, "r att komma till stnd ngonsin en skada?" Med andra ord, r det ngonsin en agglomeration av ofrdelaktiga livsvillkor under vilka det kan vara rimligt att hvda "det hade varit bttre om den eller att ett sdant liv aldrig hade brjat?" Konkreta exempel citeras fr att komplettera denna frgan. Han fortstter sedan med att ta itu med "icke-identitets problemet", vars fresprkare skulle hvda att den gr frgan meningsls, eftersom jmfra en existerande enhet till ett fiktivt & obefintlig enhet r ogiltig. Denna premissen vederlggs genom ngra ganska fiffiga argumentationer. Han fortstter sedan att beskriva skillnaderna mellan "att start liv" i motsats till "fortstta liv", som p ytan kan verka ondigt, men det har varit min erfarenhet att en hel del folk ofta verkar f dessa ider att blandas ihop, till exempel: "Om du r emot att fra liv till existens, varfr begr du inte sjlvmord''? Sledes hoppas jag att dessa argument inte kommer upp i trden.

Slutligen kommer vi till frgestllningen:
Vad tycker ni, personligen om denna positionen?
Vilka argument har ni fr och emot?

Be my guest...

Nr jag var ung hll jag p att drunkna, jag fastnade fr en stund under vattenytan.
Nr jag brjade knna av syrebristen samtidigt som jag inte kom loss s reagerade jag s kraftfullt att det faktiskt n i dag pverkar mig.
Varje fiber i min kropp skrek efter luft, efter att f leva.
Mrk vl det fanns ingen rdsla fr dden bara en vilja att leva.

S vad har det med trden att gra?
Jag tror inte att mitt liv har ngot hgre syfte eller ens mnsklighetens existens.
Men jag menar att vr vilja att leva finns i vr natur och den viljan finns ven hos oss som art.
Det finns helt enkelt en drivkraft att fra mnskligheten vidare, en drift liknande vr sexualdrift.

Nu gller denna drift sannerligen inte alla vilket trden r ett exempel p.
Men inte heller detta r s konstigt, survival of the fittest r ju inte bara applicerbart p fysiska attribut.
Kanske har tankestt som denna en evolutionr funktion d den vaskar bort olmpliga egenskaper frn mnskligheten.

Fr somliga s gr det fint att hitta en livslust som motiverar att man bildar familj, samma drivkraft gr oss villiga att kmpa bde fr vra egna liv men ocks fr vra familjers.

Sjlv skulle jag nog tro att Platon kom rtt nra nr han lade fram att mlet med livet r jakten p kunskap, som alla som levt hyggligt lnge frmodligen upptck s r livet i sig sjlv en vg till kunskap.
Citera
2024-11-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Man kollar vilka som r pessimister och optimister sen kollar man vilka som har hgre ddlighet frn olika kllor...

Den studie jag sg senast var en metastudie, totalt 200000+ deltagare. Dom flesta optimiststudierna rapporterade lgre ddlighet, dom flesta pessimiststudierna (7 av 8 vill jag minnas) sg hgre ddlighet. (En kul bonus: "Orealistisk" optimism gav ocks hgre ddlighet.)

Frstr inte varfr nn ens r frundrad ver nt snt. Fast du kanske tror p riktigt att psyket bara r som det blev, och att det inte pverkar ngonting? Nocebo r en vldokumenterad effekt.

Nej naturligtvis pverkar psyket biologin och levernet. Men det r ju extremt svrt att faststlla vad som r orsak och verkan i sdana komplexa frhllanden. Och hur definierade dom ens pessimist och optimist? Jaja det hela r vl rtt skitsamma egentligen. Jag tar nd tacksamt emot den hgre ddligheten i s fall. haha
Citera
2024-11-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nr jag var ung hll jag p att drunkna, jag fastnade fr en stund under vattenytan.
Nr jag brjade knna av syrebristen samtidigt som jag inte kom loss s reagerade jag s kraftfullt att det faktiskt n i dag pverkar mig.
Varje fiber i min kropp skrek efter luft, efter att f leva.
Mrk vl det fanns ingen rdsla fr dden bara en vilja att leva.

S vad har det med trden att gra?
Jag tror inte att mitt liv har ngot hgre syfte eller ens mnsklighetens existens.
Men jag menar att vr vilja att leva finns i vr natur och den viljan finns ven hos oss som art.
Det finns helt enkelt en drivkraft att fra mnskligheten vidare, en drift liknande vr sexualdrift.

Nu gller denna drift sannerligen inte alla vilket trden r ett exempel p.
Men inte heller detta r s konstigt, survival of the fittest r ju inte bara applicerbart p fysiska attribut.
Kanske har tankestt som denna en evolutionr funktion d den vaskar bort olmpliga egenskaper frn mnskligheten.

Fr somliga s gr det fint att hitta en livslust som motiverar att man bildar familj, samma drivkraft gr oss villiga att kmpa bde fr vra egna liv men ocks fr vra familjers.

Sjlv skulle jag nog tro att Platon kom rtt nra nr han lade fram att mlet med livet r jakten p kunskap, som alla som levt hyggligt lnge frmodligen upptck s r livet i sig sjlv en vg till kunskap.

Det r ett biogeokemiskt kretslopp.
Citera
2024-12-01, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Ja du r inte dum du, din tro p lights out fr tyvrr sjunka ner p en andra plats eftersom det scenariot du nyligen beskrev ter sig bra mycket troligare n lights out.

Det kan ju bli ett redigt fiasko efter dden om man har otur. Alla religisa personer utgr frn att dom kan pverka sin situation efter dden men det r ju inte skert att det gr.

