Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 15:39
Medlem
Det känns som att det var mer okomplicerat att ha barn förr. Barn klarade sig själva tidigare och man kanske inte curlade så mycket. Kvinnor var hemma mer och man var som förälder inte tvungen at vara så delaktig hela tiden i skola och idrott. Man kanske reste mindre så man hade mer tid för barnafödande osv. Nu är det en hets utan dess like på alla plan. Alla plan.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
Forskarna kan inte riktigt förklara varför, visst har barnafödandet gått ner iom preventivmedel, urbanisering, kvinnors utbildning, men har ju minskat ytterligare senaste decenniet? Sociala medier och män/kvinnor träffas inte, vadfan många har ju inte ens sex? De får all stimuli genom mobilen, och huxflux är det försent för barn.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Flera faktorer, men oftast är far o mor föräldrar inte boendes i närheten så att ta hjälp från dessa är svårt.
Att ha en barnflicka är inte så accepterat i dagens Sverige, feminismen ni vet.

Fast det är ju ingen ursäkt för att inte skaffa barn. Vi är båda inflyttade ifrån andra delar av landet och har 3 barn, och då hade hon tidigare jobb med mycket helgtjänster och kvällar, och och jag var då och då bort 1-2 veckor i mitt jobb (ibland månadsvis).

Allt är lösbart, inte måste man ha en massa släktingar till hjälp för att ta hand om sina egna barn
Citera
Igår, 17:01
Medlem
HanDares avatar
Frågade farfar det här. Han har pumpat ur sig en hel del säd i olika tanter men som han förklara så var allt klart och staten tog hand om det mesta så man hade inte så mycket ansvar på lille mannens axlar. Fanns pengar, fanns rum, fanns mat och det fanns stöd. Sen ska jag nog säga han är inte den bästa gubben men han är rätt rolig att lyssna på efter några öl.
Citera
Igår, 17:11
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiaskomplexet
Men har den förskjutningen till mer närvarande föräldraskap gjort att det föds färre barn? Är det fler som inte känner att de skulle bli bra föräldrar och därför avstår tror du?

Ja tror väl inte att det är några stora skaror som rakt av avstår för att de känner sig principiellt otillräckliga som människor. Däremot tror jag att det inverkar på uppskjutandet. Man tänker att man behöver reda ut sig själv och vara mogen osv. och att man kommer att bli det längre fram.
Men då kommer en del av uppskjutargruppen såklart aldrig skaffa barn pga ålder eller att relationen tar slut lagom till man uppfattar sig själv som mogen.
Citera
Igår, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Att barnkullarna inte är lika stora längre beror nog på flera faktorer, exempelvis att man skaffar barn senare i livet och gör annat först, det handlar även om ekonomi, också om att man fått upp ögonen för att man ska kunna vara kapabel att ta hand om varje barn man får och om att preventivmedlen utvecklats.

Det du skriver låter vettigt, men är det inte en viktig fråga att hitta svar på hur vi ska upprätta vår nuvarande befolkningsnivå?

Vad ska man skruva på för rattar för att vända trenden?
Eller ska vi bara sitta och titta på när trenden fortsätter i generationer?

Vi har en generös föräldrapenning i jämförelse med andra länder, men har inte fler barn / familj. Jag vet inte om vi delar eller inte delar mer jämnt på känslomässigt arbete / mental load / obetalt hushållsarbete än andra länder men vad vi än gör så ser vi ingen vidare skillnad på barnafödandet i jämförelse med andra länder: kvinnor skaffar färre barn och börjar senare.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Det känns som att det var mer okomplicerat att ha barn förr. Barn klarade sig själva tidigare och man kanske inte curlade så mycket. Kvinnor var hemma mer och man var som förälder inte tvungen at vara så delaktig hela tiden i skola och idrott. Man kanske reste mindre så man hade mer tid för barnafödande osv. Nu är det en hets utan dess like på alla plan. Alla plan.

Ja, det här tror jag också på. Mer yolo förr i tiden i kombination med väldigt många goda år under efterkrigstiden fram till oljekrisen. Många välavlönade okvalificerade industrijobb och låga priser på att köpa egen bostad.

