Citat:
Ursprungligen postat av
Enormus-kukus
Jag har en katt på 13 år som under de senaste veckorna valt bort lådan för att istället pinka i soffan. Katten använder fortfarande lådan för att bajsa.
Jag har ringt en veterinär för att berätta detta och be om råd. Han trodde i första hand att det beror på stress men att det även kan bero på urinvägsinfektion.
Jag har läst på lite om urinvägsinfektion hos katt och att katten pinkar utanför lådan är det enda symptomet katten har.
Jag använder Feliway-sprej emellanåt men det verkar inte ha någon effekt. Lådan är jag noga med att rengöra och senast igår gav jag lådan en grundlig rengörning.
Hej. Säkerställ att katten har det lugnt hemma och se till att inte spela hög musik eller liknande, en stressad katt behöver lite extra lugn och ro framförallt när den är äldre som din är. Har lådan höga kanter eller ett tak testa att ta av taket eller ordna så den inte behöver "klättra" in i den. Skura ut lådan ordentligt och använd inte klorin katter hatar det...
Har katten urinvägsinfektion så brukar de bara komma pyttelite kiss varje gång. Dricker och äter den som vanligt? Har du ändrat på nåt hemma, möblerat om eller skaffat nåt nytt? Viktigt att tvätta bort urinet , katter tenderar att gå till samma ställe om det finns lite lukt kvar... Den lukten kan inte vi känna så man måste neutralisera doften med nåt jag minns inte vad...
Funkar inget så va mer tålamod och framförallt var extra snäll mot din lille vän, även om det är sjukt svårt att inte bli tokig och så... Annars kan det vara att den är sjuk på något sätt, njursvikt osv