2025-01-02, 00:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag förstår inte ditt inlägg, du får förklara dig lite bättre. Och vad skulle jag ha hittat på?
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Dom områdena som en gång i tiden tillhörde Ukraina har utropat självständighet. Sedan så har dom frågar Ryssland om dom kan få tillhöra Ryssland istället. Så Ryssland driver ut ockupanterna nu.

Det du skrev skulle kunna tillämpas på Luhansk och Donetsk, med en stor portion god vilja, men Kherson och Zaporizhzhia (de delar som inte var under ukrainsk militär kontroll) var redan ockuperade av Ryssland och Rysslands armé när den falska folkomröstningen, och "självständighetsdeklarationen" och påföljande annektering skede.

Dessutom. "Självständighetsdeklarationen" och Rysslands erkännande av Khersons och Zaporizhzhias "självständighet" skedde några timmar innan dessa två län blev annekterade. Detta av rent "juridiska" skäl. Det hade egentligen ingen annan praktisk betydelse. Länen var ju aldrig självständiga på riktigt.

Citat:
Russian President Vladimir Putin on Friday recognized the independence of the southern regions of Kherson and Zaporizhzhia, hours before holding a ceremony to incorporate them into the Russian Federation.

https://www.dw.com/en/russia-ukraine...hia/a-63275377
Citat:
On Friday, the Russian president is expected to sign into law the annexations of four Ukrainian regions – Kherson, Zaporizhzhia, Donetsk and Luhansk – where Russia held fake referendums over the last week in order to claim a mandate for the territorial claims.

Thursday night’s decrees, made public by the Kremlin, said Putin had recognised Kherson and Zaporizhzhia as independent territories. This is an intermediary step needed before Putin can go ahead with plans to unilaterally declare on Friday that they are part of Russia.

https://www.theguardian.com/world/20...e-kremlin-says
Citat:
Zaporozhye-regionen, om dess invånare röstar i en folkomröstning för att ansluta sig till Ryssland, kommer de att förklara sig självständiga inom gränserna för de "befriade" territorierna, eftersom endast efter detta är annektering möjlig. Vladimir Rogov, en medlem av huvudrådet för den militär-civila administrationen i Zaporozhye-regionen, sa detta till TASS.

https://web.archive.org/web/20220923...79477a52f31ebc

Sedan har vi de ryska markangreppen på Kharkiv. Kharkiv har aldrig förklarat sig vare sig "självständigt" eller haft en "folkomröstning". Men det har inte hindrat Ryssland från att angripa området med marktrupper i syfte att erövra regionen ändå.

Nu har Ukraina kört ut ryssarna från större delen av de områden i Kharkiv som Ryssland ockuperade förut, men Ryssland finns kvar i vissa delar av Kharkiv än idag.
Citera
2025-01-02, 01:07
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Enl. min källa är det inte fråga om vad Moldavien betalt, eller inte betalt för gasen, utan att Zelensky inte längre vill att gas till Moldavien ska transporteras genom Ukraina.

Det finns ett gammalt projekt från 2022 att koppla samman Polens gasnätverk med Ukrainas.

https://www.gem.wiki/Poland-Ukraine_...r_Gas_Pipeline
Citat:
Poland-Ukraine Interconnector Gas Pipeline

Nu under Julveckan så läste jag om nytt samägt bolag mellan Ukraina och Polen

Samtidigt så läste jag denna "nyhet" nu,
https://www.gaz-system.pl/en/for-med...inian-gcp.html
Citat:
GAZ-SYSTEM completed the incremental capacity procedure at the Polish-Ukrainian GCP

On 1 July 2024, the Transmission System Operators of Poland (GAZ-SYSTEM) and Ukraine (LLC „Gas Transmission System Operator of Ukraine”) conducted the bundled incremental capacity auction on both sides of the interconnection point at the border of Polish and Ukrainian markets at GCP GAZ-SYSTEM/UA TSO.

