Citat:
Ursprungligen postat av
Piggypigglet
Men i detta fall handlade det väl mer om att avlasta Thailand. Alltså att plocka hem svenska så att Thailand slapp lägga resurser på utlänningar.
Faktum är att när väl Sverige skickade ner plan de hyrde av SAS så ville knappast någon följa med dem hem. De som förlorat någon eller saknade någon ville stanna kvar och leta eller vänta tills de anhöriga skulle transporteras hem. Så det gick stora plan med en handfull resenärer hem. Därtill måste de ha utvilade piloter som flyger så de kan inte bara vända. Planen måste även ha plats att parkeras på flygplatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
NiccoJ
Är väl en klassfråga, om ett gäng jobbare där på ett stålverk intresserar det inte mediesverige eller kungahuset mer än högst måttligt. Nu var det ju en hoper fint folk som strök med, måste uppmärksammas.
Ja, det var knappast några fattiga eller låginkomsttagare som hade råd att semestra i Thailand på den tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Josseskristus
UD var också totalt handlingsförlamade. Svenskar på plats hade förlorat allt men kunde inte ens få några hundralappar till mat.
De har SOS Köpenhamn att kontakta och få hjälp av. Dvs om de har försäkring. Märkligt nog reser folk fortfarande runt i världen utan försäkring. Alla vet att de inte får hjälp av staten utomlands. Men nu har tekniken hunnit ifatt så där tigger de pengar till sjukvård, mat, hotell, resa hem osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Mitt starkaste minne var att jag kände så jävla många som var där. Verkligen skitmånga. Alla var där samtidigt. Lärare, klasskamrater, grannar...
Märkligt för jag vet ingen fortfarande idag som dog eller var där när det hände. Men jag kände en som miste sina föräldrar som omkom på Estonia.