Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 17:05
Medlem
Jag ska börja hyra ut mitt hus.
Och tänkt att jag ska göra det vitt och skatta så som man bör.
Men när jag nu räknar så blir jag fan mållös. 30% är skatten. Varför ska man överdriva så mycket.
Jag förstår varför folk hyr ut svart och inte skattar.
Om jag hyr ut för 20k så har jag 14 kvar efter beskattning. De e så jävla överdrivet. Blir nästan sugen på att hyra ut svart. Även om jag inte kommer göra det.
Pengarna ska täcka amortering och ränta.
Det är redan svårt att hitta någon som kan betala 20k. På det tillkommer driftkostnader om 2-3k .
Samtidigt går folk bostadslösa.

Har inget riktigt syfte med inlägget, mer än att skriva av mig. Men det känns fan löjligt. Nästan så att man pressar folk till att bryta mot lagen.
Citera
Igår, 17:09
Medlem
majaparonpajs avatar
Ja Sveriges bostadsmarknad är helt rövkörd som mycket annat.

Du kan ju hyra ut delvis svart. Att hyresgästen endast betalar det som max får tas ut utan beskattning, är ett relativt lågt belopp men har det inte huvudet, går att googla på Och ta resterande svart. Så får du en "grå inkomst"
Citera
Igår, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majaparonpaj
Ja Sveriges bostadsmarknad är helt rövkörd som mycket annat.

Du kan ju hyra ut delvis svart. Att hyresgästen endast betalar det som max får tas ut utan beskattning, är ett relativt lågt belopp men har det inte huvudet, går att googla på Och ta resterande svart. Så får du en "grå inkomst"

Det är 40,000kr = ett skämt.
Det kanske blir något sånt. Men det är så synd, för någon som vill göra rätt för sig och tänker rätt blir nästan pressad att göra fel.
Aa hela bostadsmarknaden är helt efter.
Citera
Igår, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro8
Men när jag nu räknar så blir jag fan mållös. 30% är skatten. Varför ska man överdriva så mycket.
Om jag hyr ut för 20k så har jag 14 kvar efter beskattning. De e så jävla överdrivet. Blir nästan sugen på att hyra ut svart. Även om jag inte kommer göra det.
Det är redan svårt att hitta någon som kan betala 20k. På det tillkommer driftkostnader om 2-3k .

Har inget riktigt syfte med inlägget, mer än att skriva av mig. Men det känns fan löjligt. Nästan så att man pressar folk till att bryta mot lagen.

Intressant - förklarara hur man då kunnat bli miljardär på uthyrning av bostäder om det är så olönsamt - Lundberg norrköping Lindsten Linköping o Wonna de Jong som seglat upp på kort tid
Citera
Igår, 17:34
Medlem
NitzerAc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Intressant - förklarara hur man då kunnat bli miljardär på uthyrning av bostäder om det är så olönsamt - Lundberg norrköping Lindsten Linköping o Wonna de Jong som seglat upp på kort tid

Lindsten har ju ägt fastigheter i centrala Lkpg i 100 år.... så inte nya pengar där direkt, de Jong var sovietisk spion så hade säkert lite cash över att komma igång med. Men visst när det börjar rulla på med ett antal projekt, så krävs nog inte jättemycket för att vara framgångsrik i den branschen, särkilt med tanke på att mycket av sveriges rikedomar efter 90 talet kommer ur lägre och lägre räntor och mer och mer krediter som kan investeras i nya projekt, så de som var med har ju fått en otrolig utväxling givetvis.

För de småskaliga med ett hus eller en lägenhet för uthyrning är det ju inte riktigt samma sak, men bättre än inget alls.
Citera
Igår, 17:34
Medlem
Citat:

Får man inte göra avdrag för de kostnader man har om man sysslar med skattepliktiga saker? I så fall lär det ju bli mindre skatt...
Citera
Igår, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Får man inte göra avdrag för de kostnader man har om man sysslar med skattepliktiga saker? I så fall lär det ju bli mindre skatt...

Ingen aning. Men tanken är ju inte att man ska ha jättemycket kostnader.
Citera
Igår, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Jo visst. Äger man ett tiotusental fastigheter så absolut. Många bäckar små.
Här handlar det inte om att bli rik. Mer att inkomsten i alla fall ska kunna täcka ränta och amortering, sen ska du lyckas hitta någon som kan betala så mycket också.

Skulle man t ex inte ta så mycket skatt så hade jag kanske kunnat hyra ut för 16-17 tusen. Vilket hjälper både mig och den som hyr.
Citera
Igår, 17:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du skattar bara för hyresintäkter över 40 000 så två månader får du ju ut fullt.
Citera
Igår, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du skattar bara för hyresintäkter över 40 000 så två månader får du ju ut fullt.

Ja, men sedan skattar jag 60 tusen per år. Inte så himla roligt.. 30k hade varit mer rimligt, fler hade hyrt ut vitt = staten hade kanske fått in lika mycket i skatt. Slippa lägga lika mkt resurser på att jaga folk som hyr ut svart. Folk som hyr får möjlighet till bättre hyror etc etc.

Bara girigt att skatten ska vara så hög för detta, samtidigt som det är bostadsbrist och folk betalar löjliga hyror svart.
Citera
Igår, 19:13
Medlem
Citat:
Ja, men sedan skattar jag 60 tusen per år. Inte så himla roligt.. 30k hade varit mer rimligt, fler hade hyrt ut vitt = staten hade kanske fått in lika mycket i skatt. Slippa lägga lika mkt resurser på att jaga folk som hyr ut svart. Folk som hyr får möjlighet till bättre hyror etc etc.

Bara girigt att skatten ska vara så hög för detta, samtidigt som det är bostadsbrist och folk betalar löjliga hyror svart.

Du har ingen koll.

Du skattar bara för överskottet.

https://www.skatteverket.se/privat/f...800033479.html

Citat:
Exempel: Du hyr ut ditt småhus i sex månader
Du hyr ut ditt hus under sex månader för 10 000 kronor per månad. Du får göra ett schablonavdrag med 40 000 kronor. Du får även göra avdrag med 20 procent av hyresintäkten.

Räkna så här
Din intäkt från uthyrningen är 60 000 kronor.
10 000 kronor × 6 månader = 60 000 kronor
Ditt schablonavdrag är 40 000 kronor.
Ditt avdrag för hyresintäkten är 12 000 kronor.
60 000 kronor × 20 procent = 12 000 kronor
Dra bort avdragen från din hyresintäkt.
60 000 kronor – 40 000 kronor – 12 000 kronor = 8 000 kronor
Du ska ta upp ett överskott på 8 000 kronor som kapitalinkomst när du deklarerar. Skatten är 30 procent av överskottet, vilket blir 2 400 kronor för din uthyrning.

Är ni två personer som äger lika mycket av det uthyrda huset ska var och en ta upp 4 000 kronor som kapitalinkomst när ni deklarerar.

Om du hyr ut för 20.000 i månaden så får du alltså först göra grundavdraget (40.000 kr) - sen ett avdrag på 20% av hyran (48.000 kr).

240.000 i intäkt - 40.000 kr - 48.000 kr = 152.000 kr vilket blir 45.600 kr i skatt.

Får du 20.000 i månaden så är alltså 3800 kr skatt vilket blir runt 19%.

Avdragen är gjord för att vara fördelaktiga vid en mer normal hyresnivå.

Hyr du ut för 10.000 i månaden är skatten 14%.
Citera
Igår, 19:16
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Kan väl sätta över huset i ett AB som får hyra ut huset?

Osäker om det skulle vara mer gynnsamt dock då pengarna tillslut ska tillbaka till dig som individ på något sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in