Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-19, 22:46
Medlem
Hej alla,

Jag är intresserad av att använda en kraftig laserpekare för stjärnskådning och astronomiska observationer, men jag vet att det finns regler och licenskrav för sådana lasrar, särskilt när de är starkare än vanliga, mer oskyldiga laserpekare.

Jag har specifikt tänkt mig en grön laserpekare med en effekt på 500 mW till 1 W, som är tillräckligt kraftig för att synas på långa avstånd. Jag vet att lasrar av denna styrka kan vara farliga om de inte används på rätt sätt, så jag undrar om någon här har erfarenhet av att ansöka om licens för att använda en sådan laserpekare för astronomiska ändamål.

Är det möjligt att få licens för att använda en sådan laserpekare för en lekman?
Citera
2024-12-20, 00:01
Medlem
Varför och när använder de en sån?
Citera
2024-12-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta

För att lysa på månen?
Citera
2024-12-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta

Det är häftigt och kunna lysa upp i himlen! Ger häftiga effekter på molnen vid exempelvis dimma och moln 😀
Citera
2024-12-20, 15:26
Medlem
Det går att få tillstånd till att äga och bruka en laserpekare.
Detta görs hos Strålsäkerhetsmyndigheten om jag inte minns helt fel.
Dock är det väldigt dyrt att få ett tillstånd. Det kostar flera tusen kronor.
Av egen erfarenhet så vet jag att det går att pruta på denna prislapp.

Ring och prata med dem och förklara ditt ärende på ett sakligt vis. De är inte helt omöjliga.

Som svar på en del frågor som ställts så är en grön laserpekare väldigt bra när man skall visa andra var ett specifikt objekt är.

När man pekar med handen så kan man lätt förväxla objekten men när man kan sätta en grön stråle på det man vill visa så går det inte att ta miste på vilket objekt det handlar om.

Edit:

Citat:
Enligt förordningen (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten är avgifterna för tillståndspliktig laser följande:

600 kr per tillstånd för starka laserpekare med uteffekt som inte överstiger 30 mW
9 700 kr per tillstånd för starka laserpekare med uteffekt över 30 mW
1 300 kr per tillstånd för övriga tillståndspliktiga lasrar

Ansökningsavgiften gäller för det år tillståndet beviljas. Därefter fakturerar vi dig årligen mellan februari och april så länge ditt tillstånd gäller.

https://www.stralsakerhetsmyndighete...and-for-laser/
Senast redigerad av 45Lokar 2024-12-20 kl. 15:33.
Citera
2024-12-20, 23:46
Medlem
Ska vi vara riktigt krassa är laserpekare i dagens läge inte tillståndspliktiga, då HD upprepade gånger har fastslagit att Sverige inte har någon definition på vad en "stark laserpekare" är för något. Ni hittar en tråd här på juridik som nyligen har behandlat detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in