Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 09:19
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är en kombinationsfaktor och det finns forskare som har bra analyser av läget: https://www.youtube.com/watch?v=7fL_xEBYTDs

Kort sagt är dagens samhälle inte kompatibelt för ett normalt barnafödande och det är inte PK att säga det.

Det är ju tufft för kvinnor som missar stora delar av löneutvecklingen under barnets första år och kanske även under graviditeten. Sen ska de jobba ikapp igen och hinner knappt träffa sitt barn. Klart de inte vill genomgå det för många gånger. Förr jobbade ju kvinnan hemma på gården och kunde dels anpassa arbetet mer efter mående men även vara med sitt barn under arbetsdagen. Man var även en storfamilj. Idag är många helt ensamma med barnen och det måste vara vidrigt och mycket krävande.

Kärnfamiljen måste stärkas och det måste bli okej eller till och med eftersträvansvärt att vara hemma med sina barn, att inte göra karriär och att hålla ihop äktenskapet och familjen. En värderingsfråga helt enkelt.
Citera
Igår, 09:20
Medlem
Flera faktorer, men oftast är far o mor föräldrar inte boendes i närheten så att ta hjälp från dessa är svårt.
Att ha en barnflicka är inte så accepterat i dagens Sverige, feminismen ni vet.
Citera
Igår, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trebet
Kan bara utgå från mig själv här. Många krossade drömmar, ett ständigt ifrågasättande av mig själv, vad som är rätt eller fel i mitt egna liv. Storföretag kontra den lilla människan som förstår sig själv och företagens förhållningssätt till den lilla människan.

Det har funnits stunder i mitt liv där jag inte ens vågat yppa ett enda ord, varken online i text eller vid ett direkt möte. Jag är otrolig förstående, intelligent och medveten vilket försätter mig i en situation där det känns som att jag av kärlek behöver agera utifrån andras räkning och stundtals tänka åt dem - för deras eget bästa. I och med att jag inser livets dualistiska svårigheter kontra det absoluta, ur vilket varenda dröm kan krossas bara genom ordet själv.

Bara det att vi skriver till varandra nu "erkänner" dualism utifrån mig själv och förnekar icke-dualism. Är jag en ledare kan jag inte följa, är jag en följare kan jag inte leda.

Med det sagt tror jag att varenda ledare och varenda följare kan se detta och göra sina egna avvägningar, är det då manipulation eller någonting så nära sanningen man kan komma utifrån sig själv?

Varför jag inte har barn? Har inte råd, tvivlar på mycket inklusive på mig själv. Har sedan minst tjugo år bakåt i tiden känts som att jag lever och har levt för andras räkning. Men det kanske är själva poängen. Utesluter inte ens det. Är trött, oviss och ibland kvittar upplevelse så länge det inte skadar mig eller andra något mer, långsiktigt eller kortsiktigt kvittar. Sen kan man ju alltid sätta saker och ting i kontext, generalisera och jämföra.

Bryr mig inte, stänger av, försöker gilla läget. Känns som varken eller är gott nog, möjligtvis nuet då. Men hur länge varar det? Om det varar länge nog, när blir jag dömd igen? Kommer det ske, eller är jag fri? När får jag skapa?

När du skriver att du tvivlar på dig själv, handlar det då om din förmåga att hantera livets utmaningar och tanken på att bli förälder mitt i det här upplevs som ett överkrav?

Samtidigt nämner du materiella faktorer: brist på pengar.

Skönt att du skriver om vad du tycker och är mer säker på dig själv nu än tidigare!
Citera
Igår, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
En uppsjö olika faktorer.

* Biologiska faktorer: vi börjar sent idag, i regel 30+, och då har man helt enkelt inte samma energi till att ta hand om småbarn, få sömnen störd på nätterna etc, och de flesta idag orkar inte skaffa sina barn tätt, så de börjar närma sig 40 när frågan om ett andra eller tredje barn kommer upp.

* Sociala faktorer: vi har mycket högre krav på oss idag, det räcker inte att ha ett kneg och bilda familj, men ses som en förlorare om man inte samtidigt har en aktiv fritid med egna intressen och råd att göra resor etc.

