2024-12-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det r ju raka motsatsen s att vr media som fr presstd av vra skattepengar kr ju sjlva vinklade nyheter, dr man frmst r p arabernas sida fr att inte gra den stora vljarbasen som vi numera har i landet upprrda, s det frvnar mig inte att de frsker sig p ngon typ av motreaktion hr.
Aron Flam om SVT, UNWRA och inte helt korrekt statsmediarapportering
https://youtu.be/X-JkMwZ5qXs?si=EOShZe51N_h7W8Rl

SVT fr inte ngot presstd. SVT ljuger och gnar sig t propaganda ganska ofta, det r liksom deras roll.
Citera
2024-12-04, 09:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
_bekostas_

Om vnsterpartiet eller ngon skattefinansierad frening kper reklam r det inte frmmande makt.

Du menar att svenska organisationer str bakom alla palestinakampanjer i Sverige? ven om du har 80 i IQ borde du kunna fatta att det r fel eftersom det inte finns ngonting som frhindrar att privatpersoner fr in pengar frn frmmande makt och betalar kampanjen.
Citera
2024-12-04, 09:27
Medlem
Citat:
SVT fr inte ngot presstd. SVT ljuger och gnar sig t propaganda ganska ofta, det r liksom deras roll.

Ja, det r helt korrekt att det inte heter s fr dem, utan public service avgift som r ett bidrag de fr frn staten och som vi alla fr betala till via skattsedeln.
Jag tycker i vilket fall att ska man vara tvungen att betala in detta via skattesedeln utan mjlighet att kunna vlja bort, likt man kan nr det ex. gller svenska kyrkan, s borde kunna man frvnta sig s opartisk rapportering som mjligt i tidningar och p TV. Vi lever trots allt i en demokrati och inte i Ryssland.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-12-04 kl. 09:51.
Citera
2024-12-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad menar du? r inte Palestina en frmmande makt fr Sverige?

Sionistsvinen strs av annonser frn Amnesty, Radiohjlpen, Erikshjlpen, Lkare utan grnser och andra aktrer som arrangerar stdinsatser fr Gaza. Men dessa annonser bekostas av frivilligorganisationerna sjlva och dessa kan knappast anses vara "frmmande makter".
Citera
2024-12-04, 12:25
Medlem
Citat:
Du menar att svenska organisationer str bakom alla palestinakampanjer i Sverige? ven om du har 80 i IQ borde du kunna fatta att det r fel eftersom det inte finns ngonting som frhindrar att privatpersoner fr in pengar frn frmmande makt och betalar kampanjen.

Ideella freningar redovisar sina inkomster och utgifter i rsrapporter. Drfr kan man ltt ta reda p hur de finansieras. Att de skulle finansieras av den palestinska administrationen r en teori som bara existerar i din hjrna d det inte finns ngot som helst som tyder p att s skulle vara fallet. Det r inte samma sak som den israeliska propagandan som bevisligen bekostas av en frmmande makt.
Citera
2024-12-04, 13:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Ideella freningar redovisar sina inkomster och utgifter i rsrapporter. Drfr kan man ltt ta reda p hur de finansieras. Att de skulle finansieras av den palestinska administrationen r en teori som bara existerar i din hjrna d det inte finns ngot som helst som tyder p att s skulle vara fallet. Det r inte samma sak som den israeliska propagandan som bevisligen bekostas av en frmmande makt.

Men digitala medier behver inte redovisa varifrn pengarna kommer, och p TikTok kan vem som helst iscenstta en demonstration eller liknande helt utan att redovisa var pengarna kommer ifrn. Vidare s r inkomster och utgifter i ideella freningar en skalkonstruktion om freningarna enbart fungerar fr att mjlka bidrag. Palestinierna hade ltt kunnat anvnda mindre n en promille av sina bidragspengar att kpa 20k km2 mark ngonstans men det hade ju inte blivit lika mycket bidragspengar d.

Dremot s ser jag inte alls lika mycket annonser fr att ge pengar till Ukraina, Syrien, Yemen, Sudan, Nigeria, Darfur etc och det tror jag inte har att gra med att europeiska hjlporganisationer vill hjlpa palestinierna 100 gnger mer n alla andra utan att palestinierna militriserat de ideella stdet till just Palestina.
Citera
2024-12-08, 13:13
Medlem
Citat:

Fan vet jag vilka som ligger bakom, det r ju du som har sett dessa annonser och pstr att det r frmmande makt. Jag tar inte stllning till det. Men du sger nu att privatpersoner ligger bakom dessa, s vad har du fr bevis p att de r "frmmande makt" ?
Citera
2024-12-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det r helt korrekt att det inte heter s fr dem, utan public service avgift som r ett bidrag de fr frn staten och som vi alla fr betala till via skattsedeln.
Jag tycker i vilket fall att ska man vara tvungen att betala in detta via skattesedeln utan mjlighet att kunna vlja bort, likt man kan nr det ex. gller svenska kyrkan, s borde kunna man frvnta sig s opartisk rapportering som mjligt i tidningar och p TV. Vi lever trots allt i en demokrati och inte i Ryssland.

SVT har som uppdrag att propagandera fr det staten vill. Sverige r en demokrati ja. I praktiken innebr det i bsta fall att du rstar p en "riktning" som lagts ut som alternativ. SVTs roll r att slja en riktningen. Du fr i bsta fall mild kritik av vissa delar av staten. Man har lrt sig av tidigare erfarenheter om vad som hnder om man r fr jobbig och verkligen granskar politiker.

Nsta r kommer ngon komma p att det inte gr att motivera en skattefinansierad X.
Citera
2024-12-08, 13:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Fan vet jag vilka som ligger bakom, det r ju du som har sett dessa annonser och pstr att det r frmmande makt. Jag tar inte stllning till det. Men du sger nu att privatpersoner ligger bakom dessa, s vad har du fr bevis p att de r "frmmande makt" ?

Fr att det varit fallet i s mnga lnder att det r pinsamt. Det finns fretag som anordnar demonstrationer professionellt. De struntar i vad det r fr sakfrga och vilka det r som ska delta i demonstrationen. De kan ordna gasmasker, kravallutrustning, barrikader, molotovs och allt annat. Priserna r lga, i synnerhet om du bara ska ha en folksamling, senast jag kollade var prislappen fr en vanlig Palestinademonstration ca 4-10k EUR beroende p storlek.
Citera
2024-12-11, 06:24
Medlem
Citat:
Fr att det varit fallet i s mnga lnder att det r pinsamt. Det finns fretag som anordnar demonstrationer professionellt. De struntar i vad det r fr sakfrga och vilka det r som ska delta i demonstrationen. De kan ordna gasmasker, kravallutrustning, barrikader, molotovs och allt annat. Priserna r lga, i synnerhet om du bara ska ha en folksamling, senast jag kollade var prislappen fr en vanlig Palestinademonstration ca 4-10k EUR beroende p storlek.

S inga bevis. Bra d kan vi sluta diskutera.
Citera
2024-12-20, 13:21
Medlem
Den israeliska desinformationskampanjen verkar ha haft gott resultat och nu stoppar regeringen allt bistnd till UNRWA:

Citat:
Sverige slopar stdet till Unrwa av politiska skl
Sverige avslutar stdet till FN:s hjlporganisation fr Palestinaflyktingar Unrwa.
Beslutet kommer efter att Israel beslutat att frbjuda organisationen ngot som Sveriges regering kritiserat. [...]

Socialdemokraten Morgan Johansson reagerar starkt p beslutet.

Det hr r ett katastrofalt beslut. Frhllandena i Gaza r redan fruktansvrda, och det r bara UNRWA som har den infrastruktur som behvs fr att kunna distribuera frndenheter i de volymer som behvs. Nu gr hela Gaza mot en svltkatastrof, skriver han p X.

https://www.tv4.se/artikel/e8RD6bzL7...det-till-unrwa

Varfr styr israelisk propaganda Sveriges regerings utrikespolitik?
Citera
2024-12-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Den israeliska desinformationskampanjen verkar ha haft gott resultat och nu stoppar regeringen allt bistnd till UNRWA:

Varfr styr israelisk propaganda Sveriges regerings utrikespolitik?

Fast att UNRWA har svrt att verka i omrdet pga Israels frbud r vl inte propaganda, utan ett faktum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in