Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
Idag, 01:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Slängde in två tävlingsbidrag, kanske mest som debattinlägg i detta ämne.
Kul som fan!!! Tyvärr diskvalificeras de väl bägge två pga för lite bakad pepparkaka. Imho ska det vara minst 66%, andra har sagt 51%, jag tror Jultrollet missade den lilla grejen i reglerna, men det tillkommer nog nästa år.

Roligt med byggen som debattinlägg och ytterligare ett vedträ på brasan, dock!
Citera
Idag, 05:10
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, inte det minsta. Men om du tolkar in det av mitt förra inlägg så förstår jag helt och hållet hur du kan ha svårt att tolka regel 7 som öppen för tolkning.

Ptja, jag har inte sett någon som menat det motsatta.

Ja, det är väl bra. Det kan vara en intressant diskussion om hur olika det kan ses människor emellan på vad som "är" ett pepparkakshus och vad som inte är det. En diskussion som har ganska många bottnar och kan vara allt från extremt konkret till ofantligt abstrakt och filosofisk.

Finns säkert en väldigt konservativ och traditionsfast syn på ämnet precis som det antagligen finns en progressiv och nyskapande syn på vad ett pepparkakshus faktiskt är.

När det kommer just till tävlingen så finns det även en skapare av den (jag) men det innebär inte per automatik att bara min syn på vad ett pepparkakshus är och kan vara ska råda.

OK.
Men tycker du då att det är din okunskap om vad exempelvis gingerbread clay (Även kallat ginger clay.) ska ligga till grund för hur andra som vet vad det är ska få bygga?

Hur vet man att något som faktiskt ser ut som pepparkaka faktiskt är det?

Vi får väl utgå ifrån att vuxna människor som är med och tävlar har tillräcklig integritet och respekt för sig själva och sina medtävlare, att de inte bara lurar sig själva och alla andra om att de byggt ett pepparkakshus och deltar i en tävling i att bygga pepparkakshus utifrån satta regler om de egentligen inte deltar med ett pepparkakshus utan något annat. I tävlingen är det ju det som satts upp som regler där som gäller och inte en massa egenpålagda regler som inte finns med i regelverket.

Visst kan folk ljuga, men till vilken nytta?
Även om man skulle vinna med ett bidrag som inte faller inom regelverkets ramar vet man ju då om att man faktiskt inte vunnit utifrån de kriterier som gäller för tävlingen.

Trolldeg är inte ätlig, men det är ju ginger(bread) clay, ätbar mossa, ätbar jord och en hel del annat som är ämnat att se ut som oätbara saker men ändå är ätbara.

Ja, det håller jag med om. Men nu handlade det ju inte om traditionella pepparkakshus utan om pepparkakshus utan prefixet "traditionellt"; vilket öppnar upp för betydligt mycket mer.

Vi har ingen regel om att det ska vara ett traditionellt pepparkakshus i tävlingen. Inte heller är det en universell lag som gör att inga andra pepparkakshus kan få finnas.

Nej, men det du lyfter fram är ju snarare att du gått vilse i din egen föreställningsvärld. Ingen har påstått att det bara är traditionella pepparkakshus som exempelvis ska få vara med och tävla eller ens diskuteras i den här tråden.

Om du bara vill diskutera traditionella pepparkakshus eller att bara traditionella pepparkakshus ska få vara med och tävla får du dels starta en tråd där du avgränsar diskussionen till att bara handla om traditionella pepparkakshus, dels lägga fram din syn på vilken typ av pepparkakshus som ska få vara med och tävla i Flashback Forums nästa år. I år har vi inte den regeln.

Sen är jag tämligen övertygad om att en sådan regel inte skulle få särskilt stort stöd när det kommer till hur våra medlemmar ska få bygga sina pepparkakshus som de vill tävla med.

Men, självklart har du all rätt att lägga fram din syn på det och argumentera för din ståndpunkt.

Självklart är det okej.
Men jag skulle dock vilja göra dig uppmärksam på att din röst på inget sätt har mer eller mindre tyngd än någon annans och inte heller är avgörande för vad som får vara med och tävla.

Därav blir ditt "veto" i den andra tråden bara trams då du inte har någon vetorätt när det kommer till tävlingen

Lycka till med ditt modellerande.

Ser fram emot ditt deltagande nästa år.

Den här tråden är skapad av två anledningar. Den ena är för att få höra vad gemene flashbackare tycker att ett pepparkakshus är för dom. Den andra är för att den diskussionen inte ska sabba stämningen i "din" tråd.

När det kommer just till den här tråden så finns det även en skapare av den (jag) men det innebär inte per automatik att bara min syn på vad ett pepparkakshus är och kan vara ska råda. (modifierat citat)

Att jag föredrar traditionella pepparkakshus, innebär inte att andra varianter och åsikter får föras fram i den här tråden. Jag frågar ju läsarna vad de tycker definierar ett pepparkakshus. Du har inte förstått trådstarten och tror att den är begränsad till tävlingen och dess regler. Det är den inte.