I mitt huvud är det logiskt att man vill vara etablerad på arbetsmarknaden, ha ordnat boende och en stabil relation för att tänka på barn.
Med högre krav på den enskilde för att etablera sig på arbetsmarknaden, högre tröskel för att köpa sin egen bostad (och färre hyresrätter) så senareläggs barnafödandet. Här är det källa magkänslan, så det kanske inte alls är så här.
Citera
Igår, 17:28
Medlem
1. Hedonistisk livsstil.
2. Kärlek till pengar.
3. Narcisistiska
4. Sjunkande fertilitet hos män blandat med att kvinnor skaffar första barnet senare.
5. Miljögifter i de flesta män orsakar att dom blir apatiska och får fel på hormonerna.
6. Kvinnors övermänskliga krav på män nuförtiden hjälper ju inte heller.
7. Kvinnors stigande lön har gjort att dom söker partnerskap med någon som har lika eller mer än dom i lön. (väldigt jämställt eller hur?) dvs fler män än innan blir bortsorterade ur processen dvs mindre urval. Plus att dom männen som tjänar mer än dom inte vill stagda sig utan vill fortsätta sätta på brudar och resa jorden runt. Vilket leder till att kvinnorna blir utan relationer och bara knullar runt.
8. Kvinnor har som grupp har fan gått ner sig.
De flesta går typ på antidepp och p piller och blir väl knappt kåta (naturliga känslan att vilja få barn är undantryckt). Känner seriöst knappt en enda kvinna som inte äter antidepp men känner betydligt fler män som inte gör det.
Visst de kan vara tillfällighet men eftersom både statistiken säger att de ökar samt att mina erfarenhet är detsamma så drar jag den slutsatsen att det faktiskt är så.
9. Kvinnor avslutar relationer i högre grad än förut så mindre relationer mindre barn.
Bara ett axplock.
Citera
Igår, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiaskomplexet
Jag undrar om det här med föräldraförmåga och barnkullar.

Det föds färre barn idag än för 20 år sedan och trenden håller i sig i den industrialiserade världen, så det är inte bara ett europeiskt / skandinaviskt / svenskt fenomen.
Det finns säkert massa faktorer bakom den här trenden, men min egen gissning är att föräldrar inte vill skaffa fler barn än de har kapacitet att ta hand om.

Idag skaffar vuxna barn senare och har förmodligen vant sig vid ett liv som DINKs (double-income no kids) och har därmed fått smak för det goda livet - ett liv som kräver både tid, ork och pengar. Skaffar du barn och vill vara en närvarande förälder så kommer du få brist på just: tid, ork och pengar. Att vara en frånvarande farsa är nog soft i stunden och gör nog att man kan leva vidare som ungkarl även om barnens mamma sliter ut sig, men de pappor jag pratar med har inte som mål att vara en frånvarandra förälder.

Självklart finns det idioter, men medelsvensson tänker efter INNAN de skaffar fler barn än de upplever att de fixar. Från artikeln i DN jag läste idag skaffar utlandsfödda mammor 0,2 fler barn än svenska mammor så trenden kring minskande barnakullar drabbar alla som vistas i Sverige: födda och uppvuxna här, hitflyttade eller invandrade.

Vad tror ni om det här?
Har den senarelagda familjebildningen sabbat offerviljan hos föräldrar? I samma artikel i DN stod det att den senare familjebildningen gör att inte lika många familjer HINNER skaffa tre eller fyra barn som de gjorde förr i tiden.

Går jag till mig själv så kan jag utan att skryta säga att jag är en över genomsnittet bra farsa, det är mycket jag är bra på och barnen är trygga, nöjda, trotsiga skitungar som utvecklas som de ska.

Tyvärr så har vi inget vidare utvidgat nätverk, så det finns ingen som kan hjälpa oss få ihop date-nights, avlasta oss när det är något särskilt som har hänt etc, utan vi har bara varandra.
OCH för oss är två barn max! Ett tredje barn skulle innebära ännu större inskränkningar på våra återstående skrala resurser av tid, ork eller pengar.

Hur tror ni föräldrar gör som bara YOLO - skaffar fler barn än de klarar av?
Gör de en riskanalys men saknar självkännedom så de bränner rakt in i hybris-kaklet eller håller de på med avbrutet samlag och så blir det hoppsan? Är det verkligen bara materialla omständigheter (konjunkturen, tillgången till bostäder, tillgången till bra skola, familjernas tillgångar och belåningsgrad) som påverkar storleken på barnkullarna eller har vi blivit mer benägna att undvika risker?
Det kanske alltlid har varit klurigt att få ihop vardagspusslet nu som då, men hur ska vi förstå att vi i hela västvärlden skaffar färre barn och att barnen skaffas senare i mammans fertila liv?

