Citat:
Flertalet av er kanske aldrig hrt talas om termen. Drfr anser jag att det vore en bra id ifall vi frn frsta brjan definerar termen - och vad r bttre n frsta bsta google-resultatet som kommer upp?
http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism
Jag har understundom vilat tankar p dessa frgor, har under den senaste perioden tagit ett steg lngre och snuddat vid argumenten nrmare. Det fick bli flera sidor frn David Benaters bok (jag har inte lst hela) - David Benatar bcker r knda fr att argumentera fr antinatalism, de r en uttmmande avhandling, och jag har inte fr avsikt att ta skalpellen frn varje filosofisk fin-punkt, han framfr. Min avsikt r att ge er en liten smak av grddet, och lmnar dig fr att skaffa en egen pudding.
Fr att underltta oss i hans argument om att existensen alltid r en skada, ppnar Mr Benatar boken med frgan, "r att komma till stnd ngonsin en skada?" Med andra ord, r det ngonsin en agglomeration av ofrdelaktiga livsvillkor under vilka det kan vara rimligt att hvda "det hade varit bttre om den eller att ett sdant liv aldrig hade brjat?" Konkreta exempel citeras fr att komplettera denna frgan. Han fortstter sedan med att ta itu med "icke-identitets problemet", vars fresprkare skulle hvda att den gr frgan meningsls, eftersom jmfra en existerande enhet till ett fiktivt & obefintlig enhet r ogiltig. Denna premissen vederlggs genom ngra ganska fiffiga argumentationer. Han fortstter sedan att beskriva skillnaderna mellan "att start liv" i motsats till "fortstta liv", som p ytan kan verka ondigt, men det har varit min erfarenhet att en hel del folk ofta verkar f dessa ider att blandas ihop, till exempel: "Om du r emot att fra liv till existens, varfr begr du inte sjlvmord''? Sledes hoppas jag att dessa argument inte kommer upp i trden.
Slutligen kommer vi till frgestllningen:
Vad tycker ni, personligen om denna positionen?
Vilka argument har ni fr och emot?
Be my guest...
http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism
Jag har understundom vilat tankar p dessa frgor, har under den senaste perioden tagit ett steg lngre och snuddat vid argumenten nrmare. Det fick bli flera sidor frn David Benaters bok (jag har inte lst hela) - David Benatar bcker r knda fr att argumentera fr antinatalism, de r en uttmmande avhandling, och jag har inte fr avsikt att ta skalpellen frn varje filosofisk fin-punkt, han framfr. Min avsikt r att ge er en liten smak av grddet, och lmnar dig fr att skaffa en egen pudding.
Fr att underltta oss i hans argument om att existensen alltid r en skada, ppnar Mr Benatar boken med frgan, "r att komma till stnd ngonsin en skada?" Med andra ord, r det ngonsin en agglomeration av ofrdelaktiga livsvillkor under vilka det kan vara rimligt att hvda "det hade varit bttre om den eller att ett sdant liv aldrig hade brjat?" Konkreta exempel citeras fr att komplettera denna frgan. Han fortstter sedan med att ta itu med "icke-identitets problemet", vars fresprkare skulle hvda att den gr frgan meningsls, eftersom jmfra en existerande enhet till ett fiktivt & obefintlig enhet r ogiltig. Denna premissen vederlggs genom ngra ganska fiffiga argumentationer. Han fortstter sedan att beskriva skillnaderna mellan "att start liv" i motsats till "fortstta liv", som p ytan kan verka ondigt, men det har varit min erfarenhet att en hel del folk ofta verkar f dessa ider att blandas ihop, till exempel: "Om du r emot att fra liv till existens, varfr begr du inte sjlvmord''? Sledes hoppas jag att dessa argument inte kommer upp i trden.
Slutligen kommer vi till frgestllningen:
Vad tycker ni, personligen om denna positionen?
Vilka argument har ni fr och emot?
Be my guest...
Nr jag var ung hll jag p att drunkna, jag fastnade fr en stund under vattenytan.
Nr jag brjade knna av syrebristen samtidigt som jag inte kom loss s reagerade jag s kraftfullt att det faktiskt n i dag pverkar mig.
Varje fiber i min kropp skrek efter luft, efter att f leva.
Mrk vl det fanns ingen rdsla fr dden bara en vilja att leva.
S vad har det med trden att gra?
Jag tror inte att mitt liv har ngot hgre syfte eller ens mnsklighetens existens.
Men jag menar att vr vilja att leva finns i vr natur och den viljan finns ven hos oss som art.
Det finns helt enkelt en drivkraft att fra mnskligheten vidare, en drift liknande vr sexualdrift.
Nu gller denna drift sannerligen inte alla vilket trden r ett exempel p.
Men inte heller detta r s konstigt, survival of the fittest r ju inte bara applicerbart p fysiska attribut.
Kanske har tankestt som denna en evolutionr funktion d den vaskar bort olmpliga egenskaper frn mnskligheten.
Fr somliga s gr det fint att hitta en livslust som motiverar att man bildar familj, samma drivkraft gr oss villiga att kmpa bde fr vra egna liv men ocks fr vra familjers.
Sjlv skulle jag nog tro att Platon kom rtt nra nr han lade fram att mlet med livet r jakten p kunskap, som alla som levt hyggligt lnge frmodligen upptck s r livet i sig sjlv en vg till kunskap.