Men för att sammanfatta och det är många detaljer att sätta sig in i. Så vill Polackerna ta LNG från sina hamnar, skicka till Ukraina och lagra där. Så det är inte omöjligt att Transnistrien kan få Polsk LNG redan i dag.

Samtidigt så läser jag om att myndigheter i Transnistrien i dag gått ut med att dom rekommenderar att familjemedlemmar flyttar samman i ett rum och hänger tunga filtar för fönstren.

Så om upplägget är driftsatt med kopplingen Polen-Ukraina eller om det är bara av politiska skäl som Transnistrien inte vill köpa Polsk LNG, det vet jag inte.

(Tror hellre inte det är LNG som ska flyta till Ukraina utan jag använder det bara lite löst för att beskriva vart gasen kommer i från)
Citera
2025-01-02, 01:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
EU verkar inte ha överskott av energi att leverera.

Det var inte jag som framförde att Moldaverna kommer att frysa i vinter utan "Nyheter 24"

Är det ok att Zelensky straffar invånarna i Transnistrien för att invånarna där inte har vett att pussa Zelenskys fossingar?
Nu är det ju inte zelensky som gör detta egentligen utan det är sanktioner mot ryssland och det behövs eftersom vissa europeiska länder inte gör som vi vill. Om det är ok för ryssland att tvinga folk till saker så får väl vi också göra det? Det borde ju vara rimligt enligt er logik. Sanktioner är till för att straffa ryssland men det är klart atr lånder som handlar med ryssland också drabbas. Väljer man sida som tex Slovakien och Ungern så får man ta konsekvenserna.
Citera
2025-01-02, 01:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det finns ett gammalt projekt från 2022 att koppla samman Polens gasnätverk med Ukrainas.

https://www.gem.wiki/Poland-Ukraine_...r_Gas_Pipeline

Nu under Julveckan så läste jag om nytt samägt bolag mellan Ukraina och Polen

Samtidigt så läste jag denna "nyhet" nu,
https://www.gaz-system.pl/en/for-med...inian-gcp.html

Men för att sammanfatta och det är många detaljer att sätta sig in i. Så vill Polackerna ta LNG från sina hamnar, skicka till Ukraina och lagra där. Så det är inte omöjligt att Transnistrien kan få Polsk LNG redan i dag.

Samtidigt så läser jag om att myndigheter i Transnistrien i dag gått ut med att dom rekommenderar att familjemedlemmar flyttar samman i ett rum och hänger tunga filtar för fönstren.

Så om upplägget är driftsatt med kopplingen Polen-Ukraina eller om det är bara av politiska skäl som Transnistrien inte vill köpa Polsk LNG, det vet jag inte.

(Tror hellre inte det är LNG som ska flyta till Ukraina utan jag använder det bara lite löst för att beskriva vart gasen kommer i från)

Som jag fattade det fick Transnistrien köpa gas extremt billigt från, under marknadspris, från Ryssland. Moldavien kan skicka gas till dem men det blir mycket dyrare för den är från den Europeiska marknaden.
Citera
2025-01-02, 02:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Som jag fattade det fick Transnistrien köpa gas extremt billigt från, under marknadspris, från Ryssland. Moldavien kan skicka gas till dem men det blir mycket dyrare för den är från den Europeiska marknaden.

Jo jag läste någon dylik artikel nu i morse om det det. Ett intressant sätt att göra Transnistrien beroende av Ryssland och därmed ge dom lite maktsfär där.

Så här har vi då ett till ställe i världen där Ryssarna får mindre och mindre makt. Det går bra nu för mästerstrategen.
Citera
2025-01-02, 02:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jo jag läste någon dylik artikel nu i morse om det det. Ett intressant sätt att göra Transnistrien beroende av Ryssland och därmed ge dom lite maktsfär där.

Så här har vi då ett till ställe i världen där Ryssarna får mindre och mindre makt. Det går bra nu för mästerstrategen.

Ja vi tränger långsamt in dem i deras sunkiga federation, allt färre vill ha med dem att göra. Make Russia Small Again!
Citera
2025-01-02, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Stackars jävla klappträ. Du förstod inte vad du läste alls.
Tidigare länkad kartredovisning av förbolsjevikisk tillstånd visar just att du har fel på denna punkt, som alltid.

