• 1
  • 2
2024-12-29, 11:08
Medlem
Clownpastejs avatar
Vill gå ner en del i vikt, har kört på minskade portioner några veckor men har förstått det som att periodisk fasta kan påskynda viktminskning, stämmer det?

Har i övrigt en kolhydratsnål kost, äter en citron och ett äpple per dag samt några blåbär, i övrigt ingen frukt samt inga kolhydratkällor i övrigt utan mycket protein, hyfsat begränsat med fett.

Nu till frågorna:

1. Har tagit casein varje kväll innan läggdags för att inte förlora muskler i samband med viktnedgång, är det bättre att skippa detta och köra fasta mellan vissa klockslag?
  2. Är det just 16 timmars fasta som gäller per dygn, eller kan man få bra effekt på vikten av kanske 14 timmars fasta per dygn?
  3. Är det ok att dricka te/kaffe under periodisk fasta? Men antar att man inte får ha i typ honung eller mjölk, inte ens lite?
Citera
2024-12-29, 11:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownpastej
Vill gå ner en del i vikt, har kört på minskade portioner några veckor men har förstått det som att periodisk fasta kan påskynda viktminskning, stämmer det?

Har i övrigt en kolhydratsnål kost, äter en citron och ett äpple per dag samt några blåbär, i övrigt ingen frukt samt inga kolhydratkällor i övrigt utan mycket protein, hyfsat begränsat med fett.

Nu till frågorna:

1. Har tagit casein varje kväll innan läggdags för att inte förlora muskler i samband med viktnedgång, är det bättre att skippa detta och köra fasta mellan vissa klockslag?
  2. Är det just 16 timmars fasta som gäller per dygn, eller kan man få bra effekt på vikten av kanske 14 timmars fasta per dygn?
  3. Är det ok att dricka te/kaffe under periodisk fasta? Men antar att man inte får ha i typ honung eller mjölk, inte ens lite?
16 eller 14 timmar spelar ingen större roll, men försök att köra med 16 timmar. Det är ändå 8 timmars ätfönster. Kaffe är okej, undvik honung och mjölk.
Citera
2024-12-29, 11:26
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Fasta är fasta, inte så mycket som ett tuggummi under fastetiden.

Ät riktig mat, inte kasein, whey och sådan skit.

Vill du inte förlora muskler, använd kroppen under fastan. Nedbrytna partier taggas då för tillväxt under den anabola fasen.
Citera
2024-12-29, 11:31
Medlem
Citat:

Nu till frågorna:

Periodisk fasta ger 0 mer viktnedgång om det är samma antal kalorier du äter.

en både kolhydrat och fettlåg kost är som upplagt för att misslyckats, man behöver energi från någon av dom.

Svartkaffe eller te bryter inte en fasta.

det är bättre att ha protein i sig över natten för bibehålla muskelmassa än att fasta, det är väl fett du vill tappa och inte LBM?
Citera
2024-12-29, 14:59
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
16 eller 14 timmar spelar ingen större roll, men försök att köra med 16 timmar. Det är ändå 8 timmars ätfönster. Kaffe är okej, undvik honung och mjölk.

Är te ok?

Ger periodisk fasta större viktminskning än om jag tar casein precis innan jag ska sova?
Citera
2024-12-29, 15:00
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Periodisk fasta ger 0 mer viktnedgång om det är samma antal kalorier du äter.

en både kolhydrat och fettlåg kost är som upplagt för att misslyckats, man behöver energi från någon av dom.

Svartkaffe eller te bryter inte en fasta.

det är bättre att ha protein i sig över natten för bibehålla muskelmassa än att fasta, det är väl fett du vill tappa och inte LBM?

Ok så periodisk fasta funkar inte för viktminskning?

Äter inte direkt fettsnålt utan menar mer att jag äter lagom mycket fett, men samtidigt nyttigt. En avokado per dag, mycket fisk, lite nötter samt olivolja till sallad.

Ok så bättre att fortsätta med casein?
Citera
2024-12-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ok så periodisk fasta funkar inte för viktminskning?

Äter inte direkt fettsnålt utan menar mer att jag äter lagom mycket fett, men samtidigt nyttigt. En avokado per dag, mycket fisk, lite nötter samt olivolja till sallad.

Ok så bättre att fortsätta med casein?

det funkar på så sätt om du får i dig mindre kalorier genom att köra det, men själva tidsfastan leder inte till mer viktnedgång. Fördelen med att köra periodisk fasta är att man kan spara på sina kalorier till senare på dagen då allafall jag brukar vara mera hungrig.

Jag hade fortsatt med casienet och inte slutat med det bara för att "nu är mitt ätfönster över", sen är det inte jätteavgörande om man hoppar det innan läggdags om man ändå nått sitt proteinbehov under dagen, men det är ju att föredra att sprida ut sitt proteinintag minst 4 gånger/dag om man vill bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt medan man går ner i vikt. Om man hoppar över ett proteinmål kommer nästa proteinmål stimulera proteinsyntsen mera.
Citera
2024-12-29, 19:34
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
det funkar på så sätt om du får i dig mindre kalorier genom att köra det, men själva tidsfastan leder inte till mer viktnedgång. Fördelen med att köra periodisk fasta är att man kan spara på sina kalorier till senare på dagen då allafall jag brukar vara mera hungrig.

