Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-12-28, 20:29
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Hej!
Fler som provat NAD+ kosttillskott?

Märkte ni någon skillnad av det, isåfall på vilket sätt? Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad? Nyfiken.
Citera
2024-12-28, 20:33
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
En fråga till. Hur länge har ni tagi det? Och av vilken anledning.
Citera
2024-12-28, 21:05
Bannlyst
Jag käkar det dagligen, har inte märkt någon skillnad men från vad man läst så: "Decreases in NAD+ have been shown as a feature of aging and may play a role in the process".

"Low NAD+ contributes to aging because NAD+ serves as an exclusive co-substrate for two key families of enzymes that affect cellular repair and longevity—the sirtuins (SIRTs) and the poly(ADP-ribose) polymerases (PARPs). These enzyme families regulate many signaling processes associated with cellular health and longevity and are directly dependent on NAD+ availability to perform their functions."

"Human trials so far have shown that NAD+ supplementation may improve exercise performance in older adults, Increase insulin sensitivity, and provide anti-inflammatory effects"

"In animal models, studies have shown that stimulating NAD+ with NMN or NR can extend healthspan—defined as years lived in good health—and reduce premature aging, according to Renae Thomas, MD, MPH, a physician certified in family medicine, public health, and general preventive medicine."

Så förhoppningsvis gör det något i kroppen iaf

"our NAD+ levels naturally decline. By the time we’re 40, levels have dipped by 50% and by age 60, the NAD+ dip has jumped to 80%."

https://nadclinic.com/nad-decline-significantly-higher-in-middle-aged/
Senast redigerad av Huhaenihi 2024-12-28 kl. 21:12.
Citera
2024-12-29, 01:23
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera
2024-12-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huhaenihi
Jag käkar det dagligen, har inte märkt någon skillnad men från vad man läst så: "Decreases in NAD+ have been shown as a feature of aging and may play a role in the process".

"Low NAD+ contributes to aging because NAD+ serves as an exclusive co-substrate for two key families of enzymes that affect cellular repair and longevity—the sirtuins (SIRTs) and the poly(ADP-ribose) polymerases (PARPs). These enzyme families regulate many signaling processes associated with cellular health and longevity and are directly dependent on NAD+ availability to perform their functions."

"Human trials so far have shown that NAD+ supplementation may improve exercise performance in older adults, Increase insulin sensitivity, and provide anti-inflammatory effects"

"In animal models, studies have shown that stimulating NAD+ with NMN or NR can extend healthspan—defined as years lived in good health—and reduce premature aging, according to Renae Thomas, MD, MPH, a physician certified in family medicine, public health, and general preventive medicine."

"our NAD+ levels naturally decline. By the time we’re 40, levels have dipped by 50% and by age 60, the NAD+ dip has jumped to 80%."

Skärp dig - så klart de skriver det är bra när de tjänar pengar på att sälja det. Är du hyfsat normalfrisk och inte är på nån jättekonstig diet producerar din kropp precis lagom av NAD(H) alldeles av sig själv.
Citera
2024-12-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huhaenihi

Djurstudier och de små studier som gjordes på vissa mänskliga celler (t ex hud) i början av 2000-talet pekade på avsevärd avtagande nivåer. Mer kompletta studier på människa har givit en mycket mer komplex bild, där signifikant avtagande inte är tydligt (t ex har spädbarn höga nivåer i huden men de avtar snabbt). Se t ex https://www.mdpi.com/2072-6643/14/1/101. Såklart de som säljer tillskott inte har med sådana studier.
Citera
2024-12-31, 05:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
NAD hör till b-vitamin gruppen av ämnen och är väldigt hajpad eftersom den påstås förlänga livet.

Men jag tar en vanlig b-vitamin tablett istället.
Och jag dricker kaffe som naturligt innehåller NAD.
Citera
2025-02-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
NAD hör till b-vitamin gruppen av ämnen och är väldigt hajpad eftersom den påstås förlänga livet.

Men jag tar en vanlig b-vitamin tablett istället.
Och jag dricker kaffe som naturligt innehåller NAD.

Nu finns också NAD + att köpa på nätet. Pluset står för att man har tillsatt resveratrol. Det finns ju lovande försök på möss att man kan förlänga livet och förbättra pälsen genom att ge dem resveratrol. Men det rör sig om mycket höga doser i djurförsöken.

Jag är tveksam, jag tror istället att förbättrad sömn ger mer för reparationsarbetet i kroppen.
Citera
2025-02-12, 13:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu finns också NAD + att köpa på nätet. Pluset står för att man har tillsatt resveratrol. Det finns ju lovande försök på möss att man kan förlänga livet och förbättra pälsen genom att ge dem resveratrol. Men det rör sig om mycket höga doser i djurförsöken.

Jag är tveksam, jag tror istället att förbättrad sömn ger mer för reparationsarbetet i kroppen.

Resveratrol var hajpad för 15 år sedan när det visade sig förlänga livet på försöksdjur, meeen...

