• 1
  • 2
2024-08-07, 05:28
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbyfischer97
Kul! Låter som ett bra mål. Ja, 1200 är cirka top 20% av aktiva spelare på chess.com. Dessa spelare är bättre än tidigare 1200 spelare då tillgängligheten till datorer, analys och matrial ökat. Här är från någon dag innan jag tog mig till över 1200 https://imgur.com/Y2ia6UJ

ELO 1200 är inte top 20%. Snarare botten 20%.
Citera
2024-08-08, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
ELO 1200 är inte top 20%. Snarare botten 20%.
På chess.com är det cirka top 20% av aktiva spelare som du ser på bilden du citera. Rankade klubb spelare så är 1500 elo medel om jag minns rätt(Det är typ top 10% om man mäter gent emot den normala befolkningen).
Senast redigerad av bobbyfischer97 2024-08-08 kl. 03:30.
Citera
2024-08-08, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Lycka till!

Skulle dock säga i allmänhet att schack är rätt svårt att bli bra på som vuxen. Finns otroligt mycket teori du behöver kunna för att nå cirka 2000, vilket är mycket lättare att lära sig som barn.

Du kan vara skit bra på att se mönster och kalkylera men möter du personer som också är bra på schack men har pluggat igenom all öppningsteori osv så kommer dom ha ett otroligt övertag.
Tack, är cirka 1400 idag på chess.com har spelat i några månader. Har man anlag så kan man säker bli hyffsat bra, men ja kanske lite sent att blir nya magnus carlsen
Citera
2024-12-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Du kan glömma att du ska komma till 2000 i år. Som att säga jag har börjat jogga i år och nu vill jag kunna springa 100 meter på 11 sekunder.
Sätter på timern och spelar och ökar i elo för varje gång, fårstår dock varför det inte är så för dig.
Citera
2024-12-07, 13:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbyfischer97
Sätter på timern och spelar och ökar i elo för varje gång, fårstår dock varför det inte är så för dig.

Alla ratingsystem oavsett spel fungerar på samma sätt: Du kommer att öka (eller minska) i rating tills du når din balanspunkt: Den rating som speglar din spelstyrka i relation till alla övriga spelare. I spel där det finns ett slumpmoment (t ex backgammon) kommer ratingen sen att fluktuera mer runt balanspunkten än vad jag gissar att den gör i schack. Men säkert finns ett inslag av att du möter spelare som antingen är något underratade eller överratade relativt sin faktiska spelstyrka, vilket får din rating att svänga något i det korta loppet. På lägre nivåer finns ju också ett inslag av slump i schack i så motto att du kan "råka" göra dragsekvenser som sätter dig i ett bra läge mot motståndaren.

Rent generellt - oavsett spel igen - skulle jag säga att spelare på lägre nivåer underskattar hur mycket bättre spelarna på högre nivåer är än de själva. När man skaffat sig ett visst grepp om spelet är det lätt att tro att man bemästrat mycket mer än man faktiskt gjort. Förstår du inte spelet på en djupare nivå så förstår du inte heller VAD som gör spelarna bättre.

Ratingen är ju också mer eller mindre normalfördelad (det kan dock finnas en slags inflationseffekter i vissa ratingsystem där nya spelares tappade rating flödar uppåt i systemet och gör att en viss skicklighetsnivå med tiden får högre och högre rating), vilket gör att ju mer du ökar din rating, desto färre spelare blir det på den nivån. Vilket i sin tur förstås speglar att det blir svårare och svårare att bli så bra att färre och färre spelare förmår ta sig dit. Där har du då också lagen om den avtagande marginalnyttan: Det kommer hela tiden att krävas mer och mer av utvecklad spelskicklighet för att ta sig t ex 100 poäng till upp i ratingsystemet. Det betyder i sin tur i princip alltid att mer och mer tid måste läggas och mer och mer av teoretiska studier och träning i spelets olika aspekter.

Därmed inte sagt att det är omöjligt, men jag gissar utan att kunna ELO-systemet att det är en lååång väg om man vill ta sig till 2000-nivån.
Citera
2024-12-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alla ratingsystem oavsett spel fungerar på samma sätt: Du kommer att öka (eller minska) i rating tills du når din balanspunkt: Den rating som speglar din spelstyrka i relation till alla övriga spelare. I spel där det finns ett slumpmoment (t ex backgammon) kommer ratingen sen att fluktuera mer runt balanspunkten än vad jag gissar att den gör i schack. Men säkert finns ett inslag av att du möter spelare som antingen är något underratade eller överratade relativt sin faktiska spelstyrka, vilket får din rating att svänga något i det korta loppet. På lägre nivåer finns ju också ett inslag av slump i schack i så motto att du kan "råka" göra dragsekvenser som sätter dig i ett bra läge mot motståndaren.

Rent generellt - oavsett spel igen - skulle jag säga att spelare på lägre nivåer underskattar hur mycket bättre spelarna på högre nivåer är än de själva. När man skaffat sig ett visst grepp om spelet är det lätt att tro att man bemästrat mycket mer än man faktiskt gjort. Förstår du inte spelet på en djupare nivå så förstår du inte heller VAD som gör spelarna bättre.

Ratingen är ju också mer eller mindre normalfördelad (det kan dock finnas en slags inflationseffekter i vissa ratingsystem där nya spelares tappade rating flödar uppåt i systemet och gör att en viss skicklighetsnivå med tiden får högre och högre rating), vilket gör att ju mer du ökar din rating, desto färre spelare blir det på den nivån. Vilket i sin tur förstås speglar att det blir svårare och svårare att bli så bra att färre och färre spelare förmår ta sig dit. Där har du då också lagen om den avtagande marginalnyttan: Det kommer hela tiden att krävas mer och mer av utvecklad spelskicklighet för att ta sig t ex 100 poäng till upp i ratingsystemet. Det betyder i sin tur i princip alltid att mer och mer tid måste läggas och mer och mer av teoretiska studier och träning i spelets olika aspekter.

Därmed inte sagt att det är omöjligt, men jag gissar utan att kunna ELO-systemet att det är en lååång väg om man vill ta sig till 2000-nivån.

Yes, mycket av det skrivit är bra och stämmer väl. Som sagt har ökat till cirka 1400 rating på chess.com på 6 månader så inte en slump direkt. Massa memorerar öppningar etc för att bli bättre, det är för komplext, lägger du så mycket tid på memorisering blir du ändå inte bra i mitt spel som är avgörande i min mening, viss minimera complexitet med att kunna några standard öppningar och svar väl visst ( Inte svårt i min mening om du först förstår underliggande temat i faserna), men lägger man så mycket tid som majoriteten gör där, så är det inte konstigt dem suger och förlorar varje gång.
Senast redigerad av bobbyfischer97 2024-12-09 kl. 18:21.
Citera
2024-12-17, 21:46
Medlem
Bobbyfischer nådde 1500 i snabb schack idag på chess.com! Tack för tippsen som getts i tråden🤪
Citera
2024-12-23, 12:57
Medlem
How was the meat puppets
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem