2024-10-04, 22:33
Medlem
Förmodligen L!nd@ ₩@l*gr*n
* = e
https://www.instagram.com/p/DArog76I...F0c2JsMmg3Z3k3
Senast redigerad av DrZoidberg. 2024-10-04 kl. 22:37.
Citera
2024-10-10, 04:39
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoopy72
Vore kul med bilder på ansvariga

Intressant att de som äger Optio AB får hängas ut med namn i denna tråd, men när jag nämnde psykiatriker och förvaltare och andra i en annan tråd vid namn så bröt det mot reglerna och jag fick skit om att "man får inte hänga ut folk".

Med det sagt, de har börjat anställa företag som saknar offentliga personer för att det inte finns tillräckligt många villiga privatpersoner, och de kommunala förvaltarna är skraja?

Att de föredrar ett ansiktslöst företag före en privatperson eftersom privatpersonen kommer få bråka med föräldrarna konstant.
Citera
2024-10-10, 17:33
Medlem
Utopia.s avatar
Jag har börjat intresserade mig för detta företag efter att ha sett dokumentären om Therese. Förstår dock inte riktigt vad TS relation till dem är – hur hamnade du här, och på vilket sätt är de "förvaltare" år dig? Det låter inte som att du behöver hjälp på samma sätt som Therese behövde. Det låter nästan som att du är en slav/livegen. Hur fungerar sådant här?
Citera
2024-10-13, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Optio är i blåsväder just nu på svt så kontakta dem och media i allmänhet, gör dig obekväm på alla sätt du kan, visa upp vad dom håller på med. Till slut ger dom upp bara du är högljudd nog.

"zilverphang87" är min andra flashback. Men jag har problem med att logga in på den användaren så jag får skriva från min andra.

Men aa jag såg att det kommit upp ytterligare en händelse med optio. Helt sinnessjukt att dom får ha det där företaget öppet. Det är ju solklart ett fuffens företag.

Jag håller fortfarande på och försöker få förvaltarskapet hävt. Så jag kämpar fortfarande med helvetet optio AB ställde till med.
Nu har jag fått en annan förvaltare, men jag lever fortfarande i missär. Så det har inte förändrats nånting även efter att jag fick byta.

Planen är att flytta från Sverige nu snart. Jag tror att jag snabbast får tillbaka mitt egna liv på det sättet.

Jag väntar på ett nytt sammanträde angående upphävning av förvaltarskapet men det kommer nog inte hävas. Jag tänkte ringa uppdrag granskning också imorgon, måndag, och ta upp allt det jag fick uppleva med optio och kolla om dom är intresserade av att höra det också.
Citera
2024-10-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Jag har börjat intresserade mig för detta företag efter att ha sett dokumentären om Therese. Förstår dock inte riktigt vad TS relation till dem är – hur hamnade du här, och på vilket sätt är de "förvaltare" år dig? Det låter inte som att du behöver hjälp på samma sätt som Therese behövde. Det låter nästan som att du är en slav/livegen. Hur fungerar sådant här?

Jag ansökte, för cirka 8-9 år sen, om godman. För att lättare få igenom min skuldsanering. Lång historia extremt så blev jag ilurad av min dåvarande godman om att ansöka om ett förvaltarskap istället, för att det skulle bli lättare för honom att hjälpa mig.

Dum som jag var så gick jag med på det, utan att veta om vad jag gav mig in på.

Så därför hade jag alltså förvaltarskap från första början.

Sen så flyttade jag från en stad till en annan, för cirka 3 år sen. Och i och med flytten så fick jag en ny förvaltare, och hon jobbade på optio ab, den här emilia gripvall då.

Så på den vägen råkade jag träffa på det här företaget Optio AB, och så började mitt helvete med dom.

Nä jag är inte i behov av varken stöd, hjälp eller förvaltare eller så. Mitt förvaltarskap blev till och med hävt nu för ungefär 3-4 år sen. Tingsrätten ansåg inte heller att jag var i behov av ett förvaltarskap.

Jag var på väg att flytta härifrån till en annan stad i exakt samma veva. Förvaltarskapet hävdes, jag hittade en utbildning jag var intresserad av, hävde kontrakt och gjorde klart för flytten, emilia och socialtjänsten (ekonomiskt bistånd) i Oskarshamn ville så jätte gärna fortsätta umgås med mig och tjatade på att jag skulle bo kvar här, jag svarade nej, och då ansökte dom om ett akut förvaltarskap istället för att på så sätt kunna häva mitt andra kontrakt och "tvinga" mig att bo kvar här. Och tingsrätten gick med på det också, att sätta tillbaka förvaltarskapet bara sådär. Så otroligt oseriöst.

Dom hade ju PRECIS hävt förvaltarskapet, 1,5 månad tidigare. Min vardag såg EXAKT likadan ut förutom att jag nu till och med hade en sysselsättning klar, och ändå så sätter dom tilbaka förvaltarskapet bara sådär.

Jag måste tillägga också (det kanske jag gjorde i mina inlägg) men den här emilia gripvall och ekonomiskt bistånd här i Oskarshamn hade redan, innan det här, varit otroligt närgågna i typ år, och försökt få nån sorts privat relation med mig. Eller rättare sagt så försökte dom få mig att bli bekväm / börja lita på dom. Dom försökte med alla möjliga medel att i princip manipulera mig till att bli bekväma med dom.

Och jag vet ju inte vilka dom här är. För mig var det ju bara några myndighetstanter i nån stad nånstans i sverige. Så det blev bara weird och otroligt obekvämt att handskas med dom. Bekväm blev man ju inte.

Och jag tycker att man håller ju distans som främlingar. Man håller ju inte på och äcklar sig och psyksjukar sig. Vill man nått så är det ju bara att prata och säga det rakt ut. Det kunde dom inte. Och så får dom inte ens beblanda sig privat såhär med sina klienter. Såna här myndighetsluder får (iallafall förr) direktiv ifrån sina jobb att inte bli privata med sina klienter.

Det är samma med plitar, behandlingspersonal, läkare, psykologer, psykiatriker, o.s.v. Att dom ska försöka hålla en professionell relation.

Aja konstigt blev det här iaf. Små dagisflickor som inte kunde hålla sina fingrar i styr på jobbet och så fick jag lida för det. Min stackars mammsen har också fått betala massa för det här. Hon måste vara uppe i iaf 40-50 tusen som hon fått betala för mig pågrund av allt det här.

Så nä jag är inte i behov av sånt här stöd som tex therese. Jag är fullt fungerande, tvättar, lagar mat, städar, har inga problem med att ringa runt och fixa saker, o.s.v.

(sorry om det blev lite mycket text &#128578
Citera
2024-10-21, 02:50
Medlem
Om man är missnöjd med överförmyndarnämnden/överförmyndarenheten så kan man anmäla dem till länsstyrelsen. Länsstyrelsen utövar tillsyn över överförmyndarnämnderna/överförmyndarenheterna
Citera
2025-01-15, 16:01
Medlem
Mindbusinesss avatar
UPPDRAG GRANSKNING · 86-årige Arne förlorade sina grävmaskiner när de såldes bakom hans rygg.
Vänner till Monica, 87, trodde att hon hade dött när hon fick skyddad folkbokföring.
Samma förvaltare som har hållit Therese gömd från hennes föräldrar i tre år fortsätter att få nya uppdrag av kommunerna.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ltare-uppdagas
Citera
2025-01-15, 16:55
Medlem
sophrosynes avatar
Välfärdskapitalism leder till sånt här. Legal korruption. Smarta & skrupelfria personer med bra utbildning hittar ett sätt att mjölka staten på pengar. Det enda som behövs är att man är bra på att snacka om värdegrunder och sånt.

Sen gäller det bara att en försvarslös & betydelselös person, ett tacksamt offer.
Exempelvis den stackars gamla tanten vars enda stöd är adoptivbarnet med huvudtatuering, som är med i Uppdrag granskning: hon kan inte tala för sig och sonen ifråga är knepig & besvärlig så inga myndigheter orkar ta tag i det, eftersom de har viktigare (läs: mindre komplicerade) saker för sig.

Huvudmannen är socialt & ekonomiskt hopplös, välfärdskapitalistföretaget är smort i käften & har hittat en bra affärsidé. Därefter är hela karusellen igång.

Vår svenska byråkrati är betydligt mer korrekt & effektiv än i många länder men det finns alltid luckor där enskilda avvikare kommer falla igenom. När det dessutom finns ett incitament till profit för exploatörer så är det bara en tidsfråga innan nån drabbas.

Därför är det ju tur att vi har sånt som UG eller Centrum för rättvisa som kan ta tag i dessa enskilda fall.
Senast redigerad av sophrosyne 2025-01-15 kl. 17:05.
Citera
2025-01-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vem är Linda W som uppges vara förvaltare för den försvunna Therese?

Det verkar som hela företaget är en kriminell organisation vars syfte är att lura svaga människor på pengar.

Styrelsen och VD består av följande personer. Vad vet vi om dem?

VD: Jennifer Helena Carlsson

Styrelse: Ernst Roger Pearsson
Nils Peter Sporrstedt
Maria Charlotte Sporrstedt

Revisor:

Gunnel Maria Körkkö

Det verkar vara Nils Peter Sporrstedt som äger majoriteten av aktierna i bolaget via sitt bolag Moregrit AB

Här är bild på Peter och Roger, finns en del bilder på dom online
https://www.salaallehanda.com/2023-0...sklinik-i-sala
Citera
2025-01-15, 20:18
Medlem
Här finns mer bilder på Peter och Roger
https://l1nq.com/bjpWn
https://l1nq.com/Fh0AA
Citera
2025-01-15, 22:40
Medlem
En av medlemmarna i styrelsen finns på Lexbase
Citera
2025-01-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilverphang87
Hej!

Jag hittade den här tråden för någon månad sen och var nära då på att skriva vilket helvete jag fick när optio anlitades som förvaltare åt mig, men jag tyckte det kändes lite dramatiskt så jag struntade i det till slut, men helvetet fortsätter än idag. Så jag tänkte att jag skriver ner lite gran utav allt som min förvaltare, på optio AB, gör.

Jag fick E*ilia som förvaltare, som jobbar på Optio, för cirka ett år sen.
I början var hon bra och det kändes som om hon gjorde saker som var till min fördel. Allt flöt på bra och hon skötte verkligen sitt jobb som förvaltare.

Jag hade precis flyttat till en ny stad eftersom jag var på jakt efter ett jobb, och flyttade till en större stad för att öka chanserna till att hitta ett.

Så jag sprang runt som en galning till olika företag och lämnade mitt cv och jag ringde även runt och sökte jobb.
Men jag hittade inget, till slut ville jag flytta härifrån eftersom jag kunde påbörja en utbildning i en annan stad.

Jag sa det till E*ilia, och hon sa att hon ville helst att jag skulle bo kvar eftersom jag lättare skulle hitta ett jobb här och jag svarade att det inte var så, och att jag ville flytta. Och här började helvetet med E*ilia.

Hon tog illa vid sig över att jag tänkte flytta, och la i princip på luren i örat på mig.

(här nånstans blev mitt förvaltarskap upphävt, efter att jag hade kämpat med att få det upphävt i cirka 4 år, så hon blev min godman istället för förvaltare)

Sen försökte hon övertala mig ett tag med att jag skulle bo kvar här, men jag sa att jag inte ville och varje gång kände jag att hon blev lite irriterad och så. Bara det är ju konstigt beteende. Hon bor 4-5 timmar ifrån mig så för henne gör det ju varken eller vart jag bor. Men ändå reagerar hon såhär.

Sen skrev jag på ett kontrakt på en annan lägenhet i en annan stad, sålde av hela lägenheten, hade fixat klart med skolan och allt. Jag väntade bara ut uppsägningstiden på min lägenhet.

Sen ringer min hyresvärd i den andra staden och meddelar mig om att E*ilia försöker häva mitt kontrakt och att hon var tydlig med att den skulle hävas.

Och han frågade om jag visste vad som pågick och det visste jsg inte så jag kontsktade E*ilia och då gav hon mig massa anledningar som inte höll. En av anledningarna var tex att hyran var för hög och att hon inte kände att jag skulle ha råd att betala den (och hon visste om hyreskostnaden långt innan jag ens skrev på kontraktet, och då påpekade hon inte det) och nån annan anledning var kort och gott "att jag hade haft försörjningsstöd under en lång period" (varför skulle man inte få flytta till en annan stad för att börja plugga för att man har haft försörjningsstöd ett X antal år? Jag har aldrig hört talas om den lagen eller regeln tidigare iaf) och nån annan anledning var att hon tyckte det var viktkgt för mig att följa nån plan som jag har i min nuvarande stad, och jag vet inte ens vilken plan hon pratar om. Jag har frågat henne vilken plan hon syftade på, men har inte fått något svar än, 4 månader efter hon hävde mitt kontrakt.

Men det slutade iaf mef att hon, bakom min rygg, ansökte om akut förvaltarskap enbart för att kunna häva mitt kontrakt.
Och det slutade iaf med att hon skuldsatte mig med en månads hyra hos den hyresvärden.

Och som hon därpå ville att jag skulle stå för. Jag hade redan extremt svårt att få ihop ekonomin innan det, och ändå så ville hon ta hälften av min inkomst för att betala av den där hyran.

Jag ringde överförmyndaren efter det och berättade vilket helvete hon hade ställt till med och att jag inte ens hade fått en vettig förklaring, men dom gjorde ingenting.
Sen skickade jag ett brev till Peter, som är ordförande där på optio och tog upp allt det här.

Stor eloge till honom eftersom jag iaf fick ett svar men han skrev lite gran om att hon inte hade gjort nått fel och att hon var en bra förvaltare o.s.v så därifrån fick jag inte heller nån upprättelse.

Sem har jag försökt byta förvaltare men det har inte heller gått.

Och än idag så gör hon saker som verkligen inte är bra för mig. Så jag tänkte att jag skriver ett inlägg här om det. Med tanke på hur mycket skit dom redan har fått i tidigare ärenden.

Av nån anledning så är det väldigt viktigt för henne att jag är kvar i staden jag bor i nu. Jag har varit tydlig mot henne och upprepar gång på gång att jag vantrivs här, att jag nästan är halvt självmord benägen eftersom jag ligger i en deprimerande lägenhet 7 dagar i veckan här och att det finns absolut ingenting att sysselsätta mig med. Men ändå tycker hon att det är det absolut bästa för mig.

Jag har haft ett X antal jobb på gång, som hon på olika sätt har förstört för mig så att jag inte kan ta dom. Bara för dom jobben låg i en annan stad.
På måndag skulle jag börja på ett nytt jobb, allting var klart med boende, schema o.s.v.

Det var bara resan dit som jag var tvungen att fixa. Och jag frågade om jag kunde få pengar till resan men hon sa nej.
Och jag har pengar på förvaltarkontot.

Och ännu en gång så svamlar hon bara ihop nått när hon ska försöka ge en förklaring till varför hon gör som hon gör. Inget håller.

Så hon missköter verkligen sin uppgift som förvaltare på alla sätt som går. Och har gjort det i 4-5 månader nu.

Hur fan är det tex möjligt att en förvaltare skuldsätter sin klient, och tar klientens pengar till att betala av skulderna utan att hon får sparken? Hennes chef vet ju om det. Optio är verkligen inget seriöst företag.

Jag har mycket mer att skriva om E*ilia men jag tänkte att jag tar upp det största bara.

Nu har hon lyckats paja ännu ett jobb för mig, eftersom hon tycker det är så viktigt för mig att vara kvar i min nuvarande kommun.

Hon sa likadant när hon hävde mitt kontrakt i den andra staden. Och än idag 5 månader efter så går jag bara hemma och klättrar på väggarna hela dagarna. Det fanns alltså plan att följa eller så.

Så ja, jag ville bara bidra med lite info om hur optio jobbar. I synnerhet E*ilia.
Dom andra som jobbar där har jag ingen erfarenhet av, så dom har jag inget att säga om. Men e*ilia borde verkligen jobba med nått annat än med människor. Hon har inte haft ett enda rätt en enda gång

Just sett reportaget på SVT och tycker det är helt sjukt. Mannen bakom Optio AB och moderbolaget Moregrit AB verkar finnas med bild på LinkedIn, en 51 årig Västerås bo. Helt sjukt att denna Västerås bo får härja runt med människors liv. Jag har själv varit med om andra förvaltare som berikat sig själva på den förvaltades bekostnad. Det verkar helt klart som att systemet med förvaltare är en dålig deal och borde avskaffas snarast möjligt. Optio AB verkar ha 23 anställda, Moregrit AB, moderbolaget är ett brevlådeföretag utan anställda med en "brevlåda" i Stockholm. Upplägget luktar illa och varför skatteverket inte reagerat är svårt att förstå. Varför myndigheter fortsätter anlita företaget är ofattbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in