* Samhälleliga faktorer: förr var det en självklarhet att i åldrarna 18-40 gick en kvinnas liv ut på att föda och ta hand om barn. I dagens samhällsekonomi så mer eller mindre måste båda föräldrar jobba heltid för att ha en dräglig ekonomi. Om båda är medelinkomsttagare och de inte har alltför höga levnadskostnader så kanske ena föräldern kan gå ned i tid, men det är långt ifrån alla som har råd. Här kommer både tids- och energifrågan upp igen. Man ska numera både jobba heltid OCH sköta ett hushåll OCH ha ork att vara närvarande med barnen. Mycket av våra föreställningar/krav om hur familjelivet och hushållet ska se ut kommer från en tid där kvinnan jobbade relativt lite utanför hemmet, men verkligheten är en annan idag så kraven känns ofta helt överväldigande för unga föräldrar. Ett, kanske två barn är vad man orkar och ända hyggligt fixar de där andra kraven, så då får det räcka så.

Det verkar ju vara ett delsvar: senare start för barnafödande. Man har inte samma ork vid 35 som vid 25, så är det bara.

Sociala medier och möjligheten till att jämföra sig till andra är i alla fall för mig hemskt. Jag går runt och tror att jag duger när jag gör saker jag gillar och mår bra av, sen ser jag hur överpresterarande "andra" gör eller vill ge sken av att göra och då kommer mitt självtvivel.
Det funkar inte för mig. Tror verkligen du är något på spåren där att vi är ängsligare nu än tidigare..

I Sverige har vi färre hemmafruar än i andra länder, något som verkar bidra till ökad BNP, men hade arbetarfamiljer råd på ex 60-talet att låta frugan gå hemma istället för att jobba? Jag tror den gruppen behövde två inkomster för att gå runt, men där är min källa magkänsla så jag kan verkligen ha fel.

Medelklassen verkar ju haft råd med att ha haft hemmafru, men den tiden har kommit och gått.

Är det förväntningarna på hur det ska kännas som gör att vi skaffar färre barn och/eller är det tuffare tider nu än tidigare?
Citera
Igår, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Jag tror inte att det är offerviljan det är fel på. Det är tvärtom så att många inte verkar tycka att de skulle bli tillräckligt bra föräldrar. Eller som det verkar uppfattas: tillräckligt bra för att vara barnets bästa kompis.

När jag var barn, på 70-talet, rökte man inne och det förekom att barn inte fick gå in i.tex pappas arbetsrum, finrummet eller andra utrymmen.
Det var inte jättestigmatiserat att slå barn och barn fick vänta tills vuxna hade tid. Riktigt små pojkar tillhölls att aldrig aldrig gråta. När mina äldre syskon var små, skrev läkare ännu ut Lergigan så att barnen skulle sova djupt. Då kunde far och mor gå på dansrestaurang. 15-åringar kunde stängas ute från hemmet och förväntas hitta arbete och egen lägenhet och uppträda som alla andra vuxna. Osv osv.

Inget av ovanstående var saker som fick andra att ifrågasätta ens metoder för uppfostran.

Verkligen, förr var det mer auktoritärt!
Barn behövde lära sig att veta sin plats och vänta på sin tur. Det var andra tider.

Men har den förskjutningen till mer närvarande föräldraskap gjort att det föds färre barn? Är det fler som inte känner att de skulle bli bra föräldrar och därför avstår tror du?
Citera
Igår, 10:18
Medlem
Jag tror det skulle vara bättre vi skaffade fler flickor. Det mesta talar för det.

- Flickor /kvinnor mindre kriminella.

- Flickor/kvinnor klarar skolan bättre.

- Flickor /kvinnor föder barn och de är inte beroende av män för det.

- Flickor/kvinnor äter mindre.

Kvinnor vill inte skaffa barn om de upplever omgivningen hotfull och det är männen som gör omgivningen hotfull. Det är därför hårdare och längre straff skulle öka kvinnors villighet att ha barn eftersom hotbilden minskar.
Citera
Igår, 10:19
Medlem
Ja för att slippa socanmälningar för att man inte låter unghelvetet ruttna bort framför en iPad.

Man kanske vill bespara släkten från våld och död utifall den hamnar i dåligt sällskap. Där skjutningar och sprängningar sker endast för att man delar samma efternamn.

