Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-26, 02:37
Medlem
TronaldDumps avatar
Citat:
Minh Thiên Thac 12, var så sjuk att han inte kunde gå.

Ambulansen rådde familjen att ge vätskeersättning och massera hans ben.

35 timmar senare dog han i sepsis.

Återigen har man lyckats i Gävle. Var är det för fel? Är det kompetensbrist eller bara väldigt mycket otur att såna här tragiska händelser inträffar i inavelns högborg?

Artikel i Aftonbladet
Citera
2024-12-26, 03:26
Medlem
kalkryggars avatar
En kärring kommer om någon vecka sticka ut huvudet från sin kontorsdörr och säga att hon är mycket ledsen över allt som skett och hon kommer personligen att ta ansvar. Sen stänger hon dörren och allt är färdigt med det ärendet. Hon sitter på sin kontorsstol några minuter och tar ansvar innan hon går på lunch.

Att sånt här händer är för att ingen egentligen bryr sig på riktigt längre. För ingen behöver bry sig på riktigt. Folk orkar inte.

Man får höra om allt fler historier där folk inte tas med av ambulansen som senare får hämta personen ändå som har blivit ännu mer sjuk. Det var ju någon intervju med ambulanspersonal från Göteborg som hävdade att de har högre (för höga) krav för att ta med sjuka människor.

Man säger det dagligen nu de senaste tio åren att Sverige har gått åt helvete. Frågan är hur det ska sluta. Ingen bryr sig på riktigt längre.
Citera
2024-12-26, 03:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Är nog mer till denna historia. Hur kan de t ex driva restaurang i väntan på uppehållstillstånd

Jag vet inte riktigt vad uppehållstillståndet har att göra med att pojken inte fick följa med i ambulansen första gången och att ambulansen den andra gången stannade 40 min i hemmet för att invänta personal från en ambulans.

Du får gärna förklara hur du tänker kring hur uppehållstillståndet har att göra med att ambulanspersonalen fördröjde vården.

Svaret på frågan du ställde är att det är deras släktingar, inte dem, som äger restaurangen. Det står i artikeln.
Det också står i artikeln att det är en farbror som bott längre än dem i Sverige som ringde vårdcentralen. Så det troliga är att det är han som äger restaurangen.

Hemskt att inte ambulanspersonalen inte insåg hur sjuk pojken var. Jag har sett dokumentärserien från andra länder kring ambulanser och där tar de hellre ett barn till sjukhus en gång för mycket än för lite.

Det känns som att de trodde han var en hypokondriker eller att hans föräldrar överdrev. Så var ju tyvärr inte fallet.
Citera
2024-12-26, 03:55
Moderator
Lapapps avatar
För jävla uselt. Ett litet barn har dött helt i onödan. De 36 timmarna han inte fick antibiotika på har mest sannolikt inneburit hans död. För sepsis är tid till antibiotika den enskilt viktigast faktorn för prognosen. Ambulansen skall givetvis inte ta in folk som inte är sjuka, men stämmer det som farbrodern sade att han var för trött för att kunna gå och hade svår huvudvärk och feber borde de ha tagit in honom för en läkarbedömning.
Citera
2024-12-26, 04:01
Medlem
nickeh84s avatar
(FB) Leon, 7, dog på lägenhetsgolvet – hade skickats hem två gånger

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-hem-plagades

Inte första gången som sagt.. Man verkar inte lära sig i Gävle. Förjävligt!

Vila i frid.
Senast redigerad av nickeh84 2024-12-26 kl. 04:07.
Citera
2024-12-26, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Är nog mer till denna historia. Hur kan de t ex driva restaurang i väntan på uppehållstillstånd

De gör dom inte. Läs ordentligt.
Citera
2024-12-26, 05:05
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det är hemskt att något sådant här ska hända, men tyvärr är det väl en konsekvens av att vissa människor belastar akutsjukvården i tid och otid.
Citera
2024-12-26, 05:31
Medlem
Har bott lite överallt i landet mellan Piteå och Göteborg.. Gävle har den absolut värsta vård jag någonsin har varit med om på alla sätt och alla jag frågat säger samma sak: Bli för fan inte så sjuk att du behöver vård i Gävle!!

Psykvården är snäppet sämre, de har ingen jävla aning om vad de håller på med och de säger emot varandra konstant. Det är en reklampelare för alkoholism kort sagt.
Citera
2024-12-26, 06:00
Medlem
Oj sjukvården råkade göra en felbedömning av flera tusen fall dom blir överösta med dagligen, självklart ska huvuden rulla, helst någons som inte har med saken att göra.
Citera
2024-12-26, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det är hemskt att något sådant här ska hända, men tyvärr är det väl en konsekvens av att vissa människor belastar akutsjukvården i tid och otid.

Ungefär 30% av samtalen till Ambulans är helt onödiga ungefär. Till själva akutsjukvården har jag ingen uppgift om.
Citera
2024-12-26, 06:38
Medlem
Det är helt ok att vi inte bryr oss om oss själva och våra egna medmänniskor. Vi har ju andra i andra länder vi bryr oss om och spenderar stora pengar och resurser på. Själv skulle jag inte ens få höjd puls om så hela regeringen och riksdagen fick sepsis.
Citera
2024-12-26, 07:13
Moderator
Maviels avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem