• 1
  • 2
2025-01-25, 17:14
Medlem
Tjena allihopa!

Jag behöver lite tips. Det verkar vara väldigt svårt att få en tid på ett bankkontor för att öppna ett konto och komma åt de tjänster som ingår i ett bankpaket.

Problemet är att man får vänta i flera månader för att bli kund offline. Samtidigt har jag inte möjlighet att skaffa BankID just nu, vilket försvårar processen ytterligare.

Har ni tips på något bankkontor som har kortare väntetider, eller kanske erbjuder drop-in för nya kunder? Jag uppskattar all hjälp!
Citera
2025-01-25, 18:09
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Har du någon Sparbank i närheten?

https://www.sparbanken.se/om-oss.html
Citera
2025-01-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonUmeranto
Tjena allihopa!

Jag behöver lite tips. Det verkar vara väldigt svårt att få en tid på ett bankkontor för att öppna ett konto och komma åt de tjänster som ingår i ett bankpaket.

Problemet är att man får vänta i flera månader för att bli kund offline. Samtidigt har jag inte möjlighet att skaffa BankID just nu, vilket försvårar processen ytterligare.

Har ni tips på något bankkontor som har kortare väntetider, eller kanske erbjuder drop-in för nya kunder? Jag uppskattar all hjälp!

De stora är bara att glömma.

Seb skiter i sina kunder totalt och gömmer sig bakom låsta dörrar i fina lokaler lite utanför citykärnorna numera och har flera veckors väntetid och urusel service.
Som robotar.

Handelsbanken verkar ha 5 års kontotransaktioner från din gamla bank som krav att inspektera varje transaktion och 1 månads väntetid efter det att bestämma sig om du får bli kund(Helt sinnessjuka).

Swedbank har upp till 5 månaders väntetid beroende på kontor och de ska man aldrig ha nåt att göra med iallafall så.

Nordea är urusla också.

Vet inte var du bor men prova med nån lokal liten bank som har 100% service och välkomnar kunder för de stora bankerna skiter i sina kunder totalt och vill bara ha in pengar utan att ge minsta basservice åt kunden.
Man gör inte ens en banks grundjobb att tillhandahålla pengar på kontoren.
Senast redigerad av Blatteman 2025-01-25 kl. 18:30.
Citera
2025-01-25, 18:32
Medlem
Har ett bankkontor i närheten där jag bor. Swedbank. Det är drop in, bara att ta en kölapp och sedan framföra sitt ärende och sedan är det klart.

Vad är det för problem som uppstått?

Edit:

Bankkontor har inga pengar idag, varför ska man utsätta sig för risken för rån. Det är bankomaternas uppgift att hantera pengar och har varit så i många år nu.
Citera
2025-01-25, 19:08
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonUmeranto
Tjena allihopa!

Länsförsäkringar Bank?
Det är en bank jag gillar.
Citera
2025-01-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Har ett bankkontor i närheten där jag bor. Swedbank. Det är drop in, bara att ta en kölapp och sedan framföra sitt ärende och sedan är det klart.

Vad är det för problem som uppstått?

Edit:

Bankkontor har inga pengar idag, varför ska man utsätta sig för risken för rån. Det är bankomaternas uppgift att hantera pengar och har varit så i många år nu.

Swedbank (man kan droppa in, få kölapp för att boka möte om 3 månader)
Citera
2025-01-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Nordea är urusla också.

Jag tycker personligen inte att Nordea är urusla men just att inte ha något mobilt bank-id försvårar alla bankärenden enormt tyvärr.

Men jag vet att morsan har lyckats fixa alla sina ärenden trots att hon aldrig har haft mobilt bank-id, samt knappt någon möjlighet att ta sig någonstans och hon har Nordea. Så jag tycker ditt statement var lite väl hårt, särskilt utan någon motivering. Själv trodde jag att jag skulle behöva dra iväg till banken för att fixa nytt bank-id efter att mobilen stendog men kunde få hjälp att lösa det direkt över telefon med hjälp av min personliga kod. Så som jag uppfattat det så bara man har en plan (t ex annat sätt att identifiera sig eller gireringar att skicka in fysiskt om det är på stenåldersnivå) så funkar det mesta utan fysiska besök på banken.
Citera
2025-01-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Jag tycker personligen inte att Nordea är urusla men just att inte ha något mobilt bank-id försvårar alla bankärenden enormt tyvärr.

Men jag vet att morsan har lyckats fixa alla sina ärenden trots att hon aldrig har haft mobilt bank-id, samt knappt någon möjlighet att ta sig någonstans och hon har Nordea. Så jag tycker ditt statement var lite väl hårt, särskilt utan någon motivering. Själv trodde jag att jag skulle behöva dra iväg till banken för att fixa nytt bank-id efter att mobilen stendog men kunde få hjälp att lösa det direkt över telefon med hjälp av min personliga kod. Så som jag uppfattat det så bara man har en plan (t ex annat sätt att identifiera sig eller gireringar att skicka in fysiskt om det är på stenåldersnivå) så funkar det mesta utan fysiska besök på banken.

Ja, att kunna identifiera sig är viktigt och banken är lite petiga med det, t ex så är det bättre att ha pass/nationellt id-kort än körkort. Så har man bara körkort så är det väl värt att även skaffa sig nationellt id-kort. Det kommer att underlätta när man har tappat bort mobil, pass och ska återställa sina konton i en ny mobil. Med flera id-handlingar kan man lämna en hemma också så att inte alla tappas bort på samma gång.
Citera
2025-01-25, 22:04
Avstängd
ClayCreations21s avatar
På Ica banken så kan du öppna ett konto utan BankID: https://www.icabanken.se/kort-och-betala/bankkort/

Alla Ica bank kunder kan skaffa sig ett BankID: https://www.icabanken.se/kort-och-betala/mobilt-bankid/

Jag tipsar om Handelsbanken

Citat:
Handelsbanken passar dig som gillar personlig service och smarta digitala tjänster. Hos oss får du stöd och råd genom livets bankaffärer. Kontakta ditt närmaste bankkontor så får du hjälp att bli kund.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/bli-kund
Senast redigerad av ClayCreations21 2025-01-25 kl. 22:07.
Citera
2025-01-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ja, att kunna identifiera sig är viktigt och banken är lite petiga med det, t ex så är det bättre att ha pass/nationellt id-kort än körkort. Så har man bara körkort så är det väl värt att även skaffa sig nationellt id-kort. Det kommer att underlätta när man har tappat bort mobil, pass och ska återställa sina konton i en ny mobil. Med flera id-handlingar kan man lämna en hemma också så att inte alla tappas bort på samma gång.

Ja precis, flera backup-identifieringar, även såna dosor eller koder som är specifika mot banken. Det är typ polisen annars, ha en släkting som intygar vem man är och fixa nytt ID-kort, men det blir en mycket segare och mer svårpusslad process ju färre möjligheter man har att identifiera sig. Själv är jag dock fuckad hursom om jag blir av med mobilen för utan den kan jag t ex inte ta mig till jobbet (kollektivtrafik-kortet är digitalt). Måste verkligen skaffa en backup-mobil *peppar peppar* och kanske ny mobil-leverantör för den nuvarande har inga butiker man kan hämta sim-kort i utan det måste gå via posten (och man måste ha bank-id när man beställer ett). Vete fan vad jobbet skulle säga om man inte kan ta sig dit på ett par vardagar bara för att man blivit av med mobilen eller för att mobilen dött, det lär ju inte vara poppis direkt.
Citera
2025-01-25, 23:36
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:

Jävla övervakningssamhälle! Man kommer att bli tvungen att skaffa Nationellt Id. Förutom att det kostar 400 kr, så skall man även bifoga sitt fingeravtryck på ID Kortet. Personligen känner jag en stark olust över detta. Myndigheterna/Staten kommer att ha/få en totalkoll på oss.
Citera
2025-01-26, 12:48
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih

Tycker heller inte Nordea är urusla. De blev valda till Årets Bank 2024.

Swedbank:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in