Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
Suck, kablarna som är till Danmark och Tyskland är inte någon "importkabel" utan mer eller mindre en exportkabel då VI är Danmarks reservkraft och Tyskland lösning på effektbristen för att sänka sina egna kostnader.
Priserna kommer att gå ned då utbud kommer att bättre matcha efterfrågan i Sverige och industrier i elområde 4 i södra Sverige får nu oftast nej på ansökan om ökad effekt då de behåller en stor del för export till Tyskland vilket driver upp priserna.
Du förstår inte vad jag menar. Kanske är det jag som är dålig på att förklara.
Jag har aldrig påstått eller menat att vi behöver kablar söderut för att klara vår energiförsörjning. Jag skrev att det inte är POLITISKT möjligt att klippa dem.
För den som tänker lite offensivt, så kommer insikten att Sverige är i ett gyllene läge att få en ny, betydande exportprodukt om vi skulle investera i effektiv kärnkraft. Om vi skapar ett tillräckligt stort överskott på el, så kan vi exportera OCH samtidigt ha billig och stabil el inom Sverige. Som det är nu, så är det lönsammare att exportera, och eftersom tillgången är begränsad, så vill man svälta ut det egna landet (Sverige) med höga priser och diverse "grön omställning" som leder till att vi får dyr, instabil el som försämrar förutsättningarna för vår industri och människors välmående.
När norra Europa har blivit tillräckligt beroende av vår el, så kommer sannolikt en motreaktion, där ANDRA länder kommer att söka större självförsörjning och då börja se kablarna som ett hot. Då blir det politiskt möjligt att klippa.
Rätt väg enligt mig vore att så snabbt som möjligt bygga effektiv kärnkraft i Sverige, skörda vinsterna (och därigenom betala för investeringen), och sedan downsizea (om omvärlden inte längre vill köpa av oss) genom att stänga fossila kraftverk, förgiftande sopförbränning och avreglera älvarna. Win-win-win. Vilket givetvis är rakt emot agendorna som vill att vi ska leva i misär och äta insekter etc. och det är därför som dom gör allt för att motverka och sprida lögner och vilseledande propaganda.