Den bolsjevikiska, sovjetiska, kommunistiska ordningen. Det är inte hedrande för de som deltar i det.

Rätt citerat. Detta är känsligt för dig. Du skyddas av att du inte förstod alls vad som redovisades. Du korkade slarver.
Du får nog förklara istället för att slå i ilska. Du gillar utrycket klappträ och jag antar att du har mycket hög ålder. Jag reagerade bara på lögnerna du kom med i ditt inlägg. Du är rysshatare och fast i det kalla kriget och det speglar allt du skriver i detta ämne. Spänn av, det finns ingen kommunism idag att tala om, se bara Kina, vi är alla kapitalister. Detta rysshat är märkligt i min värld. Jag hatar inte ukrainare utan facister och nazister men dom finns ju överallt i liten mängd, i Ukraina i en större mängd. Det är en primitiv tanke hos er som baseras på annan auktoritet och rädsla. Jag är orädd och gillar att tänka själv i nyfikenhet.

Hela Krim, Krasnodar och Sotji är inte huvudsakligen ukrainskspråkiga och har aldrig varit. Det är helt enkelt en lögn och vad du diskuterat innan skiter jag i. Språklagarna, förtrycket mot rysk kultur och det öppna hatet från banderiter vittar om annat för dagens Ukraina. Kievregimen vill ha ett rent land och kan du ens tänka dig svarta eller araber bland råskinnen i västra Ukriana som leker arier? Dessa dödade massor av polacker och judar i rent hat under andra världskriget och dessa var vita men fick skulden för allt ont precis som ryssar idag.

Förbolsjevikisk tillstånd? Är det en term ni pseudointellektuella rysshatare använder? Ni kanske samtalar om Tsartiden men det förändrar ju inte det faktum att Ukraina som land med ett stort territorium inte fanns. Sen att kommunisterna senare gjorde upp sins emellan i Sovjet är en annan sak.

Ukraina är en konstruktion precis som Jugoslavien var, det första landet vill väst hålla ihop men det andra splittrades. Visa mig en karta med Ukraina på före 1900-talet. Visa mig någon militär erövrig dom gjort? Det finns ett ukrainsk folk som talar ukrainska, ett språk som utvecklat från ryska och polska i väster under bland annat det Polsk-litauiska samväldet. Varför Lenin under Sovjet gav det ukrainska folket ett så stort land på bekostnad av Ryssland vet jag inte. Kanske för att han tyckte synd om sitt slaviska broderfolk. Långt innan det så var det en massa slaviska furstudömmen i Belarus, Ryssland och det moderna Ukraina som ofta krigade men samlades runt Kiev. De västra togs upp senare av andra dåtida stormakter bland annat Polsk-litauiska samväldet. De östra ryska delarna togs upp av det skapade Ryssland. Något "Ukraina" fanns inte.

Här får du lite lätt läsning från västkällor:

Luhansk
https://en.wikipedia.org/wiki/Luhansk

Taganrog
https://en.wikipedia.org/wiki/Taganrog

History of Russia (1894–1917)
https://en.wikipedia.org/wiki/Histor...4%E2%80%931917)

Treaty of Brest-Litovsk
https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Brest-Litovsk

Territorial evolution of Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/Territ...tion_of_Russia

Maps of Russia Through the Ages
https://www.skagitsymphony.com/maps-...rough-the-ages

Det allra södraste av dagens Ukraina innan Katarina den stora tillhörde Tatarer och Turkar i det Osmanska riket. Efter att Ryssland övertagit dessa delar bjöd man in många från Europa för att odla och bygga upp stäppen, även ukrainare. Oddessa grundades av Katarina den stora och är en rysk stad bland många där i söder.

Här får du också kartor över tex. språk och politik:

Eurasian Geopolitics
https://eurasiangeopolitics.com/ukraine-maps/

Enklast hade ju varit att dela Ukraina på 90-talet så att de ryska delarna återgått till Ryssland. Tyvärr trodde ju Ryssland på vänskapligt och kulturellt samarbete och fortsättning av sovjetindustrin och man tog inte striden samt glömde bort de hatfulla banderiterna i väster. Ryssland åtgärdar nu felet i det fallerade landet Ukraina.

Dra inte bara ut Ryssland ur Sovjet då Belarus och det skapade Ukrainska SSR ingick och det var också många ryssar som dödades av kommunisterna. Inte bara fattiga eller intellektuella utan hela huset Romanov.

Det talas ukrainska på många ställen i Ryssland, det talas många språk. Det har flytt miljoner ukrainare till Ryssland precis som till Europa under kriget. Tidigare hade Ukraina och Ryssland öppna gränser och man kunde jobba där man fick jobb. Oftas blev det fattiga ukrainare som strövade över till Ryssland och så har det varit i hundratals år. Det här kriget nu baseras mycket på ett extremt mindervärdeskomplex från ukrainare i väster.

Vi i övriga Europa har redan gjort upp gränser i stort sätt baserade på språk och kultur. Ett fåtal blev mångspråkiga och det fungerar. Här är det Ukraina likt Jugoslavien som ska gå samma väg, tyvärr genom krig som tidigare för oss. Trevlig att Tjeckoslovakien delades fredligt.
Citera
2025-01-02, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du kan inte dra slutsatsen att alla rysktalande vill tillhöra Ryssland. Ryssland (Tsardömet) och Sovjet förryskade hela det stora riket, så många etniska grupper har ryska som förstaspråk (eller enda språk). Men av det kan du inte dra slutsatsen att man vill tillhöra Ryssland.

Jämför med Irland, det landet har 5 miljoner invånare men bara 74 000 talar iriska dagligen. Med ditt resonemang borde irländarna ju verkligen vilja tillhöra Storbritannien eftersom alla bara talar engelska (och dessutom likt britterna kör på vänstra sidan av vägen), men istället jobbar ju irländarna hårt för att få ta över det lilla nordöstra hörnet av ön som britterna fortfarande kontrollerar.

Så språket är inte det som avgör vilket land man vill tillhöra. Inte heller etnicitet är avgörande, men det är absolut viktigare än språket. Och faktum är att bara 17% av Ukrainas befolkning identifierar sig som ryssar (och de lär vara betydligt färre i själva Ukraina nu, eftersom en stor del av de där 17% bodde på Krim som Ryssland nu kontrollerar). Du kan glömma att din siffertabell säger något annat än resultatet av hur hårt Ryssland och Sovjet arbetade för att russifiera det väldiga riket.

Och faktum är att bara 17% av Ukrainas befolkning identifierar sig som ryssar

Och inte alla av dessa vill tillhöra Ryssland. Hade man velat tillhöra Pissland så hade man flyttat dit.

Moretext är en idiot.
Citera
2025-01-02, 06:25
Medlem
Har frågat Moretext efter en länk till rysk litografi som han hyllat och anser vara en del av detta krig. Väntar fortfarande på svar...
Citera
2025-01-02, 06:34
Medlem
Jack.Elams avatar
https://kyivindependent.com/ukraines...rones-in-2024/
Citat:
Ukraine's Navy says it destroyed over 37,000 Russian drones in 2024

Ukrainian naval units destroyed over 37,000 Russian drones in the year 2024, the Navy reported on Jan. 1.

This includes Russian strike drones, operational and tactical unmanned aerial vehicles (UAVs), first-person-view (FPV) drones, strike UAVs, and Shahed-type attack drones, the Navy said in a Facebook post.

Ukrainian naval forces also destroyed five Russian ships and 458 watercraft.
Citera
2025-01-02, 06:48
Medlem
monken1s avatar
Nyårs special från rysk stats-TV.
https://youtu.be/KJ7BCHy0AC8?si=t2yMgQ0SPyGhpfj1
Och en förklaring till hur man hjärntvättar folk.
Citera
2025-01-02, 07:23
Medlem
Vilka bröstoner du tar.
Är märkligt hur du kokar ner situationen till vad som händer ” senaste timmarna ”
Ryssland invaderade Ukraina. Minns du?
Får följdkonsekvenser. Eller du tänker, ”nu vänder vi blad”, efter en vecka?

