Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag tajmar inte marknaden, utan jag investerar i bolag jag tror p och sljer inte. Det vill sga samma strategi som Buffet kr med. Sedan jag brjade investera ligger min CAGR p 12%, s det r inte fy skam.
Grattis! Synd bara att pengarna r lsta.
Ja ta dina HM eller ericsson dessa har haft en topp, finns inget som garantera dessa ska n samma pandemi niv igen nr bolagen fick dra av std o visa hgre vinster, nu ska dessa bidrag betalas tillbaka o vem ska gra detta om inte aktie kparna.

Tnk om du kpt din bostad istllet, riksbanken snker rntor p lpande band, vi har frsenade lnekningar p ingng, Sverige hamna efter via inflation, folket ska stimuleras o handla, f igng fretag, minska arbetslshet, bekmpa lg kronkurs, det menas regeringen ven prioriterar folk som ger sitt boende, dessa har sllan bostadsbidrag osv, utan rena vinst maskiner dr staten fr stora intkter via reavinst, s nej bostder kommer inte sjunka i pris.
Citera
2024-12-15, 23:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det viktigaste r att hlla ner utgifterna och spara pengar varje mnad. Rnta p rntaeffekten r jvligt bra.
Citera
2024-12-15, 23:27
Medlem
snuskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det viktigaste r att hlla ner utgifterna och spara pengar varje mnad. Rnta p rntaeffekten r jvligt bra.

Vilken rnta?

Du mste investera pengarna fr att evt. kunna tjna en bra slant.
Citera
2024-12-15, 23:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja ta dina HM eller ericsson dessa har haft en topp, finns inget som garantera dessa ska n samma pandemi niv igen nr bolagen fick dra av std o visa hgre vinster, nu ska dessa bidrag betalas tillbaka o vem ska gra detta om inte aktie kparna.
Jag ger inte Ericsson. Som sagt, investerar primrt i indexfonder och haft en nra kning p 100% de senaste fem ren, medan bostadsmarknaden gtt +-0.
Citat:
Tnk om du kpt din bostad istllet, riksbanken snker rntor p lpande band, vi har frsenade lnekningar p ingng, Sverige hamna efter via inflation, folket ska stimuleras o handla, f igng fretag, minska arbetslshet, bekmpa lg kronkurs, det menas regeringen ven prioriterar folk som ger sitt boende, dessa har sllan bostadsbidrag osv, utan rena vinst maskiner dr staten fr stora intkter via reavinst, s nej bostder kommer inte sjunka i pris.
Ja, d hade jag varit lika fattiga som du. Nej tack!
Citera
2024-12-15, 23:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Tricket r:

Sm utgifter
Hg inkomst
Lngsiktighet
Citera
2024-12-15, 23:31
Medlem
CalzoneItalias avatar
Jag glmde att tillgga att msn behver ngon att tillverka det du ska sljs dyrt . Och det behver tillverkas billigt . Billig arbetskraft tex barnarbetare i ngot fattigt asiatiskt land.
Citera
2024-12-15, 23:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Vilken rnta?

Du mste investera pengarna fr att evt. kunna tjna en bra slant.

Finns mnga sparkonton som har rnta. Nu r det inte tegelrtt rnta men funkar p samma stt, aktier, kp varje mnad i stora bolag som ger utdelning, nr utdelningen (rntan) kommer s kper du mer aktier och fortstter satsa.
Kan bli en bra sudd nr man vl gr i pension. Givetvis finns det ocks risker med detta upplgg.
Citera
2024-12-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Att spara pengar gr dig inte rik. Tnk p att du mste justera fr inflationen.

Man blir rik genom

rva pengar
Vinna p lotto
Bli kndis
Starta fretag
Investering (ej spara) och justera avkastningen till inflationen
Kriminalitet
Citera
2024-12-15, 23:47
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
vghalsiga kan bli rika snabbare.

Detta ⬆️ Ska man bli rik mste man vga bli fattig. Titta p hur mnga r Elon Musk och Jeff Bezos gick med frlust i sina fretag innan de brjade kamma hem storkovan. Alla som inte rver rikedom utan bygger upp den sjlv mste vga ta risker, antingen genom att starta fretag inom ngot outforskat omrde eller genom att bli riktigt bra p aktiemarknaden och investera i volatila vrdepapper.
Citera
2024-12-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rioi
Kjp bitcoin hver uke.

Bitcoin kommer g ner lnge frn runt denna niv.
Citera
2024-12-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag ger inte Ericsson. Som sagt, investerar primrt i indexfonder och haft en nra kning p 100% de senaste fem ren, medan bostadsmarknaden gtt +-0.

Ja, d hade jag varit lika fattiga som du. Nej tack!
Vi kan ta ex min syrra och min mamma.
Mamma har varit en riktig spargris, hon drabbades av spardjvulen, fick sin frsta vinst nr hon skilde sig frn pappa o huset sldes.
Hon har sedan jobbat med tre jobb, bar ut tidningar innan jobbet p migrationsverket som ekonom, sedan satt hon inom kommunalpolitiken som ordfrande, hennes liv har gtt ut p bo billigt o jobba, nstan aldrig ngon sjukdag. resor osv alltid det billigaste, mat lika s, en riktig snljp, hon placera i fonder, provat aktier o det var inte hennes grej, utan fonder. Samt hennes iver o jobba utgjort att hon inte knner sina barnbarn s bra, ven fast hon nu r pensionr fortsatte hon bra ut tidningar o politiken i 8 r till samt sin pension, vi frga varfr hon inte reser, detta var mlet med bli rik? dr hon bertta jag trivs bst hr vart jag r, jag gillar inte o resa.

Syrran hon har levt frikostigt, rest till vrldens alla hrn, reser ca 3 ggr per r, varit ledig mycket ofta. men hon byggde ett hus i re fr 5 milj r 2001, slde denna 2020 fr 17,5 milj, hon var lgt belnad.
Vi alla rasa baklnges 2001, gav du 5 mille, helt otroligt. men rknar man ut vinsten hamna den p 240 mnader, delat vinst 12,5 milj = 52000kr drygt per mnad fr att enbart bott, ven jag har berttat fr mamma vinst p frsljningar, men mamma vgar inte bertta vad hon har tjnat p sina 3 jobb och sparande i fonder, spec inte nr hon vet vad vi har tjnat.

Skulle fonder gtt s bra skulle hon slagit syrran med rge under denna tid, men vad vi alla frstr har hon mest troligt inte gjort detta.
Citera
2024-12-15, 23:51
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Rik r ju en definitionsfrga. Men, fr de flesta gller att brja, hlla i och tnka lngsiktigt. Sparar man ca 8330 kr/mn har man en miljon efter 10 r. Om man inte rknar med rntor och vrdekning, de flesta sparar ju till stor del i aktier och fonder och med lite tur kan man ha betydligt mer.

Annars gller vl:

1. Jobba

2. Spara, lngsiktigt och automatiskt (autogiro direkt till fondkonto)

3. Se ver fasta kostnader (ny bil vs ldre, en bil eller tv, abonnemang, mat osv) Sparar man in 2000/mn p att gra sig av med en bil s ka sparandet med 2000/mn, konsumera inte upp pengarna.

4. Absolut aldrig konsumtionsln eller ondigt dyra bostadsln

5. Aldrig tjura ihop och sga att det r "orttvist" eller jmfra sig med grannen eller sga att det r omjligt att f det gott stllt och se det som urskt att bygga pool fr hela husbufferten och alla sparpengar

6. Igen, tnka lngsiktigt. ven om man inte blir rik som Krsus kommer den som sparar en tusenlapp eller tv i mnaden frn 25 fram till pension ha enormt mycket mer n den som inte sparar alls. Den som sparar tre eller fyra tusenlappar kommer ha nnu mer.

7. Gra en del uppoffringar. Det r ltt att kpa en vattenflaska p stan eller hmtmat till familjen nr man inte orkar laga mat. Men att ha med egen vattenflaska och tugga i sig trkiga snabbmakaroner med upptinade frdiga kttbullar sparar onekligen en hel del..

Hur blir man rik enligt fb?

Numer 7: Se till att ha en hsla i toppform. Frr eller senare blir vi alla mer eller mindre sjuka. Jag hade en polare som hade som ml att bli rik. Nu sjukpensionr sedan 3 r tillbaka....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in