Oavsett om man gillar traditionella eller progressiva byggen, är man välkommen i den här tråden. Syftet är ju att få veta vad folk tycker och kanske varför.

Att jag la in ett veto innebär inte på något vis att jag förväntar mig att få rätt. Det var min personliga protest som jag har rätt att uttrycka. Trams var det inte.

Trolldeg går att äta och är gjort av godkända livsmedel, likaså andra giftfria substitut till modellera och imitationer av mossa, sand, sten osv. Detta för att barn ska kunna leka med det utan att bli sjuka om de stoppar det i munnen. Att gingerbread clay och sockerpasta är snarlikt och har diskuterats handlar inte om att någon vill ändra reglerna i "din" tråd, utan är som sagt en allmän diskussion om vad man personligen tycker bör ingå (och hur mycket av det) för att kallas pepparkakshus. Du verkar ha svårt att skilja på detta.

Självklart har inte min röst i tävlingen mer tyngd än någon annans, och tråden syftar återigen inte till att ändra några regler i tävlingstråden eller någon slags inbillning hos mig där jag tror att jag kan påverka vem eller vad som får bidra i den tråden eller den här.

Inget i ditt inlägg håller sig till ämnet dock. Vad är din personliga uppfattning om vad ett pepparkakshus är? Om du tänker bort regelverket i tävlingstråden dvs.

För mig måste man kunna se med blotta ögat att det är just ett pepparkakshus, då hjälper det inte om det så finns tio kilo pepparkaksdeg dolt under en massa annat som inte är det.

Det är oundvikligt att vissa bidrag i tävlingstråden diskuteras här. Men se det mer som exempel på vad man gillar/ogillar, och inget försök att påverka tävlingen och dess regler i sig.
Citera
Idag, 05:18
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Men....reglerna finns ju. I tråden. Alla dina frågor kan besvaras genom att läsa tråden, som kommer varenda helvetes jävla jul.

Där står allt om godkända tekniker osv. Vad är oklart menar du? Om man får använda gips eller inte? Är det så viktigt?

Det är lite av en tradition att det blir diskussioner om vissa byggen. Lite som att det är standard att farfar får lite för mycket innanför västen och börjar diskutera politik på Julafton.

Ni är några som missuppfattar trådens syfte. Läs ts igen, eller inlägget där jag svara Allaballawalla.

Reglerna i tävlingen diskuteras i Fas I-tråden. Här diskuterar vi våra personliga tyckanden som kan, men inte behöver ha något att göra med tävlingen överhuvudtaget.
Citera
Idag, 05:26
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Du har väldigt många tankar och starka åsikter om en produkt (ginger clay) som du uppenbarligen har noll koll kring.

1) Ginger clay skulle aldrig fungera som stomme för tornet. Det är alldeles för skört. Ginger clay används nästan enbart för dekoration, små figurer m.m.
2) Ginger clay bleknar och tappar sin bruna färg när den har torkat. På bilderna nedan så har de s.k. "klumparna" blivit mörkare, vilket tyder på att det inte rör sig om ginger clay, utan vanlig pepparkaka https://postimg.cc/gallery/gRvZQFh/e05a9f2e
3) Hålen gjordes förövrigt inte med borr, som du av någon anledning påstår, utan de gjordes med sugrör. Borren användes efter att de s.k. "klumparna" kom ut ur ugnen, då det fanns en del ojämnheter. Att man använder diverse redskap som knivar, slipar, sandpapper och böcker för att platta och/eller jämna till kanter hör till vanligheten när man bakat pepparkaka. Som du säkert vet så blir pepparkakan ofta lite disformerad i ugnen. Ser inte riktigt varför du har hängt upp dig på borren.
4) Hade de s.k. "klumparna" varit gjorda av ginger clay så hade det förövrigt absolut inte behövts någon borr, då man först hade format leran (gjort hål) och sedan låtit den stelna.

____

Har ett förslag till nästa års tävling - gör en 1:1 karbonkopia av mitt bidrag. Borde ju vara en baggis för dig, med tanke på att det är så simpelt och "bara består av ett par degklumpar". Jag kan stå för trolldegen, (så du går runt ekonomiskt).

Ok. Jag har aldrig på något vis påstått att ditt bygge var simpelt. Det var tvärtom mycket imponerande. MEN, det är för mig en helt annan kategori av kreativa skills som krävs, jämfört med att bygga med riktig pepparkaka/deg. Lite som att kunna brodera inte är samma sak som att sticka.

Ingen synlig pepparkaka, kan för mig aldrig bli ett pepparkakshus. Kanske har jag brist på fantasi.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in