Citat:
...........Batteriet/batterierna är ju rätt små och ska bara kunna tex starta APU och ge strömförsörjning i trettio minuter till det absolut nödvändigaste.
Kabinen är svart, de flesta system nedkopplade och man har i princip bara de viktigaste instrumenten, en flygradio, en transponder samt möjlighet att reglera de saker som absolut behövs för att kunna avbryta och landa kärran.
(Vissa maskiner har mer ström, dubbla batterier som ger tex 60 minuter ström. Jag är inte fullt påläst på strömkraven för ETOPS, men principen är att man ska kunna fortsätta flyga och hinna landa på den batteriström man har.)
Kabinen är svart, de flesta system nedkopplade och man har i princip bara de viktigaste instrumenten, en flygradio, en transponder samt möjlighet att reglera de saker som absolut behövs för att kunna avbryta och landa kärran.
(Vissa maskiner har mer ström, dubbla batterier som ger tex 60 minuter ström. Jag är inte fullt påläst på strömkraven för ETOPS, men principen är att man ska kunna fortsätta flyga och hinna landa på den batteriström man har.)
Du anger att transpondern ligger över batteri-systemet, men transpondern la ju av på 150m höjd om jag minns rätt, kan det vara så att transpondern är i 2 enheter = 1 försteg på typ någon watt via batteri och sen ett slutsteg på t.ex 100W effekt som då enbart ligger på generatorer/APU.
I annat fall skvallrar väl detta om att även batteribussen la av, hur fan nu detta gick till, och då verkar inte heller APU:n hunnit bli aktiverad. Om jag minns rätt är väl batterilådan på höger sida under sidofönstret i cockpit, och det var väl höger motor som fick en fågel i sig, kanske helt otrolig otur med ett fläktblad som for iväg och slog in på utsidan under cockpit-fönstret precis där batterilådan sitter på insidan. Alternativt dåligt underhållet batteri-system, batterierna bör vara bly-ackumelator typ, väl känt att en av cellerna som är seriekopplade kan vara risig så att mätspänningen är o.k men när batteriet blir hårt belastat sjunker denna cell mycket fortare och blir i princip kortslutande istället.
Jag laddade just ett bortglämt 12V bilbatteri i går, gick upp till 12,5V från 11,2V och var ok enl laddaren, sen belastade jag batteriet - tjong, den gick ner efter 2 min till typ 9,8V, 5:e cellen la av helt och mätte ren kortis, bara att kasta....
Enligt Facebook finns 3 batteri-system i kärran:
https://www.facebook.com/B737Theory/...76788454/?_rdr
Edit: Boeing kör NiCd-batterier, men även där kan man råka ut för liknande när man har dom kopplade i serie, och här är det visst 28V DC som gäller, samt att lådorna är nere i E/E Bay.
Senast redigerad av absolut-justice Igår kl. 13:01.
Senast redigerad av absolut-justice Igår kl. 13:01.