Citat:
Ursprungligen postat av
Clownpastej
Vill gå ner en del i vikt, har kört på minskade portioner några veckor men har förstått det som att periodisk fasta kan påskynda viktminskning, stämmer det?
Har i övrigt en kolhydratsnål kost, äter en citron och ett äpple per dag samt några blåbär, i övrigt ingen frukt samt inga kolhydratkällor i övrigt utan mycket protein, hyfsat begränsat med fett.
Nu till frågorna:
- Har tagit casein varje kväll innan läggdags för att inte förlora muskler i samband med viktnedgång, är det bättre att skippa detta och köra fasta mellan vissa klockslag?
- Är det just 16 timmars fasta som gäller per dygn, eller kan man få bra effekt på vikten av kanske 14 timmars fasta per dygn?
- Är det ok att dricka te/kaffe under periodisk fasta? Men antar att man inte får ha i typ honung eller mjölk, inte ens lite?
Kan ge min input då jag är bodybuilder sedan 23 år.
1. Casein kan du äta. Men bättre är om du äter riktig mat. Det är din livsstil som varit fel tidigare och du får bättre resultat om du äter mat. Mat på bra råvaror, behöver inte vara komplicerat alls. Äter du en bra kvällsmat så antar jag du inte behöver äta innan läggdags. Normalt sätt så äter vi för att få i oss energi för att klara det fysiska så man ska försöka att äta mer i början på dagen när maten gör mer nytta.
2. Periodisk fasta ger dig ingen fördel i viktnedgången utan du bör satsa på att äta de tider som du har i kroppen. Säg att du äter frukost, lunch och middag. Ät då på de tiderna som känns bra för dig. Det ger dig bäst resultat i din viktminskning. Samtidigt behöver du inte ändra något när din viktminskning är klar.
3. Te och kaffe är perfekt dryck oavsett mål. Kör på. Finns bara fördelar då det inte innehåller några större mängder kalorier. Honung och mjölk går bra. Det är din livsstil som gjort dig överviktig.