2024-12-22, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Tusentals svenskar med varierande problem och inga alls går runt & har öppenvård. det verkar vara
mest för läkarnas och övrig personals skull, så att de ska ha arbete.

Ett exempel: Jonte 47 tror på tomtar & får regelbundna injektioner som gör varken från eller till, detta
anses som viktigt men varför då, vad är det som blir bättre, varför ska han "vårdas" när han är efterbliven,
blir han mindre efterbliven? nej. och hur märker man ens att en sådan individ har blivit försämrad.

Det är alltså människor som inte är dömda för något våldsbrott som ska vara medicinerade ofta livet ut,
medicinen är som placebo & har ingen effekt, mest biverkningar. Man kan alltså få tillsyn längre än någon
som mördat en människa för att man slagit sönder en brödrost.

1 injektion kan kosta runt 500kr bara för preparatet & eftersom man vet så lite om hjärnan så varierar det
från person till person ifall patienten känner något överhuvudtaget, läkemedelsindustrin fumlar i mörkret,
ofta står det att läsa "det är okänt hur eller varför det här preparatet verkar". Att dunka huvud i vägg och med
trähammare har också effekt så det är tveksam merit.

Det fanns inga psykmediciner på 1800 talet, led människorna då och led samhället av det? svar nej,
man fick leva & vara sig själv som gud skapt en. Mallar över hur man får vara hade de i Nazi tyskland
också. I guds ögon är ingen sjuk.

Vad är vitsen med det hela, vad är det för hemskt som kan hända? vad är det som skall förhindras som kräver
en hel triljon industri med fabriker & doktorer & vårdare & titlar? ... Att Anders 57 inte ska hälla salt i sitt kaffe?!

Psykiatrin & i förlängning samhället tycker allt avvikande & icke konformatoriskt beteende skall behandlas med
antipsykotiska preparat, även personer som aldrig varit psykotiska. Det är modern lobotomi, man får inte längre
vara den man var efter att man förlösts på BB, folk blir skadeskjutna & vingklippta på vaga grunder i onödan.

Till stor del så är allt som det är för att de icke medicinerade ska känna sig bättre, udda varelser skall bli
korrigerade, man får medicin för andras skull. de som inte följer stimmet måste det vara fel på men tänker
man så är man ute på tunn is, då börjar det bli nynazistiska rashygiens idéer. Fortsätter man att se ner på
annorlunda människor och de som har problem och de som har det svårt är nästa steg att de börjar avlivas,
en frisk människa skall ha empati, inlevelseförmåga, medmänsklighet, samvete, så det rimmar illa.

Lås in de farliga permanent & låt resterande 99% vara ifred & leva sina liv, ge dom en kontaktperson de kan
göra saker med, gå på bio, museum, minigolf & gokart, bibliotek & fan vet, det vore bättre än nu i alla fall.

Sen en sak som gör mig väldigt arg är situationen på äldreboenden, att efter att ha jobbat hela livet, aldrig
bidragsfuskat, aldrig begått brott & ska leva ut sina sista dagar & få nål i sig för att man klagat & gnällt lite
extra angående att budget marmeladen smakar beskt, inte ens då får man leva/vara människa.

Lägg ner hela psykiatrin för den är ologisk och låt de som vill ha "medicin" få hämta ut det på apotek via vårdcentral.

Men herregud du driver va? sättet du tänker på är helt vridet.

Ska man resonera som dig så kan man typ säga "Vaför ska vi ha sjukvård? om man är sjuk så ska man ju ändå dö"

Psykiatrin är bra att den finns, samt psykiatrin blir bättre och bättre.

Det du skriver är bara konstigt tycker jag, Lägg mer tid och tänkt på det hela
Citera
2024-12-22, 07:50
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrzinaloa

Du kan ju själv lägga lite tid på denna ...

"Rättspsykiatrin - Vill du hamna här? Sprutor och åter sprutor - Hela filmen - 8 intervjuer, 6 h film".
https://www.youtube.com/watch?v=ohAwhiufs1A&t=3750s
Citera
2024-12-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Du kan ju själv lägga lite tid på denna ...