Jag hade fortsatt med casienet och inte slutat med det bara för att "nu är mitt ätfönster över", sen är det inte jätteavgörande om man hoppar det innan läggdags om man ändå nått sitt proteinbehov under dagen, men det är ju att föredra att sprida ut sitt proteinintag minst 4 gånger/dag om man vill bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt medan man går ner i vikt. Om man hoppar över ett proteinmål kommer nästa proteinmål stimulera proteinsyntsen mera.

Sprider i övrigt ut mitt proteinintag prick 4 gånger per dag, så med casein skulle det bli 5. Anledningen är ju även att man nattetid då får upptag av protein.

Ok men det förväntas inte leda till nån större viktminskning?
Citera
2024-12-29, 19:59
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Är te ok?
...
Det korta svaret är ja, men man kan alltid krångla till det. Normal fasta handlar om att inte äta alls. Utan vatten dör vi lite väl snabbt, så vatten är OK. Med äta avses att peta i sig saker som kolhydrater, fett och protein. Mjölk är alltså mat, kaffe och te är det inte. Sedan kan man om man tycker det är trevligt även inkludera saker som koffein och nikotin i fastandet, men då börjar man närma sig ideologiska tankar. Under längre fasta (dygn) behöver (alltså måste) man fylla på med lite vitaminer. Man skulle kunna tänka sig att även ta någon kemikalie, om det finns, som underlättar exempelvis fettförbränning. Jag skulle nog betrakta det som en sort dopad fasta.
Citera
2024-12-29, 20:15
Medlem
Citat:
Sprider i övrigt ut mitt proteinintag prick 4 gånger per dag, så med casein skulle det bli 5. Anledningen är ju även att man nattetid då får upptag av protein.

Ok men det förväntas inte leda till nån större viktminskning?

Nej.

En rätt nyligen studie visade på att dom som spred ut sina måltider mera än de som körde periodisk fasta tappade lite mer i vikt i och med att dom rörde sig mer naturligt på kvällarna.

Som vi vet sedan tidigare så är ju kroppen bra på att anpassa sig, så om man ligger på ett energiunderskott sjunker ens tdee, man rör sig inte lika mycket, sitter längre på typ toan utan att tänka på det osv.

Här är studien om du är intresserad :https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38639542/
Citera
2024-12-30, 09:20
Medlem
Citat:

Nu till frågorna:

Kan ge min input då jag är bodybuilder sedan 23 år.

1. Casein kan du äta. Men bättre är om du äter riktig mat. Det är din livsstil som varit fel tidigare och du får bättre resultat om du äter mat. Mat på bra råvaror, behöver inte vara komplicerat alls. Äter du en bra kvällsmat så antar jag du inte behöver äta innan läggdags. Normalt sätt så äter vi för att få i oss energi för att klara det fysiska så man ska försöka att äta mer i början på dagen när maten gör mer nytta.

2. Periodisk fasta ger dig ingen fördel i viktnedgången utan du bör satsa på att äta de tider som du har i kroppen. Säg att du äter frukost, lunch och middag. Ät då på de tiderna som känns bra för dig. Det ger dig bäst resultat i din viktminskning. Samtidigt behöver du inte ändra något när din viktminskning är klar.

3. Te och kaffe är perfekt dryck oavsett mål. Kör på. Finns bara fördelar då det inte innehåller några större mängder kalorier. Honung och mjölk går bra. Det är din livsstil som gjort dig överviktig.
Citera
2024-12-30, 11:10
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kan ge min input då jag är bodybuilder sedan 23 år.

1. Casein kan du äta. Men bättre är om du äter riktig mat. Det är din livsstil som varit fel tidigare och du får bättre resultat om du äter mat. Mat på bra råvaror, behöver inte vara komplicerat alls. Äter du en bra kvällsmat så antar jag du inte behöver äta innan läggdags. Normalt sätt så äter vi för att få i oss energi för att klara det fysiska så man ska försöka att äta mer i början på dagen när maten gör mer nytta.

2. Periodisk fasta ger dig ingen fördel i viktnedgången utan du bör satsa på att äta de tider som du har i kroppen. Säg att du äter frukost, lunch och middag. Ät då på de tiderna som känns bra för dig. Det ger dig bäst resultat i din viktminskning. Samtidigt behöver du inte ändra något när din viktminskning är klar.

3. Te och kaffe är perfekt dryck oavsett mål. Kör på. Finns bara fördelar då det inte innehåller några större mängder kalorier. Honung och mjölk går bra. Det är din livsstil som gjort dig överviktig.

Är inte överviktig, snarare normalviktig, men målet är att få ner fettprocenten i kroppen få fram magrutor.

Äter väldigt bra och proteinrikt under själva måltiderna, middagen vid 19/20 innehåller säkert 60 gram protein minst.

Så vet inte om det där caseinet faktiskt behövs, jag har kört på det nu innan när jag bulkat upp mig men då har jag mer haft som mål att äta så mycket protein "dygnet runt" som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in