Det kan ju vara som s att alla kristna, judar, muslimer, buddhister o co gr i fllan genom att dyrka dom hr olika figurerna och istllet kanske eviga plgor i helvetet vntar efter dden fr alla religisa. Medans ateisterna som inte gick i fllan belnas rikligt efter dden. Det blir brakfest efter brakfest i paradiset fr denna grupp.
Citera
2024-12-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nej naturligtvis pverkar psyket biologin och levernet. Men det r ju extremt svrt att faststlla vad som r orsak och verkan i sdana komplexa frhllanden. Och hur definierade dom ens pessimist och optimist? Jaja det hela r vl rtt skitsamma egentligen.
Mjo det r alltid svrt, men det finns lite tricks hit och dit. Att gra en sn metastudie r ett trick, eftersom det inkluderar s mnga mnniskor. Vi vet att dom hade pessimism och optimism gemensamt, och eftersom det var s mnga s borde dom inte ha ngot annat gemensamt.

Det kan frsts nd finnas ngot underliggande skl, vem vet. Om man ids kan man ju kolla p varje studie fr sig och se vilka steg dom tagit fr att utesluta snt, men det r inte nt jag tnker spendera en eftermiddag p.

I vilket fall r forskningspeciellt inom sna mnenrtt oplitligt. Jag ser det alltid som tillsvidare-resultat. Fr att f en rimligare bild av verkligheten kan man samla ihop flera sna tillsvidare-resultat, och se vad dom antyder tillsammans. Drfr jag ven nmnde nocebo-effekten, som r forskad om till frbannelse. ^^

Vad gller definitionen s vet jag inte om dom anvnde samma i alla studierna, men i en annan studie som jag kikat frut sa dom att pessimism r en negativ tolkning av det som redan hnt och en negativ frvntan p det som kommer hnda. Frhoppningsvis r det ingen studie som fuckat upp den biten. ^^

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag tar nd tacksamt emot den hgre ddligheten i s fall. haha
Gr du? Vad optimistiskt. 😁 Skmt sido tycker jag det r ett tecken p sundhet att kunna bde acceptera ngot och samtidigt ha distans till det. Det r typ det jag gr med allting; framfr allt snt som dyker upp inombords.
Citera
2024-12-01, 17:52
Medlem
Blocktobers avatar
Fernandos frldrar tillhr de besuttna i Brasilien, s han kunde ocks bara skita i de olyckligare lottade, men han har ett gott hjrta: The metaphysical exile
Citera
2024-12-01, 18:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Hej hopp, mina vnner!

Jag kanske ker ut fr att jag sa till en fjant i Vapen och militr ngra sanningar. "Hets mot folkgrupp" i detta fina forum med "Yttrandefrihet p riktigt".

Kom ihg att Loons server finns: https://discord.gg/C2rj37ty

Vi har frn frsta oktober kommit upp i 70 medlemmar. Vl mtt dr om jag skulle ka ut!
P tal om ingenting, varfr vill en antinatalist stndigt terfdas p Flashback?
Citera
2024-12-01, 18:07
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
P tal om ingenting, varfr vill en antinatalist stndigt terfdas p Flashback?

Fr att fra fram Budskapet
Citera
2024-12-01, 18:10
Medlem
Blocktobers avatar
Det finns ocks antinatalistisk musik: Nuclear Winter by Sarah Gardner
Citera
2024-12-01, 19:06
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det kan ju bli ett redigt fiasko efter dden om man har otur. Alla religisa personer utgr frn att dom kan pverka sin situation efter dden men det r ju inte skert att det gr.

Det kan ju vara som s att alla kristna, judar, muslimer, buddhister o co gr i fllan genom att dyrka dom hr olika figurerna och istllet kanske eviga plgor i helvetet vntar efter dden fr alla religisa. Medans ateisterna som inte gick i fllan belnas rikligt efter dden. Det blir brakfest efter brakfest i paradiset fr denna grupp.

S kan det lika grna vara, ateism r att fredra ocks av den anledning att man inte stter upp en massa frhoppningar efter dden. Det vore verkligen ingen hjdare om man viger hela sitt liv t en gud som inte existerar.
Skepticism plus en liten slng av ppensinnighet knns som den allra bsta stndpunkten att ha.
Citera
2024-12-01, 19:20
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
S kan det lika grna vara, ateism r att fredra ocks av den anledning att man inte stter upp en massa frhoppningar efter dden. Det vore verkligen ingen hjdare om man viger hela sitt liv t en gud som inte existerar.
Skepticism plus en liten slng av ppensinnighet knns som den allra bsta stndpunkten att ha.

Jag har inte sett ett enda trovrdigt indicium p att medvetandet inte r en hjrnfunktion.
Citera
2024-12-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Jag har inte sett ett enda trovrdigt indicium p att medvetandet inte r en hjrnfunktion.

Det har inte jag heller.
Det som jag dremot mer och mer inser r hur groteskt osannolikt vr existens r bde som art och som individer.

Mnga av stegen som krvs fr att vi skall g frn big Bang till liv p en planet som roterar runt en stjrna och till en livsform som kan reflektera ver sin egen existens r snudd p absurda.

Det hela frstrks nr ateister brjar tro p att vi lever i en simulator, det ironiska r hur mycket en sdan vertygelse har med religion.

Jag har lst en del av dina inlgg och ven du faller i den narcissistiska fllan i att tvrskert tro att just du klurat ut hur saker frhller sig.

Absoluta sanningar r ovanliga och man skall alltid passa sig fr de som sger sig inneha dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in