2024-12-31, 02:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Nysatt bom på platsen eller en oåkt led?
Markägaren som fällt ner och låst bom pga 'livlig' körning?

Tragiskt och hemskt

Har inte läst mer än förstasidan, men har detta kommit fram ännu? Tänker att om bommen stod på allmän mark och man inte informerat allmänheten är det ju nästan vållande till annans död!

Privat mark så är saken en annan tycker jag.

I min hemkommun fanns en smått populär, kraftigt vinklad pulkabacke men när vägar byggdes ut slutade backen rätt på vägen så då lade kommumen upp en sån där röd/gul träbom så ingen skulle åka där (det fanns ingen plats att stanna på).

Hemskt det inträffade.
Citera
2024-12-31, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostofnorrland
Vet inte från vilken del av landet du är men mörkerrunda är något jag aldrig hört talas om här uppe och då har jag kört skoter de sista 15 åren med förarbevis.

För övrigt var det en enorm uppslutning för dem eller iaf s*mon i förrgår på byn.
En enorm uppslutning av ungdomar där många vill lägga skulden på just markägaren.
Om de kört in i ett träd, hade det varit markägarens fel då med?
Citera
2024-12-31, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Och i mer bebyggda trakter är det folk som ska till återvinningen och missar när de stängde så de dumpar skiten i skogen istället, och väljer då en enslig väg om de kommer åt. Eller så dumpar folk stulna bilar, det råkade kompisen ut för i höstas när han höll bommen olåst i väntan på timmertransport. Nu i advent när vi skulle hem från jakten såg vi en tjomme som gick på grannens skifte och tittade på granar i julgransstorlek. Bommen stod öppen så vi låste efter oss. Hade han lov att ta julgran hos grannen hade han nyckel men hade han inte lov så fick han traska en kilometer i skymningen och börja knacka på i husen till han hittade någon som hade nyckel till bommen.
detta är jävligt OT men att låsa en bom/spärra en väg när man vet att det finns folk kvar är OLAGLIGT.
Detta uppdagades när en bonde upptäckte ett rövarpack med balter (större stölder av jordbruks- entreprenadmaskiner är ALLTID balter) höll på att tömma hans lada på maskiner. Han ringde polisen som inte hade tid att komma. Då föreslog han att han kunde spärra vägen med några storbalar - varpå polisen i luren sa att hon var tvungne att anmäla HONOM .
Sverige är ett kukvärdelöst land där idioter som tjuvar och skoteråkande vandaler ställer krav som myndigheter väljer att lyssna på. Allt medan vanligt folk blir pissade på.
Citera
2024-12-31, 10:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
detta är jävligt OT men att låsa en bom/spärra en väg när man vet att det finns folk kvar är OLAGLIGT.
Detta uppdagades när en bonde upptäckte ett rövarpack med balter (större stölder av jordbruks- entreprenadmaskiner är ALLTID balter) höll på att tömma hans lada på maskiner. Han ringde polisen som inte hade tid att komma. Då föreslog han att han kunde spärra vägen med några storbalar - varpå polisen i luren sa att hon var tvungne att anmäla HONOM .
Sverige är ett kukvärdelöst land där idioter som tjuvar och skoteråkande vandaler ställer krav som myndigheter väljer att lyssna på. Allt medan vanligt folk blir pissade på.

Jag är inte förvånad men jag hade nog klarat att ljuga trovärdigt om att jag inte sett någon främmande person därinne innan jag låste.
Citera
2024-12-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjBosa
Fler bilder av bommen och vägen.

https://app.filemail.com/d/wqfuxlkfydicghd
Ja missar man den så kör man antagligen för fort..
Citera
2024-12-31, 16:07
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostofnorrland
Vet inte från vilken del av landet du är men mörkerrunda är något jag aldrig hört talas om här uppe och då har jag kört skoter de sista 15 åren med förarbevis.

För övrigt var det en enorm uppslutning för dem eller iaf s*mon i förrgår på byn.
En enorm uppslutning av ungdomar där många vill lägga skulden på just markägaren.
17.30 är det mörkt däruppe och då ska man naturligtvis ha koll på vad man har framför sig på vägen och anpassa hastigheten därefter.

Du får gärna förklara eller länka till det här med bommen och även om du vet vilken typ av väg(privat eller allmän) detta är. GPS-koordinater/googlemaps är också intressant
Citera
2024-12-31, 16:48
Medlem
Man anpassar sin hastighet så att man kan undvika alla typer av uppdykande hinder, fasta såsom rörliga. För sådana är reglerna. Vill man busköra i mörker tar man en medveten risk och då kan utgången bli tragisk.
Citera
2024-12-31, 21:49
Medlem
Angeliqas avatar
Familjehemsmamman går ut med namn och bild. Tyvärr är artikeln låst. Kan någon sammanfatta den?

https://www.st.nu/2024-12-30/sorgen-...-fiO-tw6Z2F9Wg
Citera
2024-12-31, 22:17
Medlem
En grundläggande princip vid framförande av fordon är att man inte kör fortare än att man hinner stanna på sträckan man ser.
Citera
2024-12-31, 23:25
Medlem
exoticspices avatar
På söndagen hedrades Simon av sina kompisar med en stillsam bilkortege genom Ånge.

Länk till urklippt bild på bilkortegen och Simon från låst artikel i Sundsvall tidning https://th.bing.com/th?id=OVFT.uOWQe...qlt=90&dpr=1.5

https://www.st.nu/artikel/har-hedrar-ungdomarna-simon/
Citera
2025-01-01, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om de kört in i ett träd, hade det varit markägarens fel då med?
Nu va de ju inte jag som beskyllde markägaren utan upplyste bara vad många ungdomar på byn diskuterar.
Och diskutionerna går i den riktningen att de beskyller markägaren att han monterat upp en bom över vägen.
Citera
2025-01-01, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
17.30 är det mörkt däruppe och då ska man naturligtvis ha koll på vad man har framför sig på vägen och anpassa hastigheten därefter.

Du får gärna förklara eller länka till det här med bommen och även om du vet vilken typ av väg(privat eller allmän) detta är. GPS-koordinater/googlemaps är också intressant

Ja det vet jag. Jag har ganska bra koll på när det är mörkt här uppe. Men som du förklarade förut så verkade det som att du hänvisade till att mörkerkörning var nått vi brukade göra här uppe. Mig veterligen så kör alla med belysning på sina maskiner som dem är ute med.

Ang bommen så tycker jag du ska läsa det jag skrev. Det är inte min åsikt utan det är den riktningen som diskutionerna bland ungdomarna på byn har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in