• 1
  • 2
2025-01-05, 05:04
Medlem
Enormus-kukuss avatar
Jag har en katt på 13 år som under de senaste veckorna valt bort lådan för att istället pinka i soffan. Katten använder fortfarande lådan för att bajsa.

Jag har ringt en veterinär för att berätta detta och be om råd. Han trodde i första hand att det beror på stress men att det även kan bero på urinvägsinfektion.

Jag har läst på lite om urinvägsinfektion hos katt och att katten pinkar utanför lådan är det enda symptomet katten har.

Jag använder Feliway-sprej emellanåt men det verkar inte ha någon effekt. Lådan är jag noga med att rengöra och senast igår gav jag lådan en grundlig rengörning.
Citera
2025-01-05, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enormus-kukus
Jag har en katt på 13 år som under de senaste veckorna valt bort lådan för att istället pinka i soffan. Katten använder fortfarande lådan för att bajsa.

Jag har ringt en veterinär för att berätta detta och be om råd. Han trodde i första hand att det beror på stress men att det även kan bero på urinvägsinfektion.

Jag har läst på lite om urinvägsinfektion hos katt och att katten pinkar utanför lådan är det enda symptomet katten har.

Jag använder Feliway-sprej emellanåt men det verkar inte ha någon effekt. Lådan är jag noga med att rengöra och senast igår gav jag lådan en grundlig rengörning.

Hej. Säkerställ att katten har det lugnt hemma och se till att inte spela hög musik eller liknande, en stressad katt behöver lite extra lugn och ro framförallt när den är äldre som din är. Har lådan höga kanter eller ett tak testa att ta av taket eller ordna så den inte behöver "klättra" in i den. Skura ut lådan ordentligt och använd inte klorin katter hatar det...

Har katten urinvägsinfektion så brukar de bara komma pyttelite kiss varje gång. Dricker och äter den som vanligt? Har du ändrat på nåt hemma, möblerat om eller skaffat nåt nytt? Viktigt att tvätta bort urinet , katter tenderar att gå till samma ställe om det finns lite lukt kvar... Den lukten kan inte vi känna så man måste neutralisera doften med nåt jag minns inte vad...

Funkar inget så va mer tålamod och framförallt var extra snäll mot din lille vän, även om det är sjukt svårt att inte bli tokig och så... Annars kan det vara att den är sjuk på något sätt, njursvikt osv
Citera
2025-01-05, 05:35
Medlem
sebastian66s avatar
Du kanske kan kolla upp om inte Katten har fått diabetes 2. Många katter som når åldern 10 år kan du åka ut för diabetes.
Det innebär att man kan ha svårt att hålla tätt och pinkar på närmaste plats.
Citera
2025-01-05, 06:13
Medlem
Den kan börja bli dement men ett fel jag gjorde med en katt som inte var rumsren var att skura lådan och fläckarna för mycket varpå det kan få katterna att kissa inne, lärde jag mig.

Är det inte ohälsa såsom demens eller fysiskt fel kan det vara pga starka rengöringsmedel t.ex klorin i kattlådan.

Sedan det med att det finns elaka människor och jag har märkt att elaka typer oavsett kön får katter som kan kissa inne och då i sängar och möbler. Jag menar inte att du då måste vara det utan att någon annan kan ha stressat din katt.
Citera
2025-01-05, 09:41
Medlem
H3rpD3rps avatar
Skaffa katten en till låda. Man skall ha en låda fler än antalet katter. Har du en katt ska du ha två, har du två katter ska du ha tre lådor osv. Hade liknande problem med katt som kissade utanför lådan och så fort jag skaffade en till låda upphörde problemet samma dag.
Citera
2025-01-05, 10:08
Medlem
Vad har du gjort för att motverka stress för katten, om det nu är det som är felet? Får katten mat för sin ålder, som även är mera lättuggat?
Citera
2025-01-05, 11:15
Medlem
Enormus-kukuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Hej. Säkerställ att katten har det lugnt hemma och se till att inte spela hög musik eller liknande, en stressad katt behöver lite extra lugn och ro framförallt när den är äldre som din är. Har lådan höga kanter eller ett tak testa att ta av taket eller ordna så den inte behöver "klättra" in i den. Skura ut lådan ordentligt och använd inte klorin katter hatar det...

Har katten urinvägsinfektion så brukar de bara komma pyttelite kiss varje gång. Dricker och äter den som vanligt? Har du ändrat på nåt hemma, möblerat om eller skaffat nåt nytt? Viktigt att tvätta bort urinet , katter tenderar att gå till samma ställe om det finns lite lukt kvar... Den lukten kan inte vi känna så man måste neutralisera doften med nåt jag minns inte vad...

Funkar inget så va mer tålamod och framförallt var extra snäll mot din lille vän, även om det är sjukt svårt att inte bli tokig och så... Annars kan det vara att den är sjuk på något sätt, njursvikt osv

Jag har inte möblerat om något, det enda är att jag julpyntat och har plastgranen framme. Men katten började pinka i soffan innan julsakerna åkte fram. Klorin slutade jag använda i samband med att jag skaffade katt. Nu använder jag såpa istället.

Lådan är inte särskilt hög och har inget tak. Kissen verkar inte ha några problem att ta sig i lådan för att bajsa.
Citera
2025-01-05, 11:19
Medlem
Enormus-kukuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du kanske kan kolla upp om inte Katten har fått diabetes 2. Många katter som når åldern 10 år kan du åka ut för diabetes.
Det innebär att man kan ha svårt att hålla tätt och pinkar på närmaste plats.

Ja, jag har funderat på att ta katten till veterinär för att undersöka urinvägsinfektion så kanske skulle be dem undersöka diabetes också när jag ändå är där.

Citat:
Ursprungligen postat av H3rpD3rp
Skaffa katten en till låda. Man skall ha en låda fler än antalet katter. Har du en katt ska du ha två, har du två katter ska du ha tre lådor osv. Hade liknande problem med katt som kissade utanför lådan och så fort jag skaffade en till låda upphörde problemet samma dag.

Det visste jag inte men tack för tipset! Ska fixa en andra låda.
Citera
2025-01-05, 11:23
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enormus-kukus

Jag tänker mig att en katt bor ute i naturen. Äter normal naturlig mat för en katt. Lär sig jaga. Blir stark och smidig.

Det kanske är det din katt behöver?
Citera
2025-01-05, 14:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ta katten till veterinären. Utan tvekan.

När en 13 åring katt helt plötsligt börjar kissa fel, då är det något fysiskt som plågar den.

Kan tyckas konstigt men det är så katter kan reagera.

Lycka till och skriv gärna igen hur det gick.
Citera
2025-01-05, 18:06
Avstängd
AbstinentKanins avatar
Den kanske är arg
Citera
2025-01-11, 22:55
Medlem
Enormus-kukuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ta katten till veterinären. Utan tvekan.

När en 13 åring katt helt plötsligt börjar kissa fel, då är det något fysiskt som plågar den.

Kan tyckas konstigt men det är så katter kan reagera.

Lycka till och skriv gärna igen hur det gick.

Veterinären hittade inget fysiskt fel. Misstänkte stress och rådde mig att skaffa två saker: Feliway som man sätter i eluttaget så att det sprids automatiskt samt fy-sprej. Just nu har jag tyvärr inte råd men jag tänker införskaffa grejerna när jag får lön.

Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Den kanske är arg

Jo, jag har också funderat på det. Eller om hon kanske är missnöjd med något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in