• 1
  • 2
2025-01-04, 22:06
Medlem
Jag lever ensam och umgås sälllan med andra människor. Mitt problem är att när jag dör kan det gå veckor utan att någon reagerar. Vilket är ett stort problem, dels pga mina katter och dels så blir det väldigt problematiskt att ta hand om resterna.
Har försökt etablera en rutin med närmaste släktingen där jag smsat dagligen (mer eller mindre) till henne (typ bara ett kort hej eller emoji), så hon kan reagera om jag inte gör det. Men det har inte fungerat.

Så jag funderar på en datoriserad lösning, typ om jag inte använt min mobil på mer än ett dygn så skickas mejl/sms till släktingarna eller vänner.
Eller annan lösning kanske?

Några förslag? Finns det appar/tjänster som kan passa in?
Citera
2025-01-04, 22:33
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asska
Jag lever ensam och umgås sälllan med andra människor. Mitt problem är att när jag dör kan det gå veckor utan att någon reagerar. Vilket är ett stort problem, dels pga mina katter och dels så blir det väldigt problematiskt att ta hand om resterna.
Har försökt etablera en rutin med närmaste släktingen där jag smsat dagligen (mer eller mindre) till henne (typ bara ett kort hej eller emoji), så hon kan reagera om jag inte gör det. Men det har inte fungerat.

Så jag funderar på en datoriserad lösning, typ om jag inte använt min mobil på mer än ett dygn så skickas mejl/sms till släktingarna eller vänner.

hadde en foliehatt till kollega, han hade en stor röd knapp brevid datorn. han var tvungen att trycka på den minst en gång per vecka för att nollställa räknaren (han hade givetvis nödström för datorn också). om räknaren gick ner till 0 så formatterades hela datorn och ett email skickades till hans närmaste sörjande
Citera
2025-01-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad skulle hända om du råkar ut för en olycka, säg halkar och slår i huvudet på gatan så du blir tagen till sjukhus och ligger nedsövd ett tag (säg något dygn), för att kanske opereras?

Skall du genast dödförklaras då?

Tja, jag tänkte nu inte att meddelandet skulle vara "jag har dött", snarare typ "jag har inte använt mobilen på mer än ett dygn, kan du kolla upp mig?" eller liknande.
F ö vill jag nog att de ska veta om något sådant händer. Speciellt som det kan följas av död.
Citera
2025-01-04, 22:37
Moderator
vhes avatar
Sök efter termen "dead man's switch". Det finns flera tjänster som tillhandahåller servicen att t.ex. skicka förskrivna email om man misslyckas med att ge livstecken på en viss tid. Däremot vet jag inte hur många som går att konfigurera att vara så snabba som ett par dagar.
Citera
2025-01-04, 22:41
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:

Kanske detta kan vara till någon hjälp
https://news.ycombinator.com/item?id=38333321
Senast redigerad av flashbackdasen 2025-01-04 kl. 22:49.
Citera
2025-01-04, 22:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
hadde en foliehatt till kollega, han hade en stor röd knapp brevid datorn. han var tvungen att trycka på den minst en gång per vecka för att nollställa räknaren (han hade givetvis nödström för datorn också). om räknaren gick ner till 0 så formatterades hela datorn och ett email skickades till hans närmaste sörjande
Låter som att någon kollat på serien The Punisher där hackern Microchip har just den "featuren"...
Citera
2025-01-04, 23:03
Medlem
flashbackdasens avatar
https://play.google.com/store/apps/d....call_for_help

Citat:
Planera din egen säkerhetskontroll: Anta att du är blindt eller med en ny grupp vänner. Det är viktigt att vidta försiktighetsåtgärder och planera en säkerhetskontroll. Ansökan kommer att fråga dig vid en schemalagd tid om du mår bra. Om du inte svarar genom att klicka ”Jag mår bra” skickas ett varningsmeddelande till dina nödkontakter.
Citera
2025-01-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Kanske detta kan vara till någon hjälp
https://news.ycombinator.com/item?id=38333321

Ja, det är intressant. Var något i den stilen jag tänkte på.
Citera
2025-01-05, 00:43
Medlem
Citat:

Hyran slutar komma in?

Hyresvärden kommer vara rapp om inbetalningarna upphör!
Citera
2025-01-05, 00:52
Medlem
snuskfittas avatar
Jag har samma problem, bor ensam ute i skogen utan släkt eller vänner. Åtminstone har dina katter mat för en stund...
Citera
2025-01-05, 01:05
Medlem
tomatlarss avatar
är du döende? Med tanke på att det är så viktigt just nu.
Citera
2025-01-05, 02:56
Medlem
EricBlairs avatar
Det går väl att schemalägga e-mail till att skickas vid en senare tidpunkt i många mailklienter?

Skriv ett mail till lämplig mottagare att du troligen kolat och schemalägg det till typ tisdag 9.00.
Har du inte kolat så ändra till veckan därpå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in