Citat:
Ursprungligen postat av
Utopia.
Jag har börjat intresserade mig för detta företag efter att ha sett dokumentären om Therese. Förstår dock inte riktigt vad TS relation till dem är – hur hamnade du här, och på vilket sätt är de "förvaltare" år dig? Det låter inte som att du behöver hjälp på samma sätt som Therese behövde. Det låter nästan som att du är en slav/livegen. Hur fungerar sådant här?
Jag ansökte, för cirka 8-9 år sen, om godman. För att lättare få igenom min skuldsanering. Lång historia extremt så blev jag ilurad av min dåvarande godman om att ansöka om ett förvaltarskap istället, för att det skulle bli lättare för honom att hjälpa mig.
Dum som jag var så gick jag med på det, utan att veta om vad jag gav mig in på.
Så därför hade jag alltså förvaltarskap från första början.
Sen så flyttade jag från en stad till en annan, för cirka 3 år sen. Och i och med flytten så fick jag en ny förvaltare, och hon jobbade på optio ab, den här emilia gripvall då.
Så på den vägen råkade jag träffa på det här företaget Optio AB, och så började mitt helvete med dom.
Nä jag är inte i behov av varken stöd, hjälp eller förvaltare eller så. Mitt förvaltarskap blev till och med hävt nu för ungefär 3-4 år sen. Tingsrätten ansåg inte heller att jag var i behov av ett förvaltarskap.
Jag var på väg att flytta härifrån till en annan stad i exakt samma veva. Förvaltarskapet hävdes, jag hittade en utbildning jag var intresserad av, hävde kontrakt och gjorde klart för flytten, emilia och socialtjänsten (ekonomiskt bistånd) i Oskarshamn ville så jätte gärna fortsätta umgås med mig och tjatade på att jag skulle bo kvar här, jag svarade nej, och då ansökte dom om ett akut förvaltarskap istället för att på så sätt kunna häva mitt andra kontrakt och "tvinga" mig att bo kvar här. Och tingsrätten gick med på det också, att sätta tillbaka förvaltarskapet bara sådär. Så otroligt oseriöst.
Dom hade ju PRECIS hävt förvaltarskapet, 1,5 månad tidigare. Min vardag såg EXAKT likadan ut förutom att jag nu till och med hade en sysselsättning klar, och ändå så sätter dom tilbaka förvaltarskapet bara sådär.
Jag måste tillägga också (det kanske jag gjorde i mina inlägg) men den här emilia gripvall och ekonomiskt bistånd här i Oskarshamn hade redan, innan det här, varit otroligt närgågna i typ år, och försökt få nån sorts privat relation med mig. Eller rättare sagt så försökte dom få mig att bli bekväm / börja lita på dom. Dom försökte med alla möjliga medel att i princip manipulera mig till att bli bekväma med dom.
Och jag vet ju inte vilka dom här är. För mig var det ju bara några myndighetstanter i nån stad nånstans i sverige. Så det blev bara weird och otroligt obekvämt att handskas med dom. Bekväm blev man ju inte.
Och jag tycker att man håller ju distans som främlingar. Man håller ju inte på och äcklar sig och psyksjukar sig. Vill man nått så är det ju bara att prata och säga det rakt ut. Det kunde dom inte. Och så får dom inte ens beblanda sig privat såhär med sina klienter. Såna här myndighetsluder får (iallafall förr) direktiv ifrån sina jobb att inte bli privata med sina klienter.
Det är samma med plitar, behandlingspersonal, läkare, psykologer, psykiatriker, o.s.v. Att dom ska försöka hålla en professionell relation.
Aja konstigt blev det här iaf. Små dagisflickor som inte kunde hålla sina fingrar i styr på jobbet och så fick jag lida för det. Min stackars mammsen har också fått betala massa för det här. Hon måste vara uppe i iaf 40-50 tusen som hon fått betala för mig pågrund av allt det här.
Så nä jag är inte i behov av sånt här stöd som tex therese. Jag är fullt fungerande, tvättar, lagar mat, städar, har inga problem med att ringa runt och fixa saker, o.s.v.
(sorry om det blev lite mycket text 🙂