Vi har pratat om gasen länge i tråden och verkningar av olika åtgärder. Så du sparkar upp öppna dörrar.
Det finns få som är ledsna över att gastransiten upphör. Istället är det många som uttryckt förvåning att den har fått fortgå, trots Putins SMO. Rysslands invasion av Ukraina, du vet.

Slakten i östra Ukraina, hade aldrig behövt hända, om Ryssland inte hade gjort Ukrainas inre angelägenheter till sin fråga.

Startar man en SMO, så får det konsekvenser. Ryssar är duktiga på att ge oss bekymmer.
Att ryssarna sedan skjuter sig själva i foten som ex i Transnistrien, är rysk komik.

Citat:
Nu är det dax igen. Zelensky vänner sprider lögner för att få ryssar att framstå som varande värre än de är. Är de oroliga för att förstörelsen och människoslakten i östra Ukraina ska sluta om svenskar inte fortsätter med ryss hat och för stöd till ett krig som snart endast Zelensky hoppas att det fortsätter?

Nu är det invånarna Moldavien som riskerar att få frysa p.g.a. att ryssarna stängt av gasflödet i ledningen som transporterar gasen via Ukraina till Moldavien.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...0c68fe15&ei=63

Från andra källor som jag har större förtroende för framgår att Ukraina sätter stopp för gasleveranserna som en sanktion mot Ryssland som fortfarande bedöms ha tjänat 50 miljarder kronor om året på leverans av gas till Östeuropa.
https://www.ja.se/artikel/2236828/os...-rysk-gas.html

Som jag ser det så misskreditera sådana här artiklar alla Zelensky vänner. Finns det de som är hederliga och är det bara vissa som är ljugande skitsnackare?

Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Mera gas.
Det har slutat flöda gas nu, genom Ukraina.

Estland har reagerat starkt mot Fico och hans utspel kring stödet med el till Ukraina.
Nu har Polen lovat att gå in om Fico skulle verkställa sitt hot. Konstigt LeeVan, mycket märkligt.

Kände inte till att det var satt ett totalt stopp. Men tydligen.

Intressant vinkel. Får mig att tänka ett par tankar.
1. Fico och Orban har inga planer på att stoppa importen.
2. De får pengar under bordet av Kreml.
3. Detta är orsaken till att de är sådana fredsivrare. De måste få till en fredlig relation till Ryssland.
Men deras privata behov är nog redan körda. Se min slutsats.

Påverkar väl bara Ungern och Slovakien. Men vem bryr sig.
Trist Mertexten. Fel igen.

Det är här som uttryck som skitit i det blå skåpet, passar in. För Putin och anhang.

I de kommande fredsförhandlingarna. EUs perspektiv eller del av en uppgörelse.
Om Ryssland ska tillåtas att få komma in i finrummet igen. Vilka säkerhetskrav kring energi som vapen kommer man ställa?
Det går aldrig att få.

Kommer Trump acceptera att Europa på nytt vänder sig till Ryssland?
Nej såklart inte.
Om Europa skulle göra en vändning, kommer inte USA att hota med att överge Europa. Rent av Nato? Skyll er själva och kom inte till oss och be om hjälp.

Min slutsats är att Europa kommer inte att göra framtida affärer med Ryssland. Av flera säkerhetsskäl.
Slovakien och Ungern kommer att få välja mellan EU och Ryssland. Detta då de är netto bidragstagare.

Invändning typ ekonomiska skäl.
På det säger jag att det finns ingen bortre gräns för ett lands säkerhet och medborgares liv.
1 miljard mer per år, är småpotatis om vi tittar till realiteten av vad som drabbat Ukraina.
Lille Fico agerar med energin som vapen. Och Putin.

https://eadaily.com/en/news/2024/12/...e-with-ukraine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in