"Rättspsykiatrin - Vill du hamna här? Sprutor och åter sprutor - Hela filmen - 8 intervjuer, 6 h film".
https://www.youtube.com/watch?v=ohAwhiufs1A&t=3750s

Jo klickar man på länken så har du själv bara tittat en timme.
Kommer inte sätta mig och titta igenom hela, verkar vara mer ensaka fall och historier.

Man skickar inte in nån till rättspsykatrin utan anledning.

Sen kan fel saker hända såklart, det är tråkigt och sorligt.

du kan ju själv kolla igenom hela filmen innan du ber en annan.
Citera
2024-12-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att kroppen inte producerar ett läkemedel själv är inte ett seriöst argument mot medicinering. Vi producerar inte heller metformin, men det hjälper trots det mot diabetes. Samma gäller penicillin och andra antibiotika mot infektionssjukdomar.

Hjärnan är ett organ som alla andra och styrs av kemiska processer. Vissa läkemedel hjälper mot olika sjukdomstillstånd, och då är det inget fel att använda dem, även mot psykiska sjukdomstillstånd.

Därmed inte sagt att man ska låta halva befolkningen gå på lyckopiller. Om folk upplever att de behöver medicinering för att klara av vardagen finns det kanske problem i samhället som vi bör ta tag i.

Hur ser du på att läkemedelsindustrin ljög om effektiviteten i SSRI-preparat samt om hur de fungerar? Du jämför nämligen äpplen och päron här. Kokain och amfetamin är bevisat effektiva mot nedstämdhet och ungefär lika lätta att sluta med som SSRI och dess kusiner.

Det saknas helt bevis för att serotonin eller någon "rubbad balans" skulle ligga bakom detta.

Den skillnaden som har uppmätts mellan placebo och anti-depp mediciner är långt under vad som vore kliniskt relevant. Att rakt av säga att bara för att en medicin skrivs ut och är godkänd så är den bra är ett problem som i detta fall orsakat extremt mycket lidande och samtidigt gjort ett fåtal omåttligt rika.

Jag tror också att den automatiska reflexen folk får är intränad och utlärd av samma industri. Om du inte gillar kliniskt irrelevanta mediciner med en biverkningslista av det lägre slaget så har du inte en moralisk rättighet att gilla någon medicin alls.

Jag gillar penicillin, Noradrenalin och morfin för att nämna några mediciner. Alla dessa har tydliga resultat där de två sista går att känna i realtid. Vill jag ligga och vråla i ofattbar smärta eller riskera att eventuellt bli beroende av morfin? Är det bättre att riskera eventuella biverkningar från intravenöst noradrenalin när du har ett MAP på 60? (medeltryck) nästan alltid ja.

Jag är inte heller emot de andra medicintekniska framgångarna. Att vara restriktiv med mediciner är i grunden en bra idé. I princip alla jävla tillstånd en människa kan befinna sig finns det ju en diagnos för idag.
Citera
2024-12-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrzinaloa
Men herregud du driver va? sättet du tänker på är helt vridet.

Ska man resonera som dig så kan man typ säga "Vaför ska vi ha sjukvård? om man är sjuk så ska man ju ändå dö"

Mest kvacksalvare som tjänstgör som statens hexdoktorer. Alla ska med, alla som inte passar för denna resa måste modifieras med droger. De som verkligen är psykiskt sjuka ska också med, ska leva normalt där inte en jävel bryr sig.

Dra inte upp gamla mentalsjukhus nu, för dessa var, på den tiden, statens fängelse för de man skäms över.

Jag tar kanske i lite mer än vad jag egentligen tycker här. Men från mitt håll är det nära sanningen.
Citera
2024-12-28, 16:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Hur ser du på att läkemedelsindustrin ljög om effektiviteten i SSRI-preparat samt om hur de fungerar? Du jämför nämligen äpplen och päron här. Kokain och amfetamin är bevisat effektiva mot nedstämdhet och ungefär lika lätta att sluta med som SSRI och dess kusiner.

Det saknas helt bevis för att serotonin eller någon "rubbad balans" skulle ligga bakom detta.

Den skillnaden som har uppmätts mellan placebo och anti-depp mediciner är långt under vad som vore kliniskt relevant. Att rakt av säga att bara för att en medicin skrivs ut och är godkänd så är den bra är ett problem som i detta fall orsakat extremt mycket lidande och samtidigt gjort ett fåtal omåttligt rika.

Jag tror också att den automatiska reflexen folk får är intränad och utlärd av samma industri. Om du inte gillar kliniskt irrelevanta mediciner med en biverkningslista av det lägre slaget så har du inte en moralisk rättighet att gilla någon medicin alls.

Jag gillar penicillin, Noradrenalin och morfin för att nämna några mediciner. Alla dessa har tydliga resultat där de två sista går att känna i realtid. Vill jag ligga och vråla i ofattbar smärta eller riskera att eventuellt bli beroende av morfin? Är det bättre att riskera eventuella biverkningar från intravenöst noradrenalin när du har ett MAP på 60? (medeltryck) nästan alltid ja.

Jag är inte heller emot de andra medicintekniska framgångarna. Att vara restriktiv med mediciner är i grunden en bra idé. I princip alla jävla tillstånd en människa kan befinna sig finns det ju en diagnos för idag.

Att det finns läkemedel som fungerar dåligt eller har biverkningar är inget hållbart argument mot att använda läkemedel där dessa faktiskt fungerar. Det jag vände mig mot var den ofta torgförda men felaktiga uppfattningen att psykiatrin inte behövs och/eller att alla psykiatriska problem kan behandlas utan medicinering.
Citera
2024-12-28, 16:39
Medlem
zombie-nations avatar
Psykiatrin har ett stort bemötandeproblem, och läkare som är sämst i klassen hamnar där men som har egon som heter duga. Det sagt ska man naturligtvis inte sluta att vårda folk som tror de är friska men som är extremt psykotiska. Visst att medicinerna är tuffa och ofta leder till apati, men man forskar iallafall om dessa mediciner och det kommer nya hela tiden. Att hitta den bästa medicinen är inte alltid möjligt då läkaren slänger på patienten någon hen säger funkar för alla, och patienten anser sig vara frisk. Att vi stängde dårhusen istället för att omvandla dem till trevliga miljöer med trädgårdar och privata rum gjorde så att uppemot två tredjedelar av de tidigare patienterna dog. Vi hade kunnat fixa detta mycket bättre. Att tvångsvårda i frihet borde inte vara tillåtet.
Citera
2024-12-28, 18:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att vi stängde dårhusen istället för att omvandla dem till trevliga miljöer med trädgårdar och privata rum gjorde så att uppemot två tredjedelar av de tidigare patienterna dog. Vi hade kunnat fixa detta mycket bättre. Att tvångsvårda i frihet borde inte vara tillåtet.

Det sorgliga är att detta hade kunnat undvikas om man haft bättre koll på erfarenheterna från andra länder. Se mitt inlägg här för mer om detta:

(FB) Varför finns det så många hemlösa i Amerika?
Citera
2024-12-29, 08:35
Medlem
Citat:
Att det finns läkemedel som fungerar dåligt eller har biverkningar är inget hållbart argument mot att använda läkemedel där dessa faktiskt fungerar. Det jag vände mig mot var den ofta torgförda men felaktiga uppfattningen att psykiatrin inte behövs och/eller att alla psykiatriska problem kan behandlas utan medicinering.

Fast vad jag säger här är i princip att grundbulten i psykiatrin är byggd på lögner och en gimmick om att folk skulle ha brist/rubbade signalsubstanser. De har skrivits ut och skrivs ut idag som om det vore riskfritt och effektivt.

Detta gäller f.ö andra "stora" mediciner också. Lamotrigine te.x

Det smutsiga lilla hemligheten är att läkemedelsbolagen litar på att dessa "läkare" kommer skriva ut saker till folk som de inte ens spenderat mer än 20 min på att läsa. I det här fallet gömde företaget ett antal studier som tydligt pekade på att detta preparat är olämpligt för de flesta. 30 miljarder tror jag man tillslut fick betala i skadestånd.
Citera
2024-12-29, 14:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Fast vad jag säger här är i princip att grundbulten i psykiatrin är byggd på lögner och en gimmick om att folk skulle ha brist/rubbade signalsubstanser. De har skrivits ut och skrivs ut idag som om det vore riskfritt och effektivt.

