Citat:
Ursprungligen postat av
BumbiBeer
Har försökt läsa på lite om Rybelsus på bland annat FASS då mina läkare för en diskussion om att jag eventuellt ska börja ta den men jag tycker inte att jag får så mycket vettiga svar.
Är den främst till för att hämma matlusten och på så sätt göra att man går ner i vikt eller har den även någon direkt påverkan på blodsockret?
Jag tar just nu max dos av både Metformin och Jardiance då mitt långtidssocker enligt läkarna inte går ned tillräckligt mellan provtagningarna trots helt förändrad livsstil jämfört med när jag fick bekräftad typ-2 för cirka ett år sen (har förmodligen haft sjukdomen i minst 5 år innan dess).
När jag fick diagnosen låg mitt långtidssocker på en bit över 100, efter tre månader med enbart metformin var det nere runt 84 och nu efter cirka 7 månader med både metformin och jardiance låg det på 72 vid senaste provtagningen i slutet av november. Läkarna har satt som mål att jag ska under 50 och det skulle egentligen helst ha uppnåtts mellan provtagning 1 & 2.
Nästa provtagning är i februari och om det inte sjunkit under 60 så vill läkarna förmodligen att jag börjar med Rybelsus, men jag kan inte påstå att jag är så där jättetaggad efter att ha läst här i tråden. Jag känner själv att jag kan lösa just viktnedgång med kost och motion och behöver inte ta en tablett till enbart för det syftet, men om den även har funktionen av att sänka blodsockret så kanske det får vara värt att testa ändå.
Hoppas någon kan förstå min fråga i en luddig och utsvängande text.
Krångligt att inta
Det finns mycket information om detta på nätet, ett exempel:
"
RYBELSUS® sänker blodsockret när det är högt, genom ökad insulinsekretion och sänkt glukagonutsöndring"
https://pro.novonordisk.se/lakemedel...ww.google.com/
"
Hur verkar Rybelsus på kroppen?
Rybelsus imiterar kroppens eget GLP-1 hormon, som frigörs efter måltid och bidrar till blodsockerreglering. Genom att efterlikna detta hormon hjälper Rybelsus till att minska sockerproduktionen i levern, öka insulinnivåerna vid högt blodsocker och minska hungern."
https://www.eatit.io/fakta-rad/ga-ne...medel/rybelsus
Du bör tänka på att Rybelsus skall intas på ett speciellt sätt för att vara verksamt.
Det skall intas på TOM mage, du får inte äta eller dricka något under minst 4 timmar innan du tar tabletten som skall tas med högst 1,2 deciliter vatten, enbart vatten.
Ingen annan dryck eller mat under minst 30 minuter efter intag.
Detta skall du hålla reda på VARJE DAG.
Jag gick över till Ozempic efter några månader, jag tar en spruta i veckan och jag har inga biverkningar.