• 1
  • 2
2025-01-03, 22:59
Medlem
Företaget dök upp i en tråd i abok och verkar utbilda hundekipage i narkotika- och vapensök bland annat. Blev lite OT i den tråden, så jag gör en halvdålig tråd här istället.

Så, vad vet vi om detta företag och personerna som är involverade?
Citera
2025-01-03, 23:17
Medlem
Jag undrar om deras utbildning leder till jobb, Någon som är mer insatt som kan svara?
Citera
2025-01-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Företaget dök upp i en tråd i abok och verkar utbilda hundekipage i narkotika- och vapensök bland annat. Blev lite OT i den tråden, så jag gör en halvdålig tråd här istället.

Så, vad vet vi om detta företag och personerna som är involverade?
Som dom driver företaget och det som är utmärkande för företaget så får jag en känsla av ett autistiskt beteende.
Senast redigerad av chunky000 2025-01-03 kl. 23:22.
Citera
2025-01-03, 23:22
Avstängd
Ägaren: https://www.jaktojagare.se/kategorie...-vag-20120630/

Sneglar man i sociala medier så verkar vederbörande tycka att det är lämpligt att bära både batong och handfängsel trots att han/de saknar behov och stöd i lagen för detta.

Tidsfråga innan han åker ditt på 17 kap 15 § Brottsbalken.
Citera
2025-01-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Jag undrar om deras utbildning leder till jobb, Någon som är mer insatt som kan svara?
Det är dom själva som både utbildar och certifierar? Och man får intyg/diplom efter godkänt prov eller att man gått en kurs? Vilka uppdragsgivare kan tänkas anställa/anlita ekipagen sen? Vad jag förstod kostar kurserna rätt mycket och då är det ju intressant om det leder till jobb eller uppdrag så det är en god investering att utbilda sig och sin hund. Får vem som helst anmäla sig och gå kurs? Blir alla godkända och får diplom?
Citera
2025-01-03, 23:37
Medlem
morfars avatar
Grundaren verkar ha en dragning till uniformerade yrken och verkar ha arbetat som plit och väktare. Han var även med i Anti Poaching Unit en annan förening som drar runt i egna uniformer och kör runt med blåljus. Han har dömts inom ramen för verksamheten med APU:

https://www.jaktojagare.se/kategorie...-vag-20120630/
Senast redigerad av morfar 2025-01-03 kl. 23:42.
Citera
2025-01-03, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av morfar
Grundaren verkar ha en dragning till uniformerade yrken och verkar ha arbetat som plit och väktare. Han var även med i Anti Poaching Unit en annan förening som drar runt i egna uniformer och kör runt med blåljus. Han inom ramen för verksamheten med APU:

https://www.jaktojagare.se/kategorie...-vag-20120630/

Bär batong, handfängsel m.m. i sin nuvarande "tjänsteutövning" och även privat. Han är en PÖP.
Citera
2025-01-03, 23:40
Medlem
[quote=Anna-Helga|90590437]Det är dom själva som både utbildar och certifierar? Och man får intyg/diplom efter godkänt prov eller att man gått en kurs? Vilka uppdragsgivare kan tänkas anställa/anlita ekipagen sen? Vad jag förstod kostar kurserna rätt mycket och då är det ju intressant om det leder till jobb eller uppdrag så det är en god investering att utbilda sig och sin hun
Senast redigerad av chunky000 2025-01-04 kl. 00:40.
Citera
2025-01-03, 23:50
Medlem
morfars avatar
Citat:
Kommer ihåg att syrran tänkte gå en helg-kurs men så såg hon ett foto en av ägarna tagit i bilen , han påstod att han precis hade passerat grindarna till en statlig myndighet ! Bara det att GPSn var på i bilen och syntes klart o tydligt på fotot ,på Gps stod det att han var på adressen som tillhör deras lokal i Norrtälje och det gjorde att syrran avbokade,

Var noga ett bra beslut att inte gå, här står det att hans intresse för hundsök väcktes 1992 och att han är utbildad vid hundskolan i Sollefteå:

https://accentmagasin.se/personportr...narkotikahund/

Men hundskolan i Sollefteå verkar ha stängt 1991:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Statens_hundskola
Citera
2025-01-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Det är dom själva som både utbildar och certifierar? Och man får intyg/diplom efter godkänt prov eller att man gått en kurs? Vilka uppdragsgivare kan tänkas anställa/anlita ekipagen sen? Vad jag förstod kostar kurserna rätt mycket och då är det ju intressant om det leder till jobb eller uppdrag så det är en god investering att utbilda sig och sin hund. Får vem som helst anmäla sig och gå kurs? Blir alla godkända och får diplom?
Vet du om "eleverna" måste bära deras outfit som dom bär typ Polis när dom är på kurs " alla ser lika ut " Och om 55.000 plus moms är bara kursavgift och outfit och övrigt material tillkommer som kostnad ?
Citera
2025-01-03, 23:53
Medlem
Citat:
Vet du om "eleverna" måste bära deras outfit som dom bär typ Polis när dom är på kurs " alla ser lika ut " Och om 55.000 plus moms är bara kursavgift och outfit och övrigt material tillkommer som kostnad ?
Ingen aning! Snubblade över detta nyss i andra tråden och tyckte det kom upp en del skumma grejer! Ja, uniformerna är ju ett exempel?
Citera
2025-01-03, 23:56
Medlem
Finns mer att läsa:
(FB) APU - tjuvjaktsstyrkan i Stokholm, vad är det för dårar egentligen

Även inne och vevar: #APUSweden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto