2025-01-10, 00:13
Medlem
atodJbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Du och andra som fuskar stjl frn oss som inte fuskar. Jag gillar inte mnniskor som stjl frn mig. Skms. Varfr ska du ha en tusenlapp frn andra som arbetar hrt och som i viss mn ptvingas att betala mer i skatt fr att du ska kunna fuska? Helt sjukt tankestt att du ska ha rtt att ta vilka pengar du vill frn vr gemensamma kassa.

Struntar fullstndigt i om du ska ha pengarna till diesel eller knark, det r ett unket beteende som mste sluta.

Jag har aldrig fuskat vad gller skatt. Jag kr en firmabil med all diesel betald. Min personliga bil gr inte ens 100 mil per r. Du gr antaganden.
Jag dremot, har inga som helst problem med vanliga personer som utnyttjat systemet och kan norpa t sig en liten slant hr och dr.
Vi snackar inte yrkeskriminella hr, utan vanliga personer, flerbarnsfamiljer som skaffar sig ett eller tv extra barnbidrag per r. Jag kan bara appldera de som lyckas.

edit: Jag tycker dock att din ilska r riktat t fel hll. Mnniskor som stjl frn dig? Du har hllit med om att skattemedlen inte frhandlas p bsta stt och det r medborgare din ilska riktas mot?
Senast redigerad av atodJb 2025-01-10 kl. 00:19.
Citera
2025-01-10, 00:21
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Folk har mer allmn ngest och r mindre sjlvstndiga, d r det ltt att delegera allt ansvar och beslut till staten och regler. Och d kan man skylla allt sitt dliga mende p dem som inte fljer reglerna. Att bara lyda order r ett bekvmt stt att slippa ansvar.
Citera
2025-01-10, 00:39
Medlem
Vi har blivit sm patetiska understar till ett Sverige som blir mer och mer en polis och militristisk stat, i samma anda som det frhatliga, men sjlvdda, Sovjetunionen. De mest gapiga spelar i samma liga som Nazitysklands lgerkommendanter.
Citera
2025-01-10, 00:56
Medlem
atodJbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Folk har mer allmn ngest och r mindre sjlvstndiga, d r det ltt att delegera allt ansvar och beslut till staten och regler. Och d kan man skylla allt sitt dliga mende p dem som inte fljer reglerna. Att bara lyda order r ett bekvmt stt att slippa ansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Vi har blivit sm patetiska understar till ett Sverige som blir mer och mer en polis och militristisk stat, i samma anda som det frhatliga, men sjlvdda, Sovjetunionen. De mest gapiga spelar i samma liga som Nazitysklands lgerkommendanter.

Mr.J.Pilvikukka.
Det hade varit en frklaring till varfr diagnoser blivit "populra" de senaste ren. De knns som majoriteten mellan 20-25 har en diagnos. Vad man ska skylla p r svrt att sga, r det sociala medier som spelar en stor roll? r det hur samhllet har utvecklats? Skolan? r det allt i kombination? Det du sger i att folk blivit mindre sjlvstndiga r helt rtt. Det r nstan skrmmande att se 30 ringar idag och man brjar undra hur fan de lyckats verleva till den ldern.

Nunjapiznes.
Jag kan se vart du kommer ifrn men de r lite extremt fr min smak, jag kan dremot se hur Sverige blivit mer radikalt utan befolkningens vetande de senaste ren. Vad det beror p vet jag ej. Militrisk stat kan jag inte kalla det., men en stat utan klar riktning, knns mer som vi fljer fldet n att ha sjlvtnkande personer i ledning.
Citera
2025-01-10, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atodJb
Mr.J.Pilvikukka.
Det hade varit en frklaring till varfr diagnoser blivit "populra" de senaste ren. De knns som majoriteten mellan 20-25 har en diagnos. Vad man ska skylla p r svrt att sga, r det sociala medier som spelar en stor roll? r det hur samhllet har utvecklats? Skolan? r det allt i kombination? Det du sger i att folk blivit mer sjlvstndiga r helt rtt. Det r nstan skrmmande att se 30 ringar idag och man brjar undra hur fan de lyckats verleva till den ldern.

Nunjapiznes.
Jag kan se vart du kommer ifrn men de r lite extremt fr min smak, jag kan dremot se hur Sverige blivit mer radikalt utan befolkningens vetande de senaste ren. Vad det beror p vet jag ej. Militrisk stat kan jag inte kalla det., men en stat utan klar riktning, knns mer som vi fljer fldet n att ha sjlvtnkande personer i ledning.
Om vi inte klarar av att ploga gatorna i stan och snda trottoarerna, men vi har 1100+ miljarder kronor att lgga p Ukraina/Nato? r vi d inte p vg att bli en militriserad stat?
Citera
2025-01-10, 01:05
Medlem
atodJbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Om vi inte klarar av att ploga gatorna i stan och snda trottoarerna, men vi har 1100+ miljarder kronor att lgga p Ukraina/Nato? r vi d inte p vg att bli en militriserad stat?

Som jag nmnt tidigare i trden, jag bor lngre norrut. Nr jag kr till jobbet 04:00 spelar det ingen roll om det snat 30cm under natten. Vgarna r plogade, stan som landsvgen. Just det problemet tror jag har att gra med att kommunen du bor i r helt vrdels p att frst r de behver planeras fr vintern och ta in de resurser som behvs.
Citera
2025-01-10, 02:03
Medlem
Blaskas avatar
Har verkligen inte mrkt av det. Snarare tvrtom d nu allting r dyrare och folk generellt har mindre pengar. Hr p forumet kan det dock knnas vldigt skitndigt numera.
Citera
2025-01-10, 04:01
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Hoppas du ramlar ner i en brunn. Skattefifflare r snna ckliga mnniskor.
Jag hyllar alla som fuskar med skatten. Staten r fienden, de slsar bara bort pengarna vi betalar in. Faktum r att skatt stld och de som inte fattar det kan dra t helvete.
Citera
2025-01-10, 07:23
Medlem
ironmanfists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag hyllar alla som fuskar med skatten. Staten r fienden, de slsar bara bort pengarna vi betalar in. Faktum r att skatt stld och de som inte fattar det kan dra t helvete.

Hller med!
Citera
2025-01-10, 07:34
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
r det nn fler n mig som lagt mrke till ett kat antal av paragrafryttare de senaste 10-15 ren?
Folk som till punkt och pricka fljer lagar och regler och d menar jag allt, jobb livet, socialt och lagar inom samhllet.
Jag har ngra r p nacken men tycks minnas mer "personlighet" gllande hur folk frde sig i samhllet, majoriteten av mnniskor jag stter p nu fr tiden knns bara s generiska.
Sjlv r man en mnniska som fljer sin egen moral vad gller lagar och regler. Man ser till att man behandlar mnniskor som man sjlv vill bli behandlad men nr det kommer till lagar och regler r de vldigt bjbara beroende p vad jag sjlv tycker r acceptabelt och inte.

Olika scenarion frn jobb och socialt liv.
1. Person p frn de sociala beklagar sig ver att hen behver skaffa en ytterligare streaming tjnst fr att se en film han lngtat efter.
- "Varfr laddar du inte bara ned den?"
- "Men det r ju olagligt de kan jag inte gra."

Vilket kan vara frsteligt ifall personen aldrig varit i den sfren tidigare, men detta r nd en person (ett exempel av de flesta jag knner) som laddat ned filmer och spel under hela uppvxten, fram till 25-30. Helt pltsligt blir det bara bekvmt med olika streamingtjnster och r SUPERNJDA med att betala 1000kr i mnaden fr alla olika tjnster nr de istllet kan betala 50kr fr Plex och ha allt de behver med ngra f klick med musen. (Ja, de har fortfarande pc)

Med det sagt, skam p alla er fre detta pirater som frn ingenstans fallit i fllan av att betala tusentals kronor per r. Tvi.

2. Person p jobbet som alltid gr ett liv ver smsaker. Hen tycker man jobbar p ett oskert stt, inte fljer alla bestmmelser vad gller skerhet och alltid tar upp skit till chefer. Alla som jobbar inom bygg/gruva/industri vet hur mycket extremt ljliga regler man ska flja. Ska man dremot flja alla dessa direktiv vad gller skerhet s gr de fan 2 arbetsdagar bara fr att skra en arbetsplats nr jobbet man ska utfra tar 3h. Vilken jvla arbetsgivare accepterar det? Ingen. Lik frbannat sitter man p workshop mten om hur vi ska jobba skert NR INGEN VILL BETALA FR DET.
Hade det varit ett skyddsombud hade man vll kpt det men fuck you DET R JAG men lik frbannat r det alltid mnniskan som r helt jvla vrdels i arbetslaget som ska klaga.
r du denna mnniska? Alla hatar dig bara s du vet.

3. Pendlar du ett lngre avstnd till jobbet? Skriver du av dessa mil under deklarationen?
Lgger du till ngra mil? Varfr inte?
"Nej det r ju olagligt"
Vill ingen knna sig som Robin Hood?

4. Herregud det finns mnniskor som vgrar g mot rtt ven fast det inte finns en bil i sikte 200m t ntt hll.
Vad i hela helvete...

Jag kan fortstta ge exempel tills det blir en wall of text som ingen r intresserad av att lsa, vilket det mest troligt redan r.
Men r det ngon annan som knner igen sig i vad jag frsker frmedla, har det blivit vrre?
Har ni sjlv ngra egna exempel p hur samhllets frndrats gllande detta?

Jag hller med till 100% p arbetsmarknaden, att vara paragrafryttare p sin arbetsplats r riktigt patetiskt, det har blivit mindre mnskligt att arbeta i dagens lge. Frstr att man vill fra arbetet framt men nr man ringer chefer fr att en kollega slutar 10 minuter tidigare r riktigt sorgligt.
Citera
2025-01-10, 09:01
Medlem
Citat:
r det nn fler n mig som lagt mrke till ett kat antal av paragrafryttare de senaste 10-15 ren?
Folk som till punkt och pricka fljer lagar och regler och d menar jag allt, jobb livet, socialt och lagar inom samhllet.
Jag har ngra r p nacken men tycks minnas mer "personlighet" gllande hur folk frde sig i samhllet, majoriteten av mnniskor jag stter p nu fr tiden knns bara s generiska.
Sjlv r man en mnniska som fljer sin egen moral vad gller lagar och regler. Man ser till att man behandlar mnniskor som man sjlv vill bli behandlad men nr det kommer till lagar och regler r de vldigt bjbara beroende p vad jag sjlv tycker r acceptabelt och inte.

1. Person p frn de sociala beklagar sig ver att hen behver skaffa en ytterligare streaming tjnst fr att se en film han lngtat efter.

Vilket kan vara frsteligt ifall personen aldrig varit i den sfren tidigare, men detta r nd en person (ett exempel av de flesta jag knner) som laddat ned filmer och spel under hela uppvxten, fram till 25-30. Helt pltsligt blir det bara bekvmt med olika streamingtjnster och r SUPERNJDA med att betala 1000kr i mnaden fr alla olika tjnster nr de istllet kan betala 50kr fr Plex och ha allt de behver med ngra f klick med musen. (Ja, de har fortfarande pc)

Med det sagt, skam p alla er fre detta pirater som frn ingenstans fallit i fllan av att betala tusentals kronor per r. Tvi.

2. Person p jobbet som alltid gr ett liv ver smsaker. Hen tycker man jobbar p ett oskert stt, inte fljer alla bestmmelser vad gller skerhet och alltid tar upp skit till chefer. Alla som jobbar inom bygg/gruva/industri vet hur mycket extremt ljliga regler man ska flja. Ska man dremot flja alla dessa direktiv vad gller skerhet s gr de fan 2 arbetsdagar bara fr att skra en arbetsplats nr jobbet man ska utfra tar 3h. Vilken jvla arbetsgivare accepterar det? Ingen. Lik frbannat sitter man p workshop mten om hur vi ska jobba skert NR INGEN VILL BETALA FR DET.
Hade det varit ett skyddsombud hade man vll kpt det men fuck you DET R JAG men lik frbannat r det alltid mnniskan som r helt jvla vrdels i arbetslaget som ska klaga.

3. Pendlar du ett lngre avstnd till jobbet? Skriver du av dessa mil under deklarationen?
"Nej det r ju olagligt"

4. Herregud det finns mnniskor som vgrar g mot rtt ven fast det inte finns en bil i sikte 200m t ntt hll.
Vad i hela helvete...

Jag kan fortstta ge exempel tills det blir en wall of text som ingen r intresserad av att lsa, vilket det mest troligt redan r.
Men r det ngon annan som knner igen sig i vad jag frsker frmedla, har det blivit vrre?

Ju fler mnniskor som tnker som du och gr utanfr reglerna, desto mer byrkrati tvingas fram fr att man mste gardera sig. Gr som man ska, det r inte svrt!
Att inte skra en arbetsplats tillrckligt innebr ju att fretaget kan bli stmt p stora summor om ngot intrffar - det r inte svrt att frst heller!
Du r inte som Robin Hood om du ser till att norpa t dig frdelar fr din egen skull, Robin Hood tnkte p andra mnniskor och inte p sig sjlv!
Citera
2025-01-10, 09:09
Medlem
Citat:

"Nej det r ju olagligt"

Vad i hela helvete...

Va pratar du om, finns inga arbetsplatser det fuskas s mycket p som p byggen, vet du hur mnga som dr varje r hur mnga som blir invalider. hade det hnt inpm offentlig sektor hade Sverige ftt stnga h er Lt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in