Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-11, 22:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hur många bilar tror du Lisbeth stannade och bad dem kalla efter ambulans?
Var det minst 20 som Engström påstår i Svd?

Hur kom han fram till den siffran tror du?
Det var inte en hel del, massor eller flera. Det var MINST 20.

Intressant.

https://gunnarwall.wordpress.com/wp-...nor-inlaga.jpg

Tackar som frågar..
Inte alls 20st bilar såklart.
Vittnet SE överdriver för en journalist, vilket inte på något sätt är unikt.
Poängen är så klart att SE uppger att Lisbeth är ute i gatan och i sin förtvivlan försöker stoppa bilar och/att kalla på ambulans. (vilket är det som också stöds av andra vittnen. Hans J. bl.a.)
Att sedan de med en stark SE-teori, snöar in sig på antalet bilar som SE angivit, blir rätt löjeväckande för att vara skarp i kritiken. (Och det är inte dig jag tänker på här, primärt)
Det är ett icke-argument, att snöa in sig på antalet bilar han räknat till och inte bemöta de uppgifter i detta som betyder något, oavsett vad man ens tycker i skuldfrågan.
Citera
2024-12-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tackar som frågar..
Inte alls 20st bilar såklart.
Vittnet SE överdriver för en journalist, vilket inte på något sätt är unikt.
Poängen är så klart att SE uppger att Lisbeth är ute i gatan och i sin förtvivlan försöker stoppa bilar och/att kalla på ambulans.
Att sedan de med en stark SE-teori, snöar in sig på antalet bilar som SE angivit, blir rätt löjeväckande för att vara skarp i kritiken. (Och det är inte dig jag tänker på här, primärt)
Det är ett icke-argument, att snöa in sig på antalet bilar han räknat till och inte bemöta de uppgifter i detta som betyder något, oavsett vad man ens tycker i skuldfrågan.

Nej, men det visar ju att han måste ha varit borderline sinnessjuk vid den tiden.

Kapabel till vad som hellst säg.
Citera
2024-12-11, 23:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att basunera ut att det var JA säger nog mer om förståndsgåvorna hos den som basunerar.

Tydligen får man bara leta bland de identifierade individerna inne i bilen. Tanken på att rösten skulle kunna komma utifrån och vara oidentifierad blir lite läskig, så det är skönast att göra det enkelt för sig och ta någon man känner till. Tänket känns igen.

Citat:
För övrigt borde väl SE lärt sig svenska av sina föräldrar i Indien? Vet vi var de kom ifrån?

Att SE flyttade fritidshuset på Mörkö "norrifrån" kan kanske ge associationer till Norrland. Kanske rent av Skelleftehamn?

Edit: Jag tänker att husstommen var en byggnad som fanns i Engströms släkt på något sätt? Det var väl inte vanligt att begagnade husstommar från Norrland annonserades i Stockholmstidningarna 1986?

Vågar nog inte spekulera i en hetare Norrlandskoppling än att SE drack Norrlands Guld.
Citera
2024-12-11, 23:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, men det visar ju att han måste ha varit borderline sinnessjuk vid den tiden.

Kapabel till vad som hellst säg.

Jag kan väl påpeka att jag själv drog slutsatsen att SE överdrev, men det kan ju även ha varit hans uppfattning och sanning.

Att du ställer den där diagnosen på SE, talar nog mer för vilka slutsatser du redan dragit i skuldfrågan.

Om du inte själv eller varit med om folk(kanske du själv?) som överdriver "antal" eller "vikt" eller annat i olika sammanhang, så förstår jag din kommentar...
Men borderline och sinnessjuk är rätt usla påståenden... icke-argument som jag skrev.
Citera
2024-12-11, 23:13
Medlem
Citat:
Jag kan väl påpeka att jag själv drog slutsatsen att SE överdrev, men det kan ju även ha varit hans uppfattning och sanning.

Att du ställer den där diagnosen på SE, talar nog mer för vilka slutsatser du redan dragit i skuldfrågan.

Om du inte själv eller varit med om folk(kanske du själv?) som överdriver "antal" eller "vikt" eller annat i olika sammanhang, så förstår jag din kommentar...
Men borderline och sinnessjuk är rätt usla påståenden... icke-argument som jag skrev.

Tror inte SE got his shit together tills efter semestern i Idre. Innan dess var han fan helt ute av kontroll.
Ljög okontrollerat.

Kolla bara på den bilden av honom i Svd, ser ut som en helt annan människa.

Men efter semestern får han mer kontroll.
Citera
2024-12-11, 23:16
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag har nu använt ett ljudredigeringsprogram och extraherat ett röstprov från den bästa möjliga versionen av Stigs förhör och inlett en AI-röstjämförelse med ”han vart skjuten” på LAC-bandet.

Emellertid tillåts bara en mindre mängd dataanalys per dag om man inte har ett Pro-konto som kostar pengar. Så jag måste vänta tills 24-timmarscykeln återställs. Men cirka kl. 09:00 imorgon kommer jag att kunna återuppta analysen.

Givetvis kommer jag att redovisa hela förloppet i efterhand så att vem som helst ska kunna återskapa det. Ingen ska behöva lita på vad någon forummedlem säger.

Så jag säger bara: Huk i bänkera för nu laddar AI:n ôm!