Detta gäller f.ö andra "stora" mediciner också. Lamotrigine te.x

Det smutsiga lilla hemligheten är att läkemedelsbolagen litar på att dessa "läkare" kommer skriva ut saker till folk som de inte ens spenderat mer än 20 min på att läsa. I det här fallet gömde företaget ett antal studier som tydligt pekade på att detta preparat är olämpligt för de flesta. 30 miljarder tror jag man tillslut fick betala i skadestånd.

Jag har förstått vad du menar. Men jag håller alltså inte med om din anti-psykiatriska bild av vården.

Begås det misstag inom psykiatrin? Självklart, som i all annan medicinsk verksamhet. Finns det giriga läkemedelsbolag som torgför tveksamma eller direkt skadliga preparat? Absolut. Det mest slående exemplet är väl när Purdue Pharma krängde oxycontin till det amerikanska folket med den felaktiga påståendet att drogen var mindre beroendeframkallande än andra opioider.

Men det innebär inte att vi ska ge upp lägga ner psykiatrin. Det skulle bara drabba en massa oskyldiga människor som är beroende av att få en adekvat vård. Människor som är särskilt utsatta eftersom de ofta har svårt att stå upp för sina rättigheter.

Läs inlägget jag länkade till ovan om de utskrivna mentalpatienterna som hamnade på gatan och sedan frös ihjäl. Vill du ha det på det viset?
Citera
2024-12-29, 14:45
Medlem
Det finns både bra och - mycket - dåligt inom psykiatrin.
/KBT kan vara bra om det görs rätt.
/Vissa sjukdomar som scizzofreni vet jag för lite om så sådant kan jag inte bedöma.

/"Pedofilepidemin" på dagis var PÅHITT av knäppa psykatriker o d i USA, som SA ÅT småbarn att de hade blivit utsatta fastän det inte var så. Fortsatte till barnen sa som de förstod att de knäppa vuxna ville att de skulle säga. Sedan smittade det av sig till Sverige via Norge.

/Gällande depresionshantering är psykiatrin skitdålig. Iofs behövs avpratning först, men sedan ÄLTAR de det - eller ännu värre drogar ner - istället för att träna bort problemen.
"Varför har de inte sagt det under alla år??"
https://www.flashback.org/t3637166
Citera
2024-12-30, 06:09
Medlem
Citat:
Jag har förstått vad du menar. Men jag håller alltså inte med om din anti-psykiatriska bild av vården.

Begås det misstag inom psykiatrin? Självklart, som i all annan medicinsk verksamhet. Finns det giriga läkemedelsbolag som torgför tveksamma eller direkt skadliga preparat? Absolut. Det mest slående exemplet är väl när Purdue Pharma krängde oxycontin till det amerikanska folket med den felaktiga påståendet att drogen var mindre beroendeframkallande än andra opioider.

Men det innebär inte att vi ska ge upp lägga ner psykiatrin. Det skulle bara drabba en massa oskyldiga människor som är beroende av att få en adekvat vård. Människor som är särskilt utsatta eftersom de ofta har svårt att stå upp för sina rättigheter.

Läs inlägget jag länkade till ovan om de utskrivna mentalpatienterna som hamnade på gatan och sedan frös ihjäl. Vill du ha det på det viset?

Så fortsätta att mer eller mindre förgifta folk, annars måste folk dö på gatan. Mkay. Korrelationen mellan det ökade fokuset på psykisk ohälsa och utskrivning av piller kommer snart innebära att vi måste ha SSRI i vattnet.

Du verkar inte inse att det är MASSOR av oskyldiga som får sina liv förstörda av dessa mediciner. Att man slängde ut förståndshandikappade och psykiskt sjuka människor på gatan är inte ett argument för att 50% av befolkningen ska klassas som "sjuka" och få medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in