(Länken till DN artikeln:
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fr...ds-sa-fa-barn/)
Vem vill ha barn i ett land som Sverige?
Vem vill bli gammal i ett land som Sverige?
Citera
Igår, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Att barnkullarna inte är lika stora längre beror nog på flera faktorer, exempelvis att man skaffar barn senare i livet och gör annat först, det handlar även om ekonomi, också om att man fått upp ögonen för att man ska kunna vara kapabel att ta hand om varje barn man får och om att preventivmedlen utvecklats.

Risken för skilsmässor o vad därtill hör inte att förglömma

MEN SC430 HAR SOM VANLIGT LÖSNINGEN

ALLA FÅR 2 ROK HELT GRATIS I VETTIGT LÄGE NÄR DE FLYTTAR HEMIFRÅN -
NÄR DE FÅR BARN/BILDAR FAMILJ FÅR DE 4 ROK HELT GRATIS VARJE MÅNAD*
O NÄR DE SKILJER SIG ÄR DE GARANTERADE 2 ROK HELT GRATIS FÖR DEN
SOM TVINGAS FLYTTA UT

*4 ROK GRATIS GÄLLER BARA NÄR DE FRÅN DE FÅR BARN

det kommer att öka barnafödandet - se bara på MENA som får typ 10 rok helt gratis
Citera
Igår, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Vem vill ha barn i ett land som Sverige?
Vem vill bli gammal i ett land som Sverige?

Så missnöje med sakernas tillstånd och låg framtidstro påverkar barnafödandet?

Jag vill ha barn i Sverige och bli gammal här, men om jag inte är speciellt optimistisk om en ljus framtid eller är särskilt nöjd med hur vi bl.a. missköter skolan och vaskar generation efter generation i en skola som spottar ut barn med glädjebetyg eller underkänt.

Det beska pillret att svälja för oss är att om vi fortsätter skära ner i välfärden kommer de som inte har råd med privata lösningar få stå ut med försämrad tillgång och kvalitet på skola, vård och omsorg.

Så en inramning är att det är dåligt och kommer bli sämre. Jag är osäker på om det är så illa att det påverkar folks beslut att skaffa eller skaffa barn, men det kanske bara är min oförmåga att ta andras perspektiv?
Citera
Igår, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
1. Hedonistisk livsstil.
2. Kärlek till pengar.
3. Narcisistiska
4. Sjunkande fertilitet hos män blandat med att kvinnor skaffar första barnet senare.
5. Miljögifter i de flesta män orsakar att dom blir apatiska och får fel på hormonerna.
6. Kvinnors övermänskliga krav på män nuförtiden hjälper ju inte heller.
7. Kvinnors stigande lön har gjort att dom söker partnerskap med någon som har lika eller mer än dom i lön. (väldigt jämställt eller hur?) dvs fler män än innan blir bortsorterade ur processen dvs mindre urval. Plus att dom männen som tjänar mer än dom inte vill stagda sig utan vill fortsätta sätta på brudar och resa jorden runt. Vilket leder till att kvinnorna blir utan relationer och bara knullar runt.
8. Kvinnor har som grupp har fan gått ner sig.
De flesta går typ på antidepp och p piller och blir väl knappt kåta (naturliga känslan att vilja få barn är undantryckt). Känner seriöst knappt en enda kvinna som inte äter antidepp men känner betydligt fler män som inte gör det.
Visst de kan vara tillfällighet men eftersom både statistiken säger att de ökar samt att mina erfarenhet är detsamma så drar jag den slutsatsen att det faktiskt är så.
9. Kvinnor avslutar relationer i högre grad än förut så mindre relationer mindre barn.
Bara ett axplock.

Så DINK-life, fler incelmän och frivilligt ensamma kvinnor, PFAS och SSRI?

De män jag känner attraheras av väldigt många kvinnor, de faktiskt inte så petiga. Är män petigare nu än förr, jag är osäker på det!

Det verkar ju som om mäns fertilitet sjunkit massor oh att det tar längre tid för par att skaffa barn, bl.a beroende på miljögifter som vi får i oss och som simmar runt i sädesvätskan.
Det här kanske är en sån dold faktor som är svår att få kornet på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in