Citat:
Ursprungligen postat av
Emma77Linn
finns inte Oryx-siten? hur många bildbevis på utslagna stridsvagnar finns det där?
Sen är det bara snömos trams från din sida, ryssen agerar inte logiskt och du svamlar, om dom har 9 000 kvar i obrukbart skick är det samma sak som att ha noll kvar. Då har dom ju kvar "moskva" med, den är bara obrukbar. Men den finns ju, på havets botten.
ryssen sjunger på sista versen men det som kommer knäcka dom är kylan och ekonomin. Klarar dom sig genom vintern, så kommer matbristen som ett brev på posten längre fram i år.
Matbristen kommer längre fram vad dom än gör för all del, går inte att få ordning på det hela längre. Transportsektorn är körd nu.
Har jag sagt något annat?
Vi kan väl försöka hålla en vuxen diskussion och inte lägga ord i mun, även om detta är FB. Ryssland har gått riktigt på nöten under detta krig och deras fordonspark har minskat rejält. Vi ser redan nu att vissa fordonstyper är mer eller mindre utrotningshotade, tex T-72B3 obr 2016 som var en de senare och mer kapabla varianterna de hade. Nu ser vi kanske någon enstaka i månaden gå åt, förut gick de åt i massor och ersattes av T-80 och äldre T-72 i massor. Deras MT-LB som var ryska arméns arbetshäst är snart helt bortplockad från reserven är ett annat exempel. BMP-1 & 2 har också gått åt i sån stor omfattning att de aldrig kommer kunna ersättas.
Med i stort sett få dugliga stridsvagnar eller APCs, AFvs osv kvar i reserven har Ryssland förlorat sin förmåga att snabbt kunna mobilisera mekaniserade förband. Man kommer fortsätta nyproducera BMP-3 och BTR82 samt renovera stridsvagnar och annat utrustning i viss omfattning, dock inget som på sikt ersätter nuvarande förluster.
Rysslands militära markförmåga håller på att ta slut i nuvarande takt.
Oryx har listat 3673 st utslagna, skadade, tillfångatagna och övergivna stridsvagnar.
Warspotting har listat 3229st.
Så jag ifrågasätter inte, utan mer påpekar rimligheten i att det finns 20 000-nånting missade utslagna fordon.
När jag ändå har din uppmärksamhet hoppas jag att du haft en trevlig jul-/nyåshelg och har kvar en peng att donera till Ukrainas sak om du inte redan har gjort det sen senaste löning. Varenda krona gör nytta.