I alla de försöken där det fungerade gav de mössen en diet med massor med fett som förkortade livslängden, men lade de till resveratrol till fetma-mössen så dog de inte lika tidigt.

Möss med normal diet får inte längre livslängd av resveratrol.

Nu lever vi ju i en värld där många har problem med övervikt och då kan det nog vara bra med resveratrol och andra nyttigheter som kan minska de skadliga effekterna av övervikten.
Citera
2025-02-12, 16:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Glöm resveratrol. De effekter på sirtuinaktivitet man såg i David Sinclairs nu diskrediterade studier visade sig vara specifika för den fluorescerande probe de använde för att mäta aktiviteten. Det finns inte heller några trovärdiga data som visar på någon positiv effekt av resveratrol i människor, vare sig på åldrandet eller i övrigt.

Vad gäller vitamin B3 och dess olika derivat, som NMN, så gäller följande:

1. Olika former av vitamin B3 bryts snabbt ner till nikotinsyra (niacin) av tarmbakterierna, som sedan tas upp av tarmen. Det innebär att om du petar i dig dyra derivat som NMN (även det torgfört av David Sinclair och hans företag) så har det sannolikt samma effekt som den mycket billigare nikotinsyran.

2. Du kan höja blodnivån av NAD genom att ta stora doser av vitamin B3, men det finns inga trovärdiga studier som visar på någon positiv effekt av det, i vart fall inte hos friska människor. Tvärtom så finns det studier som talar för en ökad dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar vid intag av stora doser (1-3 g/dag) av vitamin B3.

3. Nivån av NAD i musklerna ökar inte bara därför att nivån i blodet ökar, vilket kan förklara varför de positiva effekterna av ett ökat intag uteblir. Musklerna och andra vävnader återanvänder sitt NAD och fyller bara på med precis så mycket som behövs från blodet, t.ex. vid ökat fysiskt arbete.

4. Ett överskott av NAD i blodet bryts i stället ned till toxiska metaboliter som 4PY, vilket kan vara en orsak till den ökade dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar:

A terminal metabolite of niacin promotes vascular inflammation and contributes to cardiovascular disease risk

https://www.nature.com/articles/s41591-023-02793-8

Metabolic product of excess niacin is linked to increased risk of cardiovascular events

https://www.nature.com/articles/s41569-024-01005-1
Citera
2025-02-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Glöm resveratrol. De effekter på sirtuinaktivitet man såg i David Sinclairs nu diskrediterade studier visade sig vara specifika för den fluorescerande probe de använde för att mäta aktiviteten. Det finns inte heller några trovärdiga data som visar på någon positiv effekt av resveratrol i människor, vare sig på åldrandet eller i övrigt.

Vad gäller vitamin B3 och dess olika derivat, som NMN, så gäller följande:

1. Olika former av vitamin B3 bryts snabbt ner till nikotinsyra (niacin) av tarmbakterierna, som sedan tas upp av tarmen. Det innebär att om du petar i dig dyra derivat som NMN (även det torgfört av David Sinclair och hans företag) så har det sannolikt samma effekt som den mycket billigare nikotinsyran.

2. Du kan höja blodnivån av NAD genom att ta stora doser av vitamin B3, men det finns inga trovärdiga studier som visar på någon positiv effekt av det, i vart fall inte hos friska människor. Tvärtom så finns det studier som talar för en ökad dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar vid intag av stora doser (1-3 g/dag) av vitamin B3.

3. Nivån av NAD i musklerna ökar inte bara därför att nivån i blodet ökar, vilket kan förklara varför de positiva effekterna av ett ökat intag uteblir. Musklerna och andra vävnader återanvänder sitt NAD och fyller bara på med precis så mycket som behövs från blodet, t.ex. vid ökat fysiskt arbete.

4. Ett överskott av NAD i blodet bryts i stället ned till toxiska metaboliter som 4PY, vilket kan vara en orsak till den ökade dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar:

A terminal metabolite of niacin promotes vascular inflammation and contributes to cardiovascular disease risk

https://www.nature.com/articles/s41591-023-02793-8

Metabolic product of excess niacin is linked to increased risk of cardiovascular events

https://www.nature.com/articles/s41569-024-01005-1

Tack!!! Det var mycket information och jag skall begrunda detta. Angående resveratrol dricker jag rödvin vid varje rymdäventyr... ....Men jag skall studera den information du lämnade mycket noga.
Citera
2025-02-13, 10:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Tack!!! Det var mycket information och jag skall begrunda detta. Angående resveratrol dricker jag rödvin vid varje rymdäventyr... ....Men jag skall studera den information du lämnade mycket noga.

En lyckad flight 8 med Starship kan vara värd en flaska gott rödvin. Observera dock att du måste dricka 2000 liter rödvin per dygn för att komma upp i samma koncentrationer av resveratrol som David Sinclair använde i sina försök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in