2025-01-28, 11:52
Medlem
Smygknullarns avatar
Varför väljer man att gå ut i Aftonbladet? Hon tycker det är vidrigt men nog måste kycklingar med avhuggna huvuden vara mer vidrigt, om nu ens det kan anses vidrigt?
Citera
2025-01-28, 11:52
Medlem
immenhusens avatar
Detta är bland det larvigaste jag har läst på länge. Astrid kan inte vara på riktigt? Jag tycker att det är fantastiskt att verksamheten bakom kulisserna visas upp. Det ger en rustik och autentisk känsla. ICA Liljeholmen skall ha cred för att de gör sina kunder delaktiga i processen. Om det inte passar sig för Astrid, kan hon gå till en mataffär för vegetarianer och köpa ultraprocessat substitut.

/AI
Citera
2025-01-28, 11:53
Medlem
DonaldBidens avatar
Har man inte hört den stuckna grisen skrika medan den hänger och sakta avblodas så borde fläsket klassas som vegetariskt.

Liknande gäller för kyckling.
Citera
2025-01-28, 11:54
Medlem
pimlicopassports avatar
Varför står det bara förnamn på ”källan” Astrid? Är det samma Astrid som dyker upp i artikel nedan ( Astrid, 30, tänker lämna Facebook och Instagram: Känns ruttet), då med efternamn och går under titeln ”studenten och musikern”. Rör det det sig om samma Astrid? Om så är fallet kan man dra slutsatsen om att hon är proffskränkt med snabbnummer till Aftonbladet
Citera
2025-01-28, 11:56
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Aftonbladet skriver om Astrid som passerade delikatessdisken på ICA där det hängde hela kycklingar som plockats, men med huvudena kvar med fjäderdun och näbb.

Detta fick henne att nästan kräkas och hon tog genast bilder och skickade till sina vänner och Aftonbladet.

När Astrid skulle förbereda fredagsmyset gick hon som hon alltid gör – till Ica Liljeholmens delikatessdisk.

Men den här fredagen möttes hon av någonting som fick henne att vilja kräkas.

– Det var så jävla vidrigt, säger hon.

Den välsorterade delikatessdisken på Ica Liljeholmen är ett självklart stopp för Astrid när hon ska handla mat inför helgen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...likatessdisken

– Jag har ju handlat där i flera år och har tyckt att det är jättebra, men det här är det äckligaste jag har sett, säger hon till Aftonbladet.

Fjun och näbb kvar
I ett värmeskåp hängde döda fåglar med slokande huvuden. På kroppen är fjädrarna plockade men på huvudet är både fjun och näbb kvar.

– Jag tog bild och skickade till mina vänner, de undrade vart fan jag var någonstans, säger Astrid.

Kräks kvinnor idag om de ser var maten kommer ifrån? Förr i tiden så nackade man ju sina egna höns hemma på gården, tog ur dem inkråmet, plockade dem och tillagade köttet.

Astrid har aldrig varit på en marknad utomlands där det säljs kött och fågel.
Vad är det för skillnad på kött med eller utan fjun. Det är samma kött fast det blir mer ett djur.
Astrid är i 20-års åldern.
Citera
2025-01-28, 12:02
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag kan förstå om folk blir upprörda. Men egentligen är det ju lik det handlar om.
Citera
2025-01-28, 12:11
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och hon blev så jättekränkt så hon slog genast kortnumret till Aftonbladet...

Gissar att Astrid inte finns utan att det är journalisten själv som hittat på denna artikel efter sett hönsen inne på ica.

De flesta artiklar och insändare är skriva från grunden av journalister och bara påhittade personer som nämns för annars blir det inte intressant.
Citera
2025-01-28, 12:17
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Personens indignation är så stark och viktig att den måste höras av fler.
Ja, det är så det går till. Aftonbladet har en tips-telefon.

Ska jag vara ärlig hade jag också mått illa om jag sett det. Jag förväntar mig klolösa, huvudlösa och fjäderlösa kycklingar i min butiks rotisserie (grill).

För runt 10-15 år sedan hade de flesta ICA butiker en egen kycklinggrill ( rotisserie )
I dag kommer ju dom flesta färdiga till butiken, dom slänger in dom i en grillpåse och
sätter på etikett. Samma sak med tex. smörgstårta, landgång m.m. Kallskänkan i butiken
gjorde butiks egna. I dag kommer allt från samma två " fabriker " Greenhill i Nacka och en till
i Södertälje som jag glömt namnet på. Båda två lika värdelösa.
Citera
2025-01-28, 12:35
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Fattar inte vad som är så hemskt och vidrigt?
De vill bara äta maten och slippa se kadavret?
De vill ha en produkt

Varje köttätare bör ha avlivat och slaktat ett djur, minst en gång. Tycker jag.
För att fatta vad det är de äter och för att förstå värdet i köttet.
Och nej jag är varken vego eller vegan
Citera
2025-01-28, 12:53
Medlem
Chokladpojkens avatar
Kan nog vara nyttigt för vår lilla modiga visselblåsare Astrid att påminnas om att det är likdelar av fågel hon äter på fredagsmyset.
Citera
2025-01-28, 13:08
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Dom flesta fåglar har dun och näbb, nu vet Astrid det också. Undrar hur hon kommer reagera när hon får reda på att oxfilé kan råma och har små gulliga horn.
Citera
2025-01-28, 13:10
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimlicopassport
Varför står det bara förnamn på ”källan” Astrid? Är det samma Astrid som dyker upp i artikel nedan ( Astrid, 30, tänker lämna Facebook och Instagram: Känns ruttet), då med efternamn och går under titeln ”studenten och musikern”. Rör det det sig om samma Astrid? Om så är fallet kan man dra slutsatsen om att hon är proffskränkt med snabbnummer till Aftonbladet

Hade också den tanken, eller försöker hon bygga en karriär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in