Intressant och efterlängtat. Är det dessa du ska jämföra mot?

https://youtu.be/z68O8NEMgnk?si=BvFeo9V-icLErf4Q

Tid 21.29 och 47.07
Citera
2024-12-11, 23:25
Medlem
Citat:

Haha ja, men det är isåfall påståenden jag gjort i ditt huvud. Det var inte det jag skrev.

Jag skrev att han var «borderline sinnesjuk». Då är man nästan galen, on the edge of madness.
On the edge, på kanten, hårt pressad etc etc

Jag vet inte hur många synonymer du behöver? Fråga gärna efter fler.
Citera
2024-12-11, 23:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är klart att SE kan tänkas ta ut svängarna i sin vokabulär mycket mer i en så kaotisk situation jämfört med hans formella och behärskade stil i rättegångarna. Så där tycker jag du hade helt rätt i så fall.

Däremot har jag lite svårare att få ihop det självsäkra utropet ”han vart skjuten” med JA:s försynta stil. Låter mer som något SE skulle vara kapabel till.

Citat:
Det var erfarna mordutredare med full insyn i utredningen som skrev om någon "tänkbar" och hur denne tipsade SE.

Man blir lite nyfiken på vem som avses.

Spännande med lite nya infallsvinklar på SE då mycket verkar idisslas i tråden utan att komma en millimeter närmare att bevisa att SE sköt OP.

Att hitta på stolliga "speglingsteorier" eller halsstarrigt påstå att bara GM-SE kunde vända sig om får väl anses som föga produktivt för att peka ut SE som mördare och snudd på lite korkat?

Det här har diskuterats flitigt från och till, men flera användare har konstaterat att det är JA.

Rust-Lee hade jämförande klipp.

Det är stockholmska snarare än småländska.

Men konstigt att ni inte hör JÅS med sin dialekt. Har ni inga hörlurar?

Hur ska Matte kunna lura er till att "höra Jesus" i ljudbilden utan det?
Citera
2024-12-11, 23:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Inlägg kring bilarnas position och vittnens placering i dessa, så har jag gjort denna sammanställning utifrån alls uppgifter.
Bäsen satt mycket riktigt där fram bredvid Hasse J. Grabbarna där bak. (Men det framgår inte vart i baksätet resp. satt)
https://i.imgur.com/dYS4kWU.png

Gällande E5751 så är det frågan om det är den i GrK nämnde Thomas B.?

Topp, Mopp!

Kan du rita i hur HJ svängde för att hamna i den position som han hamnade i efter 10-15 sekunder?

Är det ens möjligt? Den vita taxin stod redan där, enligt JA, när LL började svänga ...

Stod Åke & Co verkligen så långt bak? Konstigt att JÅS inte såg mer, där från första parkett.

Ingen la märke till limousinen? Ställer mig frågande till att limousinföraren var där inledningsvis.
Citera
2024-12-11, 23:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Tid 21.29 och 47.07

Vad nu! "Blivit skjuten" ... Vi får nog låta AI klippa in "vart" om det ska vara riktigt.

Nej, jag har svårt att tro att någon annan än JA var så pass nära luren, just då.

Det är ju han som säger: "Därför att, vi hörde bara ett skott."
Citera
2024-12-12, 00:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Tid 21.29 och 47.07

Bra grävt där! Får jämföra med dem också.

En annan snedtänkare förstår inte skillnaden mellan blivit och blev. ”Vart” är en gammal form av blev, inte blivit.

Hans kära Jan Andersson har förresten också sagt ”blivit skjuten” i förhör:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-B
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-12 kl. 00:17.
Citera
2024-12-12, 07:08
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Att blanda in efterspelsvittnet SE som GM verkar inte bara försvårat utredningen utan slutade enligt mig i ett episkt haveri.

Men där verkar det finnas de som tänker annorlunda. Fladdrig cluedologik kanske är en givande fritidssysselsättning för de lättroade, men för oss som gillar mer substans känns det som rök och speglar hur många speglingsteorier man än hittar på.

Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan SE och fallskärmsjägare, men visst är det spännande hur tankarna gick på Bergsgatan mot slutet? Kanske man kan hitta på något om att fallskärmsjägarna hoppade från en luftballong? TP skrev väl något om SE och luftballonger i sin bok?

Från Jallai är det känt att Pettersson var in och försökte pissa på Anders gräsmatta. I romanen "Landsförrädaren" från år 2011 återfinns Engström som gärningsman,.då med uppbackning i ett Stay-Behind drama kryddat med samtliga övriga hemliga tjänster. Plus lite snygga brudar med stora "pattor" inlämmade i handlingen.

Pettersson har sedan matat utredningen med uppslag kring den soppan. Släppt material efter 2020 och Petterssons publicerade e-post konversationer påvisar det tydligt.

Krister Petersson tog romanuppslagen på allvar och försökte koppla bland annat fallskärmsjägare till Engström. Sedan blev det allt in på.en ensamagerande Engström när nyckelromanen blev upplåst och visade sig vara just.en roman.

Tror till och med Thomas Pettersson fick idén om att uppsöka exfrun från Jallai. Även han har varit i kontakt med henne. Hedersamt nog publicerde Jallai inget om vad frun sagt, Jallai ville bara få en inblick i människan Engström vad det verkar. Så troligtvis kände Jallai till den vapensamlande grannen innan Pettersson.

Kvar av alltihop blev hur som helst en presskonferans vars innehåll rymdes på.några sidor i Proletären för 35 år sedan, en hyfsad sammanfattning av uppslaget "GM-SE"...
Senast redigerad av Thurizas-09 2024-12-12 kl. 07:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in