Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
om man köper ett bear eller bull certifikat kl 14:00, kan man sälja det vid 15:00 då?
Ja, du kan sälja certifikatet en sekund efter att du köpte det om du vill det.
Det är också så jag skulle använda certifikat om jag hade möjlighet att sitta och kolla aktivt. Alltså att försöka ta hem små snabba vinster och stänga förluster tidigt innan de hinner växa sig stora. I varje fall om jag inte betalar något högt courtage i varje trade.
Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
vem säljer man till? för man säljer inte till banken som utfärdat certifikatet.
Jo, det är banken som är markerad med en stjärna i orderboken hos Avanza som du oftast handlar med. Men du kan också sälja till andra kunder vilka representeras av de andra ordrarna i orderboken.
Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
om det inte finns någon person som vill köpa certifikatet, då måste man sitta och behålla det?
Ja, om banken inte finns i orderboken. Oftast försvinner banken dock bara under korta stunder när det svänger mycket i den underliggande tillgången.
Det är dock bara vid extrema scenarior som till exempel vid Covid-kraschen som handeln kan stoppas långvarigt. Då måste du sitta och hålla certifikatet och eventuellt se det förlora i värde utan att du kan göra något.
I alla normala fallså ska dock banken alltid finnas i orderboken för att garantera så att kunderna kan köpa och sälja certifikatet.