Läran i skolan skulle krockat helt med den hemma. Hemma förespråkar vi inte regnbågs fjanteri och ormtunge språk. Här får man lära sig att vara vaksam mot invandraren, avstå bilaffärer framförallt. Du ser inte skillnad på den skötsamma och ett rövarband zigenare. Så lika bra att avstå helt.
Citera
Igår, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiaskomplexet
Jag undrar om det här med föräldraförmåga och barnkullar.

Det föds färre barn idag än för 20 år sedan och trenden håller i sig i den industrialiserade världen, så det är inte bara ett europeiskt / skandinaviskt / svenskt fenomen.
Det finns säkert massa faktorer bakom den här trenden, men min egen gissning är att föräldrar inte vill skaffa fler barn än de har kapacitet att ta hand om.

Idag skaffar vuxna barn senare och har förmodligen vant sig vid ett liv som DINKs (double-income no kids) och har därmed fått smak för det goda livet - ett liv som kräver både tid, ork och pengar. Skaffar du barn och vill vara en närvarande förälder så kommer du få brist på just: tid, ork och pengar. Att vara en frånvarande farsa är nog soft i stunden och gör nog att man kan leva vidare som ungkarl även om barnens mamma sliter ut sig, men de pappor jag pratar med har inte som mål att vara en frånvarandra förälder.

Självklart finns det idioter, men medelsvensson tänker efter INNAN de skaffar fler barn än de upplever att de fixar. Från artikeln i DN jag läste idag skaffar utlandsfödda mammor 0,2 fler barn än svenska mammor så trenden kring minskande barnakullar drabbar alla som vistas i Sverige: födda och uppvuxna här, hitflyttade eller invandrade.

Vad tror ni om det här?
Har den senarelagda familjebildningen sabbat offerviljan hos föräldrar? I samma artikel i DN stod det att den senare familjebildningen gör att inte lika många familjer HINNER skaffa tre eller fyra barn som de gjorde förr i tiden.

Går jag till mig själv så kan jag utan att skryta säga att jag är en över genomsnittet bra farsa, det är mycket jag är bra på och barnen är trygga, nöjda, trotsiga skitungar som utvecklas som de ska.

Tyvärr så har vi inget vidare utvidgat nätverk, så det finns ingen som kan hjälpa oss få ihop date-nights, avlasta oss när det är något särskilt som har hänt etc, utan vi har bara varandra.
OCH för oss är två barn max! Ett tredje barn skulle innebära ännu större inskränkningar på våra återstående skrala resurser av tid, ork eller pengar.

Hur tror ni föräldrar gör som bara YOLO - skaffar fler barn än de klarar av?
Gör de en riskanalys men saknar självkännedom så de bränner rakt in i hybris-kaklet eller håller de på med avbrutet samlag och så blir det hoppsan? Är det verkligen bara materialla omständigheter (konjunkturen, tillgången till bostäder, tillgången till bra skola, familjernas tillgångar och belåningsgrad) som påverkar storleken på barnkullarna eller har vi blivit mer benägna att undvika risker?
Det kanske alltlid har varit klurigt att få ihop vardagspusslet nu som då, men hur ska vi förstå att vi i hela västvärlden skaffar färre barn och att barnen skaffas senare i mammans fertila liv?

(Länken till DN artikeln:
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fr...ds-sa-fa-barn/)
Vi lever så onaturligt; naturligt urval har kraschat. Max fertilitet för en kvinna vid 17 års ålder och motsvarande för en man är 18. Jag tror det beror på livet under stat/överstat; människan är statens egendom och det leder till bl a kraschad feritlitet bland många andra konsekvenser. Det är slavskapet under stat/överstat som är den största och viktigaste påverkan på människans liv i vår tid. Missgynnar bl a fertilitet, som sagt. När befolkningen minskar i antal borde det även undergräva statens makt över oss, vilket iofs är bra. De människor som blir kvar kan få en bättre utveckling där slavskapet under staten minskar betydligt ev.
Citera
Igår, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Jag tror att en stor bidragande faktor är skillnaden på föräldraskapet då och nu. Min gammelmormor hade 11 syskon. De växte upp på en bondgård, var behjälpliga i vardagsgöromål och de äldre syskonen hjälpte till att ta hand om de yngre. Det var helt normalt, det var liksom så sanhället fungerade. Idag pratar man om parentification, och att det skulle vara skadligt för äldre syskon att hjälpa till att ta hand om yngre, och att barn inte ska behöva ta ansvar. Man är liksom inte en familj på samma sätt som förr, utan det är vuxna och så är det barn. Och så allt som nästan krävs sen? Listan kan göras skitlång. Man ska vara pedagogisk, helst hela tiden, och man får inte bli arg. Det är lekland och sen en massa aktiviteter dit barnen ska skjutsas ochhämtas från. Folk blir galna om en sjuåring lämnas utan uppsikt i en halvtimme, för 70 år sen var de hemma själva i timmar efter skolan om bägge föräldrarna jobbade. Apropå jobb och ekonomi var det förr också vanligare att familjen kunde leva på en, eller en och en halv, lön.

Storfamiljen och flergenerationsboende har kommit och gått! Det var andra tider förr. Har man 11 syskon blir det väl till slut att de hjälps åt?

Jag har gamla föräldrar och pappas storasyster dog i barnsjukdom på 30-talet, det var liksom bara sånt som hände. Det kanske behövdes födas fler barn när färre överlevde till vuxen ålder och då ändrades förväntningarna på föräldraskap utifrån de omständigheterna?

Idag överlever fler barn så får ni två barn är chansen väldigt stor att du kommer få se dem växa upp.

Tror du de ökade kraven på förändrar att inte vara lika arga eller att vara mer pedagogiska gör att fler avstår från att bli föräldrar? Att typ den förväntade stressen gör att man inte pallar?

Jag tycker det varit utvecklande på ett sätt jag inte kunnat föreställa mig att bli förälder, något jag är tacksam över osv osv, men jag vill ändå inte få ett tredje barn. Nu räcker det med utveckling genom kris. 🤪
Citera
Igår, 11:12
Medlem
Kvinnan ställer krav idag, allt skall delas lika.. tid med barn tid med hemmet mm. Helt rätt ju.
Citera
Igår, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Flera faktorer, men oftast är far o mor föräldrar inte boendes i närheten så att ta hjälp från dessa är svårt.
Att ha en barnflicka är inte så accepterat i dagens Sverige, feminismen ni vet.

Att ha eller att inte ha avlastning/stöd gör skillnad för många trötta småbarnsföräldrar och den är det sämre med.

De höginkomsttagare jag hör om i min utvidgade vänskapskrets har både nattnanny när deras bebisar är 0-6 månader, städhjälp och trädgårdsmästare.

Det finns ingen jantelag på [rik adress].

På tal om avlastning letar vi efter en ungdom i grannskapet som kan chilla när våra barn är på väg att somna eller sover då vi kan gå ut och äta mat och ta ett glas.
Kanske kan det vara något som gör att det känns lättare, samtidigt ska det vara en lämplig person...
Citera
Igår, 11:29
Medlem
Fler förbud - barnen får mindre frihet
Sämre ekonomi över tid - färre har råd att köpebo där de är uppväxta
Längre utbildningstid för barnen - högre kostnader för föräldrarna o sämre livsinkomst
Senare pensionsålder
Man behöver mer bestick tallrikar o koppar
Det blir mer disk
Man måste tvätta oftare o det går åt mer tvättmedel
Bil man måste köpa bilbarnstol
Matkostnaderna blir högre då det är fler som skall äta
Ökad kö till toa/badrum
Mer smuts i hemmet
Barnen skall ha leksaker som tar kubikmeter plats
Barnen stjäl tid för föräldrar
Ökad risk för separation - om inte så i vart fall ökad risk att bli singelförälder
Föräldramöten - skolengagemang
Man blir mer fastlåst med partner som har fel eller som man vill dumpa
Barn blir sjuka o smittar föräldrar
Man kan inte arbeta alla arbetstider pga dagistider
Barn kräver märkeskläder
Barn kräver dyra saker som de ser Kim Karda o hollywoodfruar ha
Man måste köpa barnvagn - dyra som fan
Man kan inte knulla när man vill längre

Vad har jag missat/vad fattas??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera