• 1
  • 2
2025-01-14, 23:05
Medlem
DetLillaNarrativets avatar
Har till och från sökt lite på Yandex.ru. Det är en rysk sökmotor som Google.
Har aldrig haft nått konto där eller försökt skapa nått. Nu fick jag två sms med någon form av bekräftelsekoder. Kl: 21.15 kom ett sms frånn Yandex med en bekräftelsekod, och kl: 21.16 kom ett nytt sms från Yandex med en annan bekräftelsekod.

Vad är det frågan om? Man kan inte öppna någon länk i detta sms. Det står bara en kod. Översatt från ryska blir det bekräftelsekod eller inloggningskod.

Har Yandex fått mitt nummer för att jag surfat där?
Är det inte Yandex utan bedragare?
Har någon annan bara råkat ange mitt nummer när de själva ville skapa konto, mitt nummer har ca 6 månader på nacken hos mig.
Vad bör jag göra? Vilka säkerhetsåtgärder?
Citera
2025-01-14, 23:15
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetLillaNarrativet
Har till och från sökt lite på Yandex.ru.

Har någon annan bara råkat ange mitt nummer när de själva ville skapa konto, mitt nummer har ca 6 månader på nacken hos mig.

Det är högst sannolikt att det har att göra med att du använt tjänsten.
Att någon "råkat" ange ditt nummer är högst osannolikt.

Det är sådant som händer när man "till och från" använder den typen av tjänster.

Ignorera och använd inte tjänsten igen är mitt råd.
Citera
2025-01-15, 00:01
Medlem
VeraCrypts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Att någon "råkat" ange ditt nummer är högst osannolikt.
Chansen att någon råkar knappa in just ditt nummer är låg, men någon måste få koden. Köp en lott, TS, och se om turen fortfarande är på din sida!
Citera
2025-01-15, 05:01
Medlem
JustTrollings avatar
Det är väl någon som har ett e-postkonto där, och registrerat in det nummer du har. Så när den här personen försöker logga in med en ny enhet, så skickas en verifieringskod som SMS till det inlagda numret. På så vis är kontot säkrare, eftersom det hindrar någon att gissa sig till lösenordet, eller hitta det i en läcka, och logga in på kontot. Alltså funkar SMS:et som en form av 2fa.

Förmodligen är det bara 6 siffror eller liknande i SMS:et, inte något fiske.

Alternativt att någon försöker skapa ett nytt konto, och då behöver ange ett nummer. Så anges ditt nummer, men då får du SMS:et med koden för att bekräfta att den som skriver in numret äger numret. Och det gör ju inte den personen utan TS, och då tar det stopp där.
Citera
2025-01-15, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är väl någon som har ett e-postkonto där, och registrerat in det nummer du har. Så när den här personen försöker logga in med en ny enhet, så skickas en verifieringskod som SMS till det inlagda numret. På så vis är kontot säkrare, eftersom det hindrar någon att gissa sig till lösenordet, eller hitta det i en läcka, och logga in på kontot. Alltså funkar SMS:et som en form av 2fa.

Förmodligen är det bara 6 siffror eller liknande i SMS:et, inte något fiske.

Alternativt att någon försöker skapa ett nytt konto, och då behöver ange ett nummer. Så anges ditt nummer, men då får du SMS:et med koden för att bekräfta att den som skriver in numret äger numret. Och det gör ju inte den personen utan TS, och då tar det stopp där.

Det stämmer att det är 6 siffror. Men det luriga är att jag använt just den sökmotorn väldigt frekvent. Och så kommer det precis från den sidan.
Jag har sökt saker om kriget i Ukraina och klickat mig in på olika sidor från Ryssland och Ukraina.

Men som sagt finns inga länkar att klicka på utan det är bara koden. Men om det skulle vara så att det rör sig om bedragare eller hackning, blir jag av med problemet om jag fabriksåterställer mobilen? Har mitt bank id och annat på mobilen. Vågar inte använda nått nu. Bör jag köpa ny mobil?
Citera
2025-01-15, 08:07
Medlem
Citat:
Har till och från sökt lite på Yandex.ru. Det är en rysk sökmotor som Google.
Har aldrig haft nått konto där eller försökt skapa nått. Nu fick jag två sms med någon form av bekräftelsekoder. Kl: 21.15 kom ett sms frånn Yandex med en bekräftelsekod, och kl: 21.16 kom ett nytt sms från Yandex med en annan bekräftelsekod.

Vad är det frågan om? Man kan inte öppna någon länk i detta sms. Det står bara en kod. Översatt från ryska blir det bekräftelsekod eller inloggningskod.

Är det inte Yandex utan bedragare?
Det finns många sätt att koppla ihop ett telefonnummer* med en viss användare, så alldeles säkert har Yandex gjort så.

*Förutsatt att det är indexerat och därmed angivet någonstans på internet med uppgifter som kan associeras till dig som internetanvändare.
Citera
2025-01-15, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Det finns många sätt att koppla ihop ett telefonnummer* med en viss användare, så alldeles säkert har Yandex gjort så.

*Förutsatt att det är indexerat och därmed angivet någonstans på internet med uppgifter som kan associeras till dig som internetanvändare.

Vad vad skulle de vinna på det? Varför skicka verifieringskoder till min mobil?

Jag har även klickat mig in på olika länkar på Yandex till olika ryska och ukrainska sidor. Det var dumt.
Senast redigerad av DetLillaNarrativet 2025-01-15 kl. 08:13.
Citera
2025-01-15, 08:17
Medlem
Citat:
Det stämmer att det är 6 siffror. Men det luriga är att jag använt just den sökmotorn väldigt frekvent. Och så kommer det precis från den sidan.
Jag har sökt saker om kriget i Ukraina och klickat mig in på olika sidor från Ryssland och Ukraina.

Men som sagt finns inga länkar att klicka på utan det är bara koden. Men om det skulle vara så att det rör sig om bedragare eller hackning, blir jag av med problemet om jag fabriksåterställer mobilen? Har mitt bank id och annat på mobilen. Vågar inte använda nått nu. Bör jag köpa ny mobil?

Fabriksåterställning kommer inte göra nånting.

Då det skickas sms. Du behöver avrägga dig från tjästen som sms kommer ifrån. Eller byta nummer om du tycker det är jobbigt att får sms skickade till dig.
Citera
2025-01-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Fabriksåterställning kommer inte göra nånting.

Då det skickas sms. Du behöver avrägga dig från tjästen som sms kommer ifrån.

Men jag har ingen tjänst där. Men hur kan fabriksåterställning inte hjälpa om de fått tillgång till min telefon?

Om jag fabriksåterställer och byter nummer?
Vill inte behöva köpa nu telefon.
Citera
2025-01-15, 09:46
Medlem
Citat:
Vad vad skulle de vinna på det? Varför skicka verifieringskoder till min mobil?

Jag har även klickat mig in på olika länkar på Yandex till olika ryska och ukrainska sidor. Det var dumt.
De phiskar och hoppas att du nappar (= att du börjar göra saker eftersom du är rädd). Bara ignorera och blocka.
Citera
2025-01-15, 10:09
Medlem
deadprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Det är en ukrainsk tjänst.

Skulle yandex.ru, rysslands största sökmotor vara en ukrainsk tjänst?
Citera
2025-01-15, 10:13
Medlem
Här kan man ana en generationsfråga. Många ser mobilen som en fysisk del av sina liv. Det är där de har sina vänner och relationer. När då något potentiellt farligt händer ser de sig fysiskt hotade. Och då kan åtgärderna bli därefter, vilket är dumt. När sådant här sker ska man hålla sig kylig och göra ingenting, utöver blocka och ignorera. Man är fortfarande trygg i fysisk mening, även om det känns på annat sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in