Citat:
Ursprungligen postat av
JustTrolling
Det är väl någon som har ett e-postkonto där, och registrerat in det nummer du har. Så när den här personen försöker logga in med en ny enhet, så skickas en verifieringskod som SMS till det inlagda numret. På så vis är kontot säkrare, eftersom det hindrar någon att gissa sig till lösenordet, eller hitta det i en läcka, och logga in på kontot. Alltså funkar SMS:et som en form av 2fa.
Förmodligen är det bara 6 siffror eller liknande i SMS:et, inte något fiske.
Alternativt att någon försöker skapa ett nytt konto, och då behöver ange ett nummer. Så anges ditt nummer, men då får du SMS:et med koden för att bekräfta att den som skriver in numret äger numret. Och det gör ju inte den personen utan TS, och då tar det stopp där.
Det stämmer att det är 6 siffror. Men det luriga är att jag använt just den sökmotorn väldigt frekvent. Och så kommer det precis från den sidan.
Jag har sökt saker om kriget i Ukraina och klickat mig in på olika sidor från Ryssland och Ukraina.
Men som sagt finns inga länkar att klicka på utan det är bara koden. Men om det skulle vara så att det rör sig om bedragare eller hackning, blir jag av med problemet om jag fabriksåterställer mobilen? Har mitt bank id och annat på mobilen. Vågar inte använda nått nu. Bör